اسلحه پنهان کی‌روش مقابل مدافعان کند انگلیس/ پنالتی‌گیری طارمی


سایت بدون -تیم ملی ایران در آستانه حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ آخرین راهکارهای موفقیت را زیر نظر کارلوس کی‌روش تمرین می‌کند تا بتواند برای نخستین بار از مرحله گروهی صعود کند و به دور دوم برسد. جایی که قریب به اتفاق تیم‌های بزرگ حضور دارند و رقابت فشرده‌تر و سخت‌تر از مرحله اول است.
برای رسیدن به این هدف، کی‌روش تمام برنامه‌های آنالیز را انجام داده، حتی  ترکیب اصلی خود را انتخاب کرده و در ذهنش خوب می‌داند مثلاً راه مقابله با انگلیس چطور است و برای غلبه بر ولز و آمریکا چه ابزاری نیاز دارد.
یکی از مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به گل، استفاده از ضربات ایستگاهی و همچنین پنالتی است. موضوعی که خیلی از تیم‌ها روی آن حساب می‌کنند و برایش برنامه می‌ریزند.
این هم تاکتیکی است که ایران با بازیکنانی که در اختیار دارد، راحت‌تر از بقیه می‌تواند از آن استفاده کند. بخصوص در بخش پنالتی که مهدی طارمی در خط حمله حضور دارد که خودش یک متخصص و متبحر در این کار است.
طارمی از زمانی که در لیگ ایران حضور داشت و برای پرسپولیس بازی می‌کرد، بارها از مدافعان حریف پنالتی گرفت و این قصه در پرتغال هم برای او تکرار شد. در همان نخستین فصلی که طارمی برای ریوآوه بازی می‌کرد، مقابل اسپورتینگ لیسبون ۳ پنالتی از حریف گرفت که تمام آنها تبدیل به گل شد. از همان بازی تا امروز که حدود ۴ سال می‌گذرد، طارمی همچنان مورد غضب هواداران اسپورتینگ لیسبون قرار دارد و همیشه خطاهایی که او از مدافعان حریف می‌گیرد، با انتقاد آنها مواجه می‌شود.
با این حال نقدها باعث نشده تا طارمی دست از تلاش خود بردارد. او در سال‌های اخیر بارها برای ریوآوه و پورتو پنالتی گرفته و از این حیث شاید به جرأت بتوان گفت نظیر او در فوتبال اروپا وجود ندارد.
بنابراین نه تنها کارلوس کی‌روش بلکه هر مربی دیگری هم جای او بود، از چنین تبحری استفاده می‌کرد و آن را به یکی از تاکتیک‌های تیم ملی برای کسب پیروزی تبدیل می‌کرد. اتفاقی که احتمالاً در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز پیش می‌آید و طارمی را تبدیل به یک متخصص در گرفتن پنالتی به تمام دنیا معرفی می‌کند.
این موضوع در دقایقی از مسابقات می‌تواند گره‌گشا باشد و طارمی هم خود را برای گرفتن پنالتی از مدافعان حریف، بخصوص در محوطه جریمه رقبا آماده کرده است. او با گام‌های بلندی که دارد، در کورس‌ها به راحتی از مدافعان حریف سبقت می‌گیرد و آنها را وادار به انجام خطا می‌کند. اتفاقی که بخصوص مقابل انگلیس و با توجه به کندی مدافعانی چون هری مگوایر، جان استونز و اریک دایر می‌تواند رخ بدهد و باعث موفقیت تیم ملی ایران شود.
تیم ملی ایران روز ۳۰ آبان در نخستین بازی خود مقابل انگلیس به میدان می‌رود. اگر سردار آزمون بتواند به آمادگی کامل برسد و در این بازی از ابتدا به میدان برود، طارمی احتمالاً در سمت چپ خط میانی و حمله قرار می‌گیرد و همین مسأله کار او را برای نفوذ از کناره‌ها به محوطه جریمه حریف راحت‌تر می‌کند. اگر کنار اینها، مصدومیت کایل واکر-مدافع راست خط دفاع سه نفره انگلیس– هم بهبود پیدا نکند، طارمی آسان‌تر می‌تواند مدافعان حریف را دور بزند و به دروازه نزدیک شود. واکر سرعتی‌ و سمج است و در صورتی که مصدومیتش به موقع مداوا نشود، غیبتش می‌تواند به سود تیم ملی ایران باشد و کی‌روش هم طارمی را بدون مزاحم راهی دروازه رقیب بزرگ خود کند.

ZOOM

طارمی در سال‌های اخیر بارها برای ریوآوه و پورتو پنالتی گرفته و از این حیث شاید به جرأت بتوان گفت نظیر او در فوتبال اروپا وجود ندارد. بنابراین نه تنها کارلوس کی‌روش بلکه هر مربی دیگری هم جای او بود، از چنین تبحری استفاده می‌کرد و آن را به یکی از تاکتیک‌های تیم ملی برای کسب پیروزی تبدیل می‌کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *