اجرای دستگیری وارثان مخوف‌‌ترین کارتل مواد/پسران ال چا

روزنامه «ال پائیس» گزارشی از شگرد هایی که منجر به دستگیری پسران ال چاپو شد منتشر کرده است؛ از رشوه به نزدیکان تا شنود مکالمات اعضای این کارتل قدرتمند

سایت بدون – دنیای کارتل‌‌های موادمخدر در آمریکای جنوبی ابعاد جالب و خاص خودش را دارد. از زمان پابلو اسکوبار که در جوانی و با کاشت و فروش مواد مخدر، امپراتوری بزرگی را به‌‌نام کارتل مدلین شکل داده بود؛ توجه به قدرت و ثروت این گروه‌‌های تبهکاری جلب شده بود؛ هرچند بعد از اسکوبار، نام‌‌های زیادی به‌‌عنوان سلاطین مواد مخدر دنیا مطرح شد  اما هیچ‌‌کس به‌‌اندازه «ال چاپو»، مرد کوتاه قامت مکزیکی مورد توجه قرار نگرفت. مردی با ظاهری معمولی که بیشتر شبیه یک پدر بود تا رئیس قدرتمندترین کارتل مواد و پشت صحنه جرایم سازمان‌‌یافته. بعد از دستگیری ال‌‌چاپو، امپراتوری او به پسرانش رسید که به «لوس چاپیتوس» معروف بودند. اما بزرگ ترین عملیات ممکن برای دستگیری این چهار نفر طراحی شد. عملیاتی که سال‌‌ها برنامه‌‌ریزی پشت آن وجود داشت. در این مطلب ابعاد دستگیری مردان قدرتمند این کارتل مواد مخدر را که تبهکاران بین‌‌المللی بودند ، بررسی می‌‌کنیم. 

 سلطان جنایت با ۱۲ میلیارد دلار جریمه!

ال‌‌چاپو که هم اینک ۶۶ سال دارد از سال ۲۰۰۳ و بعد از دستگیری مهم‌‌ترین رقیبش، تبدیل به مخوف‌‌ترین کارتل مواد مخدر مکزیک و حتی جهان شد. او از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۱۶ سه بار دستگیر شد. در سال ۲۰۱۶ دارایی او رقم باورنکردنی ۴ میلیارد دلار تخمین زده شد. او برای دومین‌‌بار در سال ۲۰۱۴ دستگیر شد اما بلافاصله یک‌‌سال بعد، از زندان فوق‌‌امنیتی‌‌اش گریخت. فراری که یک رسوایی بزرگ برای دولت مکزیک محسوب می‌‌شد و افراد زیادی به‌‌دنبال آن احضار شدند. درحالی‌‌که رقمی حدود ۴ میلیون دلار جایزه برای دستگیری او تعیین شده بود تا سال ۲۰۱۶ متواری بود. ال‌‌چاپو بعد از دستگیری دوم توسط مکزیکی‌‌ها به آمریکا تحویل داده شد و در سال ۲۰۱۹ به جرم تجارت مواد مخدر، قتل، رشوه، پول‌‌شویی و جرایم سازمان یافته به حبس ابد و پرداخت حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد. رقم این جریمه را شاید بتوان بزرگ ترین جریمه تاریخ دادگاه‌‌های جهان دانست  که پرداخت آن از عهده کمتر کسی در دنیا بر می آید. اما بعد از دستگیری ال‌‌چاپو، کارتل او توسط پسرانش و با هدایت دوست صمیمی‌‌اش اسماعیل زامبادا اداره شد. برای همین انهدام این امپراتوری جرم و جنایت اهمیت زیادی داشت.    

انداختن مخالفان جلوی ببرها!

به گزارش فرارو به نقل از «ال‌‌پائیس»، چهار پسر چاپو یعنی آلفردو، ایوان آرچیوالدو، خواکین و اویدیو گوزمان و ۲۴ همکار آنان به اتهامات متعددی مانند جنایت سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، نگهداری غیرقانونی اسلحه و پول شویی متهم شده‌‌اند. آنان همچنین به عنوان رهبران یک شبکه جهانی مرتکب قتل، شکنجه و قاچاق فراملی شناخته می‌شوند. جزئیات پرونده طراحی شده برای وارد کردن ضربه ویرانگر به «لوس چاپیتوس» (چهار فرزند ال چاپو) تنها در چند هفته گذشته علنی شد. با وجود این، اسناد دادگاه که به دست «ال پائیس» رسیده‌اند نشان می‌دهد که این شکار به سال ۲۰۰۸ میلادی باز می‌گردد و خویشاوندان، شرکای سابق و خبرچینان در شبکه جنایی را هدف قرار داده بودند. بیش از ۱۳۰ صفحه از اسناد دادگاه فاش شده که جزئیات نحوه انداختن دشمنان کارتل جلوی ببر‌ها برای خورده شدن آنان، راه اندازی آزمایشگاه‌های مخفی برای قاچاق فنتانیل، ایجاد یک راهگذر پان/ آمریکایی قاچاق مواد مخدر از پرو به ایالات متحده و ایجاد شبکه‌ای در آسیا با استفاده از آن را نشان می‌دهد. در این میان ردی از استفاده آن کارتل از پرداخت‌ها از طریق رمز ارز‌های دیجیتالی به جا نمانده بود. در همین حال، ماموران آژانس مبارزه با مواد مخدر به مدت یک سال و نیم در آن گروه جنایتکار نفوذ کردند.

نسل جدید مخدرهای ال چاپو

«اسماعیل ال مایو زامبادا» و «ال چاپو گوزمان» بنیان گذاران این کارتل عملیات را از دهه‌ها پیش با قاچاق ماری جوانا و کوکائین آغاز کردند. فرزندان ال چاپو از سال ۲۰۱۴ میلادی بر فنتانیل تمرکز کردند؛ ماده مخدری که کمتر از یک دهه بعد ایالات متحده را در یک بحران بهداشت عمومی فرو برد و باعث مرگ ده‌ها هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد آن در هر سال شد. مدت‌ها پیش از مبارزه با وارثان ال چاپو وزارت دادگستری ایالات متحده به دنبال «خسوس ویسنته زامبادا ویسنتیلو» پسر ارشد ال مایو بود. او در مارس ۲۰۰۹ میلادی در مکزیکو سیتی بازداشت و تقریبا یک سال بعد به ایالات متحده تحویل داده شد که او را مسئول قاچاق یک میلیارد دلار ماری جوانا و کوکائین به این کشور معرفی کرد. مقام‌های قضایی او را در پشت میله‌های زندان مجبور کردند تا سخت‌ترین تصمیم زندگی‌اش را بگیرد؛ آنان به او پیشنهاد دادند که در ازای کاهش مجازات برای بازداشت پدرش و همکاران سابقش با مقام‌های قضایی همکاری کند. او این پیشنهاد را پذیرفت. ویسنتیلو به وزارت دادگستری گفت که چگونه قتل‌ها در آن کارتل رخ داده و سهم‌ها چگونه تقسیم می‌شدند و چگونه ال چاپو از زندان فرار کرد و چگونه با سیاستمداران سطح بالای مکزیکی ملاقات کرده بود.

ضبط صدای نفرات اصلی کارتل

پیش از ویسنتیلو زامبادا «پدرو» و «مارگاریتو فلورس» همکاران اصلی کارتل بودند؛ برادران دوقلویی که تجربه کار در مک دونالد را برای گسترش حضور کارتل سینالوآ در ایالات متحده برعهده گرفتند. آنان در اکتبر ۲۰۰۸ میلادی خیانت به شرکای خود را آغاز کردند و با دادگاه ایلینوی همکاری داشتند.  برادران فلورس حدود ۷۰ مکالمه تلفنی را با اعضای کارتل ضبط کردند از جمله مکالمه‌ای بین «ال چاپو» و «آلفردو گوزمان آلفردیلو» پسرش که وظیفه هماهنگی تحویل محموله ۲۰ کیلویی کوکائین به شیکاگو را بر عهده داشت. آنان در مکالمه ضبط شده درباره تدارکات برای حمل و نقل و پرداخت کالا با یکدیگر صحبت کردند. تقریباً دوازده مورد ضبط شده توسط برادران فلورس وجود دارد که مربوط به اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی است. بسیاری از اوقات، این موارد با قرار دادن یک میکروفون مخفی در کمربند شلوار آنان انجام شده بود. همکاری برادران فلورس منجر به حدود ۲۰ مورد کشف مواد مخدر، ده‌ها دستگیری در مکزیک و ایالات متحده و همچنین استرداد چندین نفر از بزرگان کارتل مواد مخدر از جمله ویسنتیلو زامبادا شد. این برادران در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط قاضی کاستیلو به ۱۴ سال زندان محکوم شدند. این دوقلو‌ها بعدا برای شهادت علیه ال چاپو در بروکلین بازگشتند.

ادامه مبارزه با قوی‌‌ترین کارتل جهان

طی این سال‌‌ها افراد مختلفی از این کارتل دستگیر شدند و هرکدام به شیوه‌‌ای حاضر به ارائه شهادت علیه ال چاپو و فرزندانش نشدند. اما میزان فعالیت این کارتل مکزیکی در آمریکا چنان زیاد بود که دادگاه شیکاگو حتی پس از سقوط ال چاپو و بازنشستگی قاضی پرونده و در همان سال از سرعت کار تحقیقات و عملیات خود نکاسته بود. در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی «گوادالوپه فرناندز والنسیا» معروف به لاپاترونا که قدرتمندترین زن در کارتل سینالوآ بود به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این یک مجازات کاهش یافته بود، زیرا این زن ۶۰ساله توافق نامه‌ای را برای همکاری با مقام‌های قضایی امضا کرد. «فیلیپه کابررا سارابیا» با نام مستعار «سلطان هروئین» در ژانویه امسال به قاچاق مواد مخدر اعتراف کرد. کیفرخواست دادگاه ایلینوی همان کیفرخواستی که در آن ۲۲ نفر از ال چاپو تا سلطان هروئین متهم شدند، شامل هشت اتهام جنایی علیه خواکین، ایوان آرچیوالدو و آلفردو گوزمان است. همچنین در آن به «اویدیو گوزمان» که در ژانویه گذشته در کولیاکان دستگیر شد و هم اکنون در جریان استرداد از مکزیک به ایالات متحده قرار دارد، اشاره شده که جداگانه متهم شده است.

در بیانیه وزارت دادگستری که پسران ال چاپو را به هماهنگی عملیات گروه جنایتکار، جمع آوری سود و پول شویی متهم می‌کند، آمده است: «ظاهرا پسران ال چاپو نقش سابق پدرشان را به عنوان رهبران کارتل سینالوآ بر عهده گرفته بودند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *