تخفیف خیلی هم خوب است. مشتری از آن جا که جنس یا خدمات ارزانتر میگیرد و هم فروشگاه و مراکز عرضه کننده خدمات که بتوانند این مشتریان را به سمت خود جلب کنند، به خوبی از این مسئله استقبال میکنند. برای مشتریان تخفیف گرفتن خیلی مهم نیست. آنها به دنبال مکانی هستند که قیمت کمتری برای خرید بپردازند؛ اما تخفیف دادن خیلی مهم است. این که از چه استراتژی باید کمک بگیرید. همین طوری نمیتوان روی هر کالایی با هر درصد دلخواهی تخفیف داد. حالا فرض کنید که قیمتی را کاهش دادید، چگونه میخواهید آن را به درستی اجرا کنید؟در شرکتهای بزرگ برای مسئله تخفیف و کاهش قیمتها در روزهای خاص، تیمهای بزرگ و خاصی وجود دارد؛ اما کسبوکارهای کوچک که در بیشتر آن فقط خود فروشنده است، به کار بردن این استراتژی بیشتر اهمیت پیدا میکند. مسلماً چنین واحدهای صنفی کوچکی نمیتوانند برای اجرای برنامههای تخفیفی دستبهکارهای بزرگی بزنند. پس بهتر است از روشهای ارزانتر و مؤثرتری استفاده کنند. روشهای زیادی وجود دارد. برخی صاحبان کسبوکارهای کوچک سعی میکنند تا با شرکت در دورهمی ها یا مطالعه کتابهای مرتبط کمی با حوزه مدیریت آشنا شوند. برخی هم فیلم آموزشی در این خصوص میبینند. به هرحال برای آشنا شدن با شیوههای تخفیف در بستهای وجود ندارد و روشهای زیادی میتوان به کار برد؛ اما مسئله تخفیف دادن خیلی مهمتر از این حرفهاست. یک اقدام اشتباه میتواند نتیجه عکس در این زمینه برای شما داشته باشد. این بار برای این که بتوانیم با نکات اصلی تخفیف دادن آشنا شویم، به سراغ یکی از قویترین پلتفرم ها یا سایتهای تخفیفی به نام تخفیفان رفتیم. احتمالاً نام خانم دانشور را به عنوان مؤسس این مجموعه موفق شنیدهاید. همان سایتی که شما در آن میتوانید چیزی شبیه به بن تخفیفی دریافت کنید و از فروشگاه و مراکز قرارداد کالا یا خدمات با قیمت کمتری از حد معمول تعریف آنها را دریافت کنید.استفاده از این سایت هم یک نوع استراتژی است که شما میتوانید از آن برای عرضه کردن محصولات خود با تخفیف استفاده کنید. البته ما با آقای رفائی، یکی از مدیران واحدهای این مجموعه مصاحبه کردیم. تخفیفان در بیشتر شهرها از جمله مشهد به اصطلاح فعال بوده و به مردم حداقل شهرهای بزرگ در حوزه تخفیف کمک زیادی میکند. تخفیف میتواند مخرب باشد تخفیف با توجه به نوع کسبوکار و استراتژی به کار بردن آن میتواند تضمین کننده رشد یا تخریب کننده باشد. تخفیف باید با شناخت درست از مشتری، جامعه هدف مشتریان و شناخت درست از محصول باشد. تخفیف چیزی نیست که آن را در یک مدت کوتاه به صورت قالب پیشنهادی عرضه کرد و بعد گفت تمام. تخفیف چیزی نیست که بتوان آن را فقط با هدف افزایش فروش به کار برد. این نوع تخفیفها بدون شناخت بوده و شما صرفاً برای کسب درآمد در مدت زمان کمی اقدام به انجام این کار کردهاید که این میتواند مخرب و ضرررسان باشد. چگونه میتوان تخفیف خوب را شناخت؟ شناخت تخفیف خوب در قدم اول برای فروشنده اهمیت دارد تا مشتریان. این که بداند در چه زمانی باید کاهش قیمت داشته و در چه زمانی طبق روال معمول خود پیش برود. برای صاحب یک کسبوکار، تخفیف خوب باید متناسب با زمان استفاده مشتری و زمان نیاز او باشد. این که بدانید چه زمانی مشتریان بیشترین خرید را داشته تا در آن موقع بتوانید با ارائه پیشنهاد تخفیف بازار به سمت خود بچرخانید. این برای آنهایی که با دیگران دریک نقطه رقابت دارند، یک مزیت عالی به حساب خواهد آمد. زمان تخفیف دادن را باید شناخت؛ زمانی است که مشتری بیشترین نیاز را به قیمت مناسب برای خرید دارد؛ مانند شب عید. در دیگر زمانها بهتر است که روی خود مشتری و کیفیت محصولات خود تمرکز داشته باشید. فروش را ۱۰۰ درصد بالا میبرد؟ خیر تخفیف به خودی خود تضمین کننده افزایش فروش نیست. حالا به غیر از شناخت زمان درست که در بالا گفته شد، این نکته را باید بدانید که تخفیف خوب میتواند نقش مؤثری در جذب مشتری داشته باشد و شما از طریق کاهش قیمت میتوانید باعث افزایش آگهی مشتریان خود شوید؛ اما باید بدانید که این شیوههای کاهش قیمت تضمین کننده رشد کسبوکار نخواهد شد. تخفیفی که فقط در جهت افزایش فروش و آن هم در کوتاه مدت باشد، میتواند کسبوکارتان را تا لبه پرتگاه پیش ببرد. باید به کیفیت خدمات یا کالا هم توجه شود تا از حد استاندارد پایینتر نباشد. در حقیقت باید بدانید که تخفیف خوب با ارزش خوب شناخته میشود. برای نمونه میتوان یک رستوران را در نظر گرفت. یک رستوران حالا به هر دلیلی، جدید بودن یا رکود بازار، شروع به تبلیغ تخفیف گسترده میکند؛ اما از آن جا که قیمت کمتری از دید خودش میگیرد، کیفیت کار خود را کاهش میدهد. در قدم اول مشتریان وقتی تخفیفی را مشاهده میکنند، وارد رستوران میشوند؛ اما وقتی باکیفیت بد مواجه می شوند، دیگر برای میل غذا وارد آن جا نمیشوند. شاید در یک دوره بسیار کوتاه فروش شما را افزایش داده؛ اما نتوانسته در طولانی تضمینکننده افزایش فروش باشد و حتی باعث تخریب چهره برندتان هم شده است. در واقع به دنبال این باشید که با پیشنهاد تخفیف، ارزشی برای کسبوکار خود به وجود بیاورید. فریب ندهید تخفیف زمانی واقعی است که روی نرخ واقعی کالا باشد، نه قیمت خیالی. تخفیف ۳۰ درصدی واقعی خیلی بهتر است یک تخفیف تقلبی ۷۰ درصدی است. مدت زمان داشته باشید تخفیف باید طولانی مدت باشد؛ اما نه این که شما به طور مداوم روی کالا یا خدمات خاص خود قیمتی را کاهش دهید. به طور طولانی مدت یعنی این که در زمانهایی از سال و بر حسب نیاز مشتریان خود و شناخت بازار باید تخفیف ارائه شود؛ اما اگر به صورت دایمی روی کالایی باشد و هیچ تغییری نکند، اثر معکوسی خواهد داشت. به این صورت مشتری فکر میکند که قیمت واقعی آن، همان قیمت باتخفیف است. گاهی تخفیف ۱۵ روزه روی یک محصول ارزش خیلی بیشتری نسبت به تخفیف دایمی دارد. آگاهی ایجاد کنید تخفیف کالایی از ۱۰۰ به ۶۰ خیلی خوب است؛ اما اگر آگاهی درست به مشتری صورت نگیرد، میتواند اثر منفی داشته باشد. آگاهی درست یعنی این که مشتری بفهمد هدف این تخفیف چیست، نه این که صرفاً آگهیهای کاهش قیمت را ببیند. این مسئله تا زمانی که شما شناخت درست نداشته باشید، اتفاق نخواهد افتاد. سخن آخر تخفیف باید به صورتی باشد که برای کسبوکار شما ارزش ایجاد کند. اگر به فکر ایجاد کسبوکار کوچک هستید، برای پیشنهاد بلند مدت نه دایمی برنامهریزی کنید. به دنبال اقدامات هیجانانگیز موقتی نباشید. بلکه پیشنهاد شما باید در طول سال و بر حسب نیاز بازار و مشتریانتان چند بار تکرار شود.
برچسببدون تخفیف سایت بدون کسب و کار کوچک
مطلب پیشنهادی
حتما باید دید/ تلقین؛ زندگی معلق بین واقعیت و رویا
سایت بدون – فیلم تلقین (Inception) یکی از برجستهترین آثار سینمایی کریستوفر نولان است که …