بحران اقتصادی بی‌سابقه در بارسلونا/ستاره‌های سرگردان


دنیل دیویس

سایت بدون – بحران اقتصادی که بارسلونا خود را در میانه آن می‌بیند، واقعاً آزاردهنده است. در طول سال‌ها، بدهی‌های بسیار زیادی بالا آورده‌اند و حالا مدیریت جدید باید راه دردناک پس دادن آنها را آغاز کند. از بخت بد هیچ درمان آسانی وجود ندارد. شرایط طوری شده که انگار دست‌های بارسلونا از پشت بسته شده. اگر دستمزدهای خود را به‌طور جدی کاهش ندهند، نمی‌توانند هیچ بازیکن جدیدی از جمله لیونل مسی را ثبت‌نام کنند. باید در این تابستان حدود ۲۰۰میلیون یورو صرفه‌جویی کنند وگرنه در آغاز فصل بعد با مشکل مواجه می‌شوند و مجبور می‌شوند از ستاره‌های خود صرف‌نظر کنند.
از نظر بسیاری، محدودیت‌های مالی ایجادشده در لالیگا به نفع فوتبال است. هدف آن ممانعت از ولخرجی بی‌رویه است تا باشگاه‌ها بتوانند بر اساس درآمدهای‌شان هزینه کنند. سرمایه تیم‌ها به‌طور مداوم توسط تحلیلگرانی در دپارتمان کنترل اقتصادی رصد و یک سقف مالی برای تیم‌ها در نظر گرفته می‌شود که ملزم به رعایت آن هستند. این سقف نهایت پولی است که باشگاه‌ها می‌توانند برای بازیکنان، مربیان و همچنین تیم‌های ذخیره و آکادمی صرف کنند. اینکه چطور پول را خرج کنند و به کدام بخش چه میزانی را اختصاص دهند، به باشگاه مربوط است اما از سقف نمی‌توانند عبور کنند. در واقع این سیستم شبیه بازی جوانمردانه مالی یوفاست. کارشناسان به اطلاعات مربوط به سرمایه باشگاه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و درآمدهای مورد انتظار، سود و زیان، پس‌انداز و بدهی‌ها همه لحاظ می‌شوند.
تنها در این صورت است که لالیگا به ثبت‌نام بازیکنان جدید رضایت می‌دهد و این بحرانی است که بارسلونا خود را درگیر آن می‌بیند. در حال حاضر بارسلونا اجازه ندارد برای فصل جدید بازیکن تازه‌ای به تیم اول خود اضافه کند.
مدیریت باشگاه تحت نظر خوسپ بارتومئو یک فاجعه بود و سال‌ها سوءمدیریت حالا جان بارسلونا را گرفته. باشگاه حدود ۳/۱میلیارد یورو بدهی دارد و سقف هزینه‌هایش بشدت کاهش یافته. برای فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ سقف هزینه‌های این تیم ۶۷۱میلیون یورو بود، فصل قبل به ۳۴۷میلیون یورو رسید و پیش‌بینی می‌شود در این فصل به ۱۶۰میلیون یورو رسیده باشد.
برای همین هفته‌های اخیر برای رسیدن به راه‌حل تلاش کرده‌اند که یکی از آنها معاوضه آنتوان گریزمان و سائول نیگس بوده. در صورتی که گریزمان با دستمزد بالایش به اتلتیکومادرید برگردد، بارسلونا شاید بتواند مسی را ثبت‌نام کند به‌همراه بازیکنان تازه‌وارد دیگر، سرخیو آگوئرو، ممفیس دپای، امرسون و اریک گارسیا. بارسلونا همچنین نیاز دارد بازیکنانی مانند سرخیو بوسکتس و جرارد پیکه با کاهش دستمزدشان موافقت کنند، علاوه بر آن باشگاه امیدوار است مسی با کاهش ۵۰درصدی دستمزدش کنار بیاید.
ساموئل اومتیتی دیگر بازیکنی است که دستمزد بالایی می‌گیرد و باشگاه می‌خواهد از شرش خلاص شود در حالی که برخی دیگر از اعضای تیم اول مانند خوردی آلبا و سرخی روبرتو با ابهام در مورد آینده خود مواجه هستند.
به نظر می‌رسد همه جز مسی در خطر هستند. این وضعیتی است که هیچ باشگاهی نمی‌خواهد در آن قرار بگیرد اما خوان لاپورتا و هیأت‌مدیره باشگاه گریزی از آن ندارند. باید کاری کنند در غیر این‌صورت تعدادی از ستاره‌ها سرگردان می‌شوند. در سال ۲۰۱۴ پدرو لئون با کاهش دستمزد و ثبت‌نام به‌عنوان بازیکن ختافه مخالفت کرد و یک پرونده قانونی علیه لالیگا به وجود آورد. ابتدا به او اجازه بازی دادند بعد سیستم حقوقی اسپانیا طرف لالیگا را گرفت. در نتیجه در تیمش ماند بدون اینکه اجازه بازی داشته باشد چون ختافه از سقف هزینه‌هایش عبور کرده بود.
بارسلونا هم با سرنوشت مشابهی مواجه است هرچند احتمالاً نسبت به باشگاه‌هایی که از شیوع ویروس کرونا بیشتر متضرر شده‌اند، نرمی نشان داده می‌شود. تیم‌ها مجاز هستند ۲۵درصد سود حاصل از فروش بازیکنان را برای هزینه‌های جدید صرف کنند اما ۷۵درصد باقی‌مانده باید برای پرداخت بدهی‌ها هزینه شود. این اقدام برای تضمین سلامت بازار نقل‌و‌انتقالات صورت می‌گیرد.
حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ بدترین سناریو این است که بارسلونا نتواند سقف هزینه‌ها را رعایت کند، در این صورت همه خریدهای جدید از جمله مسی تا مدت قابل توجهی نمی‌توانند تیم را همراهی کنند.
البته آنها هر کاری بتوانند می‌کنند تا به این سرنوشت مبتلا نشوند اما ممکن است چند بازیکن اصلی که می‌خواهند حفظ کنند از دست‌شان برود و این وضعیت پایگاه هواداری این تیم را بدتر می‌کند. بارسلونا دیگر راه فراری از این مهلکه ندارد و خسارت‌های ناشی از آن برایش ویران‌کننده است.
منبع: دیلی‌میل

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *