بازار کسب و کار/دلایل شکست محصول در مرحله تولید

سایت بدون -تولید یکی از اصلی‌ترین مراحل خلق محصول است و مسیر توسعه حساسی دارد زیرا خروجی فرآیند تولید به دست مشتریان خواهد رسید. بهینه شدن این فرآیند به طور مستقیم بر سودآوری کسب‌وکار اثرگذار است. البته همواره مسائلی ممکن است در فرآیند تولید پدید آید که توسعه را با مشکل مواجه کند. بعضی از این مسائل عبارتند از:

 مشخص نبودن مسیر تولید: تدوین مسیر راه به حل مسائل مختلفی کمک می‌کند. هر چه این مسیر شفاف‌تر باشد، تیم راحت‌تر می‌تواند گام‌های بعدی خود را شناسایی کند. اگر مسیر راه مشخص نباشد درک دقیقی از خروجی وجود ندارد و این مساله تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.
 ناهماهنگی بین منابع و خروجی مورد انتظار:  آنچه یک تیم تولید می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد و چگونگی تخصیص منابع می‌تواند در کیفیت خروجی اثرگذار باشد. اگر توقعات از خروجی بالا باشد اما منابعی همچون زمان یا نیروی انسانی به شکل مناسب در اختیار تیم نباشد احتمالا همه عوامل کسب‌وکار ناامید خواهند شد.
 نداشتن زمان کافی برای تولید و توسعه: تولید فرآیندی زمانبر است که باید در گام‌هایی مشخص تعریف شود. تعجیل برای رسیدن به نتیجه یا ارائه محصول پیش از موعد و آماده نبودن به کسب‌وکار آسیب خواهد رساند.

 رصد نکردن دقیق فرآیندها: تحلیل دقیق آنچه در فرآیند تولید رخ می‌دهد و رصد همه مراحل به درک دقیق از محصول می‌انجامد. این کار از تکرار اشتباه‌ها جلوگیری می‌کند و به تیم اجازه یادگیری می‌دهد. فرآیند تولید چرخه‌ای بهبودپذیر است و تحلیل هرچه دقیق‌تر فرآیند تولید امکان یادگیری بیشتری را به تیم می‌دهد.
یکی از عناصر مشکل‌زا که تولید را با مشکل مواجه می‌کند، اما مستقیما به فرآیند تولید ارتباط ندارد، تیم‌سازی است. اگر اعضای تیمی که روی یک محصول کار می‌کنند اهداف مشترک نداشته باشند و توانایی همکاری را از دست بدهند، کسب‌وکار آسیب خواهد دید. از دلایل مشکلات تیمی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
 پیدا نکردن هم‌تیمی مناسب
 قرارگیری افراد در جایگاه اشتباه
 خودمحوری مدیریتی و مدیریت ضعیف و اشتباه
 مشخص نبودن مسیر حرکت
 مشکلات تیمی در تقسیم سهام و درآمد
حال باید دید برای جلوگیری از مشکلات تولید و رسیدن به محصولی بهینه چه کارهایی باید انجام داد. برای مثال می‌توان به  این اقدامات اشاره کرد:
 تدوین دقیق مسیر راه و توجه ویژه به امکانات و منابعی که تیم در اختیار دارد می‌تواند از اشتباهات مختلف جلوگیری نماید.
 استفاده از ابزارهای مختلف کنترل و مدیریت طرح در رصد بهتر محصول و فرآیند تولید موثر است.
 ساخت تیم چند تخصصی که بتواند با همپوشانی و همراهی فرآیند تولید را بهبود بخشد و تسریع کند.
 توجه به مشتری و پاسخگویی به نیازهایش در فرآیند تولید دیده شود و همه اعضای تیم نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *