آیا زمان جدایی یورگن کلوپ از لیورپول رسیده است؟/ ریشه های سقوط

سایت بدون- این شاید بزرگترین راز فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر باشد: چه اتفاقی برای لیورپول رخ داد؟ یورگن کلوپ به بازیکنان خود لقب «غول ذهنیت»داده بود اما آنها شکننده و پراشتباه شده‌اند، این تیم بعد از برد ۷ بر صفر مقابل منچستریونایتد با یک گل برابر بورنموث شکست می‌خورد؛ تیمی که می‌تواند در خانه در لیگ قهرمانان به رئال مادرید ۵ بر ۲ ببازد و بعد امیدوارانه به مبارزه با آرسنال ادامه دهد و برابر صدرنشین لیگ برتر ۲ بر ۲ مساوی کند.
کلوپ مبهوت است از تماشای تیمی که روزی فوتبال هوی متال به نمایش می‌گذارد و گاهی هیچ هماهنگی در آن نیست. اگر یک تحول عظیم در تیم صورت نگیرد، شاید در رقابت‌های پرسود لیگ قهرمانان حاضر نشوند، اصلاً ممکن است فصل بعد در اروپا نباشند. اگر این‌طور شود، ضربه مهلکی به توانایی باشگاه برای جذب ستاره‌هایی است که می‌توانند تیم را به تلاش برای رسیدن به جام و به هیجان آوردن هواداران برگردانند.
همین حالا لیورپول ترجیح داده در میان دنبال‌کنندگان استعداد ۱۳۰ میلیون پوندی انگلیس، جود بلینگهام از بوروسیادورتموند نباشد و در عوض به‌دنبال اهداف متوسط مانند میسون ماونت چلسی یا الکسیس مک آلیستر بازیکن برایتون که چند ماه پیش قهرمان جام جهانی شده، باشد؛ تازه اگر امکانش فراهم شود.
یک چیز مشخص است: این فصل در مقایسه با استانداردهای چند فصل اخیر آنفیلد یک فصل کاملاً ناموفق است و باید تغییراتی در تابستان صورت گیرد، اما چگونه؟
بله، احتمالاً خانه‌تکانی صورت می‌گیرد و امثال الکس آکسلید چمبرلین، نبی کیتا و جیمز میلنر قراردادشان تمام می‌شود و آرتور هم به یوونتوس برمی‌گردد. اما اینها هیچ کدام بازیکنان اصلی و تأثیرگذار تیم به حساب نمی‌آیند و هر از گاهی فرصت بازی در ترکیب را به دست می‌آورند. کلوپ باید انرژی تازه و شور و هیجان را به هسته مرکزی تیم پمپاژ کند که تقریباً همه‌شان فاصله زیادی گرفته‌اند از آن فرمی که باعث شد در چند فصل اخیر قهرمانی اروپا و انگلیس را به دست آورند.
البته کلوپ ماه‌ها است که در تلاش برای یافتن ریشه مشکلات است و مشخصاً موفقیتی به دست نیاورده. او مبهوت به نظر می‌رسد و در توضیح بعضی از بازی‌های تیمش گنگ است و تنها قول می‌دهد او و تیمش سخت کار می‌کنند برای اینکه روزهای درخشان گذشته را تکرار کنند.
حتی ویرجیل فان‌دایک که پیش از این فوق‌العاده بود، با انتقادات زیادی مواجه شده و دو اسطوره فوتبال هلند، مارکو فان باستن و رود گولیت گفته‌اند او قدرت رهبری‌اش را از دست داده و مایه اختلاف و تنش است که البته بی‌رحمانه به نظر می‌رسد. قطعاً او سیبل انتقادات شده چون دو مدافع جلوزن تیم، ترنت الکساندر آرنولد و اندی رابرتسون بارها به حمله روی آورده و او را در معرض خطر قرار داده‌اند و فابینیو مثل گذشته بازیکن مدیر خط میانی نیست؛ او که به رقبا آزادی حرکت می‌داد تا بتواند به دفاع ضعیف شده ضربه بزند.
فرضیه‌ای که می‌تواند اعتبار داشته باشد این است که بازیکنان بعد از نزدیک ۸ سال کار با سبک مبتنی بر تلاش کلوپ دچار افت شدید شده‌اند. تلاش فصل قبل برای رسیدن به چهارگانه از نظر روحی و جسمی فشار زیادی به قرمزها وارد کرد؛ لیورپول ابتدا در جام حذفی و جام اتحادیه به‌ عنوان قهرمانی رسید اما در راه رسیدن به دو عنوان مهم‌تر یعنی لیگ برتر و لیگ قهرمانان در گام‌های آخر کم آورد.
آمار نشان می‌دهد تیم از نظر انگیزه و هیجان دچار افت شده است. اعتماد به نفس تیم پایین رفته و در زمین بین بازیکنان تیم جر و بحث شکل می‌گیرد. تیم به‌شدت ضربه خورده از دیدن فصلی که برایش امیدهای زیادی داشتند و حالا این‌طور در سراشیبی سقوط است.
شاید بعضی بازیکنان لیورپول دیگر به حرف‌های کلوپ گوش نمی‌دهند. البته نه عمدی و با برنامه‌ریزی قبلی اما همان‌طور که بارها ثابت شده رابطه میان مربی و بازیکنان می‌تواند در اثر گذشت زمان سخت و پیچیده شود. حالا یک سؤال پیش می‌آید که پرسیدنش جرأت و جسارت می‌خواهد: قرار است تا کی به کلوپ فرصت داده شود؟
بدون شک او یکی از بهترین مربی‌های تاریخ لیورپول بوده و هیچ چیز این را تغییر نمی‌دهد. تیم‌های او فوتبال جذابی را ارائه می‌دهند اما به‌عنوان یک مربی متفکر و باهوش می‌داند که هر مربی در یک باشگاه تا ابد نمی‌ماند و البته تا جایی محل خطا دارد. خیلی بعید است دوران ۲۷ ساله سر الکس فرگوسن در منچستریونایتد تکرار شود.
بحث اینجا است که حالا بدون شرایط مالی خیلی خوبی که برخی رقبا دارند، آیا کلوپ می‌تواند یک تیم بزرگ دیگر از خاکستر تیم این فصل کابوس‌وار بسازد؟ نمی‌توانید احتمال آن را صفر بدانید، جذب‌های تابستان برای تقویت تیم می‌تواند حیاتی باشد اما اگر نتوانند به رقابت‌های اروپایی بروند، این استخدام‌ها خیلی سخت می‌شود. اما با توجه به اینکه لیورپول در رده هشتم قرار دارد و ۱۲ امتیاز با تیم چهارم جدول فاصله گرفته، با چند تغییر کوچک در ترکیب تیم نمی‌توان انتظار تحول در نیمه قرمز مرسی ساید را داشت. اینکه در پنج بازی آخرشان پیروزی نداشته‌اند، به این ادعا صحه می‌گذارد.
اینکه اتفاق بعدی در آنفیلد چیست، جذابیت دارد چون لیورپول نمی‌تواند مثل این فصل ادامه دهد و مهم نیست چگونه باید خودش را خلاص کند.

ZOOM

شاید بعضی بازیکنان لیورپول دیگر به حرف‌های کلوپ گوش نمی‌دهند. البته نه عمدی و با برنامه‌ریزی قبلی اما همان‌طور که بارها ثابت شده رابطه میان مربی و بازیکنان می‌تواند در اثر گذشت زمان سخت و پیچیده شود. حالا یک سؤال پیش می‌آید که پرسیدنش جرأت و جسارت می‌خواهد: قرار است تا کی به کلوپ فرصت داده شود؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *