آخرین خبرها

این غذاها را به خاطر چشمتان بخورید

سایت بدون-  در باور عمومی معمولا هویج پادشاه مواد غذایی مفید برای بینایی شناخته می‌شود. اما این باور تاحدودی نادرست است زیرا هرچند ویتامین A موجود در هویج یکی از چند ماده مغذی لازم برای سلامت چشم است اما هویج فقط می‌تواند برای جلوگیری از زوال چشم ناشی از افزایش سن مفید باشد. آندریا تاو، رئیس انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA)، رژیم غذایی غنی از پنج نوع ماده مغذی که در زیر آورده شده‌اند را برای داشتن بینایی خوب و کمک به پیشگیری از مواردی مانند آب سیاه، آب مروارید، یاAMD  (دژنراسیون ماکولا وابسته به سن) توصیه می‌کند.
 لوتئین و زیگزانتین
این ترکیبات، کاروتنوئیدهایی هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. بنیاد تحقیقات گلوکوم معتقد است این دو ترکیب می‌توانند با متوقف‌کردن استرس اکسیداتیو که به عصب بینایی آسیب می‌رساند و به مشکلاتی مانند گلوکوم منجر می‌شود، از آسیب چشم جلوگیری کنند. لوتئین و زیگزانتین در مواد غذایی مانند برگ‌های سبز تیره، کلم بروکسل، کدو حلوایی، تخم‌مرغ، ذرت، کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهو وجود دارند.
 اسیدهای چرب امگا۳
به‌طور خاص، دو نوع امگا‌۳، DHA  و EPA وجود دارد که باید در ارتباط با سلامت چشم به آنها توجه کنیم. براساس اعلام انجمن بینایی سنجی آمریکا سطوح پایین این مواد باعث AMD و مشکلات بینایی مرتبط با آن می‌شود. به گفته تاو، امگا۳ همچنین می‌تواند خشکی چشم را برطرف کند. گردو، ماهی تن، ساردین، سالمون و دانه کتان ازجمله مواد غذایی حاوی امگا‌۳ هستند.
 ویتامین A
مانند لوتئین و زیگزانتین، ویتامین A یک ماده مغذی آنتی‌اکسیدانی است که با آسیب بینایی ناشی از استرس اکسیداتیو به چشم‌ها مقابله می‌کند. سیب‌زمینی شیرین، انبه، اسفناج، فلفل قرمز خام، پنیر ریکوتا، زردآلو، طالبی و هویج حاوی ویتامین A هستند.
 ویتامین C
تحقیقات انجمن بینایی‌سنجی آمریکا نشان می‌دهد دریافت مقادیر مورد نیاز ویتامین C به‌طور روزانه خطر ابتلا به آب مروارید را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. توت فرنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و کیوی سرشار از این ویتامین هستند.
 ویتامین E
ویتامین E احتمالا کمتر شناخته‌شده‌ترین و در عین حال یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت چشم است. مانند ویتامین‌های A و C، ویتامین E نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که حدود ۷۰ درصد از افراد (به‌ویژه در دهه ۳۰ زندگی خود) آن را به‌اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. تاو می‌گوید ویتامین E با رادیکال‌های آزاد که بافت‌های سالم ما را تجزیه می‌کنند مبارزه می‌کند، بنابراین می‌تواند در پیشگیری از آب مروارید و AMD مفید باشد. ماست، گوشت قرمز، نخود، فلفل دلمه‌ای، کیوی و تخم آفتابگردان برخی مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.
منبع: ba-bamail.com

برچسب‌ها: , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }