استقلال مجیدی همه آمارها را از آن خود می‌‌کند/سلفی فرهاد با رکوردها

از زمانی که کاپیتان شماره ۷ و محبوب استقلال به نیمکت آبی‌پوشان پایتخت بازگشت، بیش از ۳ سال می‌‌گذرد. ۳ سال شاید در ظاهر زمان کمی به نظر برسد اما فرهاد مجیدی در این مدت آنقدر تجربه به دست آورده که تفاوت زیادی با دی ماه ۱۳۹۷ که به عنوان دستیار شفر به استقلال پیوست، پیدا کرده باشد. مجیدی در آن فصل (لیگ هجدهم) و پس از هفته بیست و هفتم که پیرمرد آلمانی از کار برکنار و او به عنوان سرمربی موقت آبی‌ها انتخاب شد (نهم اردیبهشت ۱۳۹۸) ، در ۳ بازی پایانی لیگ و ۲ دیدار لیگ قهرمانان آسیا روی نیمکت استقلال نشست و ۳ برد و ۲ مساوی به دست آورد. با پایان فصل و روی کار آمدن آندره‌آ استراماچونی به عنوان سرمربی استقلال، مجیدی از جمع آبی‌پوشان جدا شد ولی با رفتن مرد ایتالیایی از استقلال، مجیدی بار دیگر به عنوان سرمربی به این تیم بازگشت ولی در پایان فصل از سمت خود استعفا داد. او در این مدت که از ۱۳ دی ۹۸ تا ۱۵ شهریور ۹۹ ادامه داشت، در ۲۱ بازی ۹ برد، ۸ تساوی و ۴ باخت کسب کرد و استقلال را به نایب قهرمانی لیگ رساند و با این تیم به فینال جام حذفی هم رسید. فرهاد بعد از باخت تیمش به تراکتور در فینال جام حذفی از استقلال جدا شد و محمود فکری هدایت آبی‌پوشان را برعهده گرفت ولی پس از رفتن فکری، برای سومین بار سرمربی آبی‌ها شد. مجیدی ۱۴ اسفند ۹۹ بود که دوباره به نیمکت استقلال بازگشت و حالا ۲ روز دیگر باید یک سالگی بازگشت دوباره به نیمکت تیم محبوبش را جشن بگیرد. او در این مدت، استقلال را روی سکوی سوم لیگ برتر قرار داد و تیمش را دوباره به فینال جام حذفی رساند که این بار هم دست استقلالی‌ها در ضربات پنالتی از رسیدن به جام باز ماند. با این حال، فرهاد که مصمم بود استقلال را به قهرمانی برساند، این بار دست از تلاش نکشید. او دست به یک خانه تکانی اساسی در تیمش زد و استقلالی ساخت که حالا نه تنها با قرار گرفتن در صدر جدول به مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر تبدیل شده، بلکه خودش و تیمش دست به شکستن رکوردهایی زده‌اند که در فوتبال ایران بسیار قابل توجه است.

شکستن رکورد قلعه‌نویی و رقابت با  امیر
استقلال حالا و در پایان هفته بیستم لیگ بیست و یکم، با ۴۸ امتیاز در صدر جدول قرار دارد. با ۶ گل خورده صاحب بهترین خط دفاعی است و تنها تیم بدون باخت تا به اینجای کار محسوب می‌‌شود. این در شرایطی است که مجیدی به رکوردهای خیره کننده‌ای نیز دست یافته است. پیروزی مقابل فجرسپاسی در هفته نوزدهم، ششمین برد متوالی استقلال بود تا فرهاد به رکوردی برسد که پیش از این فقط زنده یاد منصور پورحیدری و استراماچونی، آن را کسب کرده بودند اما مهم‌تر از این آمار، عبور مجیدی از رکورد امیر قلعه‌نویی بود. تا پیش از این، آمار بهترین شروع در تاریخ لیگ برتر مربوط به سپاهان لیگ هجدهم با مربیگری قلعه‌نویی بود که ۱۸ هفته بدون شکست بود ولی در هفته بعد آن فصل مقابل تراکتور خورد. استقلال موفق شد از این رکورد بگذرد و به تنهایی صاحب بهترین شروع در تاریخ لیگ برتر شود و حالا مجیدی به دنبال عبور از یک رکورد دیگر سپاهان است. زردپوشان اصفهانی در فصل ۹۰-۸۹ (لیگ دهم) از هفته هشتم تا هفته بیست و هشتم لیگ برتر، بازی‌های خود را بدون باخت سپری کردند که این روند باعث شد تا این تیم ۲۱ بازی بدون باخت را در کارنامه خود ثبت کند. حالا مجیدی که تیمش ۲۰ بازی بدون باخت را پشت سر گذاشته، در یک قدمی این رکورد قرار دارد و نکته جالب این مسأله، دیدار استقلال و گل‌گهر و تقابل مجیدی و قلعه‌نویی در هفته بیست و یکم است و اگر مجیدی به قلعه‌نویی نبازد، می‌‌تواند در کنار او به عنوان شکست‌ناپذیرترین مربیان لیگ‌برتری قلمداد شود.

بهترین میانگین امتیازی استقلال
رکورد دیگری که استقلال تحت هدایت مجیدی از آن عبور کرد، تبدیل شدن به بهترین استقلال از لحاظ گرفتن بیشترین میانگین امتیاز تا پایان نیم فصل بود. آبی‌ها در ۱۵ بازی اول، ۱۰ برد و ۵ مساوی داشتند تا میانگین امتیازگیری‌شان ۲٫۳۳ باشد. این در حالی است که استقلال لیگ پنجم معدل ۲٫۰۶، لیگ اول معدل ۲٫۰۷ و لیگ یازدهم معدل ۲٫۱۱ را کسب کرده بود. استقلال در حال حاضر میانگین ۲٫۴ امتیاز در هر بازی را کسب کرده است.

عبور از رکورد شفر
نکته دیگری که درباره استقلال وجود دارد این است که آبی‌ها در لیگ هجدهم تحت هدایت وینفرد شفر فقط ۱۳ گل دریافت کردند و شرایط خوبی داشتند اما حالا شاگردان مجیدی تنها ۶ گل دریافت کرده‌اند که نشان می‌‌دهد آبی‌ها هیچ وقت در دفاع موفق نبوده‌اند. این در حالی است که استقلال در ۲ بازی گذشته‌اش سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند را به دلیل سرباز شدن در اختیار نداشته و مجیدی مجبور به تغییر خط دفاعی تیمش شده ولی با حضور بازیکنانی مانند روزبه چشمی و عارف غلامی هم موفق به کلین شیت شده و تسخیرناپذیر نشان داده است.

۱۰۰ امتیازی شدن و عبور از برانکو
اما اینها تنها رکوردهایی نیست که مجیدی به دست آورده. او با پیروزی استقلال در هفته هفدهم لیگ برتر برابر ذوب آهن، اولین سرمربی تاریخ لیگ برتر شد که با حضور در کمتر از ۵۰ بازی روی نیمکت مربیگری، به رکورد حداقل ۱۰۰ امتیاز رسیده است. ضمن اینکه مجیدی، پس از قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی چهارمین سرمربی تاریخ استقلال بود که به ۱۰۰ امتیاز رسید. در تاریخ لیگ برتر، قبل از مجیدی، ۴۰ مربی توانسته بودند که مجموع امتیازات خود را از عدد ۱۰۰ عبور دهند. ضمن اینکه سرمربی استقلال با برتری مقابل ذوب آهن، توانست از برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق پرسپولیس هم سبقت بگیرد. در لیگ هجدهم هم پرسپولیس در حالی قهرمان لیگ شد که فقط در یک بازی نتوانست امتیاز بگیرد. قرمزها در هفته هفدهم و در اهواز ۱-۲ به فولاد باختند و افشین قطبی تنها مربی‌ای بود که در لیگ هجدهم توانست برانکو را شکست دهد. اما استقلال که در این فصل در ۱۶ هفته ابتدایی شکست نخورده بود، ذوب آهن را هم برد تا مجیدی از رکورد تیم برانکو عبور کند.

مجیدی به رکورد رایکوف نرسید
در این بین، رکوردی که مجیدی به آن نرسید، مربوط به سرمربی فقید استقلال در سال‌های دور است.  اگر استقلالی‌ها می‌‌توانستند نساجی را در مشهد شکست دهند، صاحب هفتمین پیروزی پیاپی می‌شدند و مجیدی به رکورد رویایی زدراکو رایکوف در سال ۵۳ می‌رسید. تیم تاج سابق در آن سال و در جام تخت جمشید با رایکوف صاحب ۷ پیروزی پی‌درپی شد و مجیدی با توجه به ۶ پیروزی قبلی استقلال این فرصت را داشت تا به رکورد سرمربی اسبق و یوگسلاو آبی‌ها برسد اما در روزی که استقلال موقعیت‌های نسبتاً خوبی هم داشت، مثل دیدار رفت نتوانست دروازه نساجی را باز کند و در نهایت پس از هفته‌ها پیروزی به تساوی بسنده کرد.

استقلال ۷۵ امتیازی می‌شود؟
شاگردان مجیدی تا پایان فصل ۱۰ بازی در پیش دارند و تنها ۳ بار باید از تهران خارج شوند تا چنین به نظر آید که نسبت به دیگر رقبا از نظر تعداد سفر شرایط بهتری دارند. آبی‌پوشان پس از بازی با گل‌گهر که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌‌شود، با صنعت نفت، پرسپولیس و پیکان در تهران بازی می‌‌کنند و در ادامه برای دیدار با سپاهان عازم اصفهان می‌شوند. این تیم باید در ادامه با مس رفسنجان در سرچشمه و فولاد در اهواز مسابقه بدهد و ۷ مسابقه را در تهران برگزار کند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال در مصاحبه‌ای که اخیراً داشت، اعلام کرد که از مجیدی ۷۵ امتیاز می‌‌خواهد. امتیازی که تاکنون هیچ تیمی در پایان یک دوره لیگ برتر به آن نرسیده است. استقلال در حال حاضر ۴۸ امتیازی است و می‌‌تواند ۳۰ امتیاز دیگر کسب کند تا به رکورد ۷۸ امتیاز برسد و این نشان می‌‌دهد شاگردان مجیدی برای رسیدن به ۷۵ امتیاز، تنها ۳ امتیاز را می‌‌توانند از دست بدهند و باید دید فرهاد و یارانش به این رکورد بزرگ می‌‌رسند یا خیر.

حامد جیرودی/روزنامه ایران

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *