آلمان اولین تیم راه یافته به جام جهانی شد/جــادوی فلیــک


سایت بدون – همین شش ماه پیش بود که آلمان یکی از فاحش‌ترین تحقیرهای تاریخ خود را تجربه کرد. آنها در ماه مارس در خانه خود برابر مقدونیه شمالی با نتیجه دو بر یک شکست خوردند. این سومین بار در تاریخ تیم ملی آلمان بود که آنها در یک دیدار مقدماتی جام جهانی، در خانه می‌باختند. بسیاری می‌گفتند که این نشان می‌دهد که فوتبال آلمان در چه بحرانی به سر می‌برد. آنها در جام جهانی ۲۰۱۸ هم در همان مرحله گروهی حذف شده بودند.
یواخیم لوو، مربی تیم پیش‌تر اعلام کرده بود که پس از یورو ۲۰۲۰ از تیم ملی کناره‌گیری می‌کند. آلمان در آن رقابت‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی، شکستی قاطع را برابر انگلیس تجربه کرد.
اما حالا طرفداران آلمان نسبت به آینده خوشبین شده‌اند. این تیم همان مقدونیه شمالی را در خانه حریف با نتیجه چهار بر صفر شکست داد. آلمان ۷۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و با گل‌های کای هاورتز، تیمو ورنر (دو گل) و جمال موسیالا به پیروزی رسید. همه گل‌ها در نیمه دوم به ثمر رسیدند. آلمان با این نتیجه اولین تیم راه یافته به جام جهانی شد. هانسی فلیک، مربی آلمان که پس از ۱۸ ماه هدایت بایرن مونیخ به این تیم پیوست، آنها را در پنج بازی اخیر مقدماتی جام جهانی به پنج پیروزی رسانده است. ژرمن‌ها در این دیدارها چهار بار دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند و به سبک باواریایی برگشته‌اند؛ بسیاری از موفقیت‌های آلمان مبتنی بر همین سبک بوده است.
شکست مقابل مقدونیه شمالی، که در آن هنگام در رده ۶۵ فیفا قرار داشت، نشان می‌داد که تیم آلمان در اواخر دوران لوو دچار چه مشکلاتی شده است. آلمان در آن بازی هم مالکیت توپ را در اختیار داشت اما حرکت‌های تیمی آنها کند بود. به این ترتیب، مدافعان مقدونیه شمالی کار سختی برای مهار بازیکنان آلمان نداشتند. وقتی آلمان مالکیت توپ را از دست می‌داد، بازیکنان هیچ پرسی برای تصاحب مجدد توپ انجام نمی‌دادند.
فلیک در آلمان همان تاکتیک‌های بایرن را به کار گرفت و توانایی آلمان برای حفظ فشار روی رقبا را افزایش داد. آلمان دیگر در دفاع تعلل نمی‌کند و فلیک تیمی با ضرباهنگ سریع، پیشرو و با پرس بالا ساخته است. این روش از عناصر اصلی هویت فوتبالی بایرن است و بسیاری از بازیکنان کلیدی آلمان هم در بایرن حضور دارند. به این ترتیب تیم ملی دارد بیش از پیش باواریایی می‌شود و به همان سبکی برمی‌گردد که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ برای آلمان چاره‌ساز بود.
البته فلیک تنها به باشگاه سابقش توجه ندارد. او با توماس توخل از چلسی، پپ گواردیولا از منچستر سیتی و موریسیو پوچتینو از پاری سن ژرمن در ارتباط است، چرا که بازیکنان آلمانی در این تیم‌ها حضور دارند.
او از مربیان بوندس‌لیگا خواسته که ایده‌های تاکتیکی خود را بیان کنند. فرانک کرامر، مربی آرمینیا بیله‌فلد که هیچ بازیکنی در تیم ملی ندارد، گفته که از او خواسته شده پیشنهادهایش را برای تیم ملی مطرح کند.
وقتی فلیک تصمیم گرفت تغییرات تاکتیکی را در تیم ملی آلمان پیاده‌ کند، مانند انتقال لروی سانه از پست بال راست به بال چپ، با ناگلزمان، مربی بایرن صحبت کرد تا مطمئن شود که با هم هماهنگ هستند. سانه مقابل ارمنستان و ایسلند، بسیار نزدیک به خط بازی کرد و در آنجا توانست در نبردهای نفر به نفر پیروز شود، چیزی که در آن متبحر است. سرژ گنابری در سمت راست بیشتر به مرکز می‌آمد و توانست سه گل بزند.
نسل بعدی بازیکنان آلمان هم در راه هستند. جمال موسیالا از بایرن، فلورین ویرتز از لورکوزن و کای هاورتز از چلسی خوش درخشیده‌اند و احتمالاً در نیمه دوم دهه جاری میلادی، ستارگان آلمان خواهند بود.
به این ترتیب، تیم بی‌رمق اواخر دوران لوو حالا با جادوی هانسی فلیک دوباره اوج گرفته و هواداران ژرمن‌ها را به موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ امیدوار کرده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *