آیا پاستا غذای سالمی است؟

سایت بدون -وقتی پای کاهش وزن و رژیم غذایی به میان می‌آید، معمولا کربوهیدرات‌ها با بی‌مهری مواجه می‌شوند و بیشترین انتقادها متوجه پاستا و ماکارونی می‌شود. اما شایلا کادوگان، متخصص تغذیه می‌گوید که پاستا به‌خودی‌خود ناسالم نیست، بلکه نحوه درست کردن و خوردن آن ممکن است آن را به غذایی ناسالم تبدیل کند. به گزارش «نیویورک‌ پست»، یک وعده معمول پاستا حدود ۲۰۰ کالری،۴۰ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم پروتئین و یک تا ۲ گرم فیبر دارد. به گفته کادوگان، از آن جا که پاستا به‌طور عمده حاوی کربوهیدرات است،‌ اغلب مردم آن را «کربوهیدرات غیرمغذی» در نظر می‌گیرند، در حالی که کربوهیدرات‌ها «منبع ترجیحی انرژی» در بدن انسان‌ و در واقع مغذی‌اند. 

  غذایی پر از فیبر که ناسالم می‌شود  

پاستای ساخته‌شده از غلات کامل حاوی فیبر و پروتئین بیشتری است، دو عاملی که شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد و احتمال پرخوری را کاهش می‌دهد. اما نحوه پخت و درست کردن پاستا و ماکارونی است که باعث می‌شود این غذاهای خوشمزه، ناسالم شوند. اضافه کردن انواع سس‌،‌ کره‌، خامه‌، گوشت یا پنیر باعث می‌شود که تعادل مواد مغذی مفید در یک ظرف کامل پاستا از بین برود. کادوگان می‌گوید: «مردم اغلب پاستا را به‌عنوان غذای اصلی، به‌جای غذای جانبی می‌خورند. بنابراین، به احتمال زیاد بیشتر از مقدار توصیه‌شده می‌خورند.» به گفته او، تقریبا هر غذایی که بیش از حد یا به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی نامتعادل خورده شود، ممکن است خیلی راحت غذایی ناسالم شود. همه این‌ها به متعادل‌ کردن بشقاب‌ غذا برمی‌گردد.

  چه کنیم پاستا سالم باشد؟ 

اغلب توصیه‌ می‌شود که بشقاب غذا باید شامل تنوع رنگارنگی از غذاها باشد. همین امر درباره بشقاب پاستا نیز صدق می‌کند. راه دیگر برای برقرار کردن تعادل در مصرف پاستا این است که آن را در بخش کوچکی از کل وعده غذایی، به‌عنوان غذای جانبی بخورید. کادوگان می‌گوید: «پاستا ذاتا ناسالم و سزاوار این همه بی‌مهری نیست. پاستا نه‌تنها می‌تواند فیبر و پروتئین لازم برای بدن شما را تامین کند، بلکه می‌تواند اسباب شادی شما را نیز فراهم کند.» 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *