به مناسبت سالگرد اکران عاشقانه سینمای ایران/دختر لر

سایت بدون -عبدالحسین سپنتا در نقش جعفر و روح‌انگیز سامی‌نژاد نخستین هنرپیشه زن ایرانی در نقش گلنار را باید نخستین عاشق و معشوق سینمای ایران دانست. این دو با «دختر لُر» به عنوان نخستین فیلم ناطق فارسی با یکدیگر دیالوگ برقرار کردند.

گلنار در این فیلم سیاه  و سفید دختر یک تاجر ثروتمند است که توسط راهزنان ربوده و مجبور به کار در یک قهوه‌خانه در خوزستان می‌شود. جعفر که مأمور دولت است، بهطور اتفاقی با گلنار در این قهوه خانه آشنا و سپس به او علاقه‌مند شده و با کمک هم به شرارت‌های راهزنان خاتمه می‌دهند …

این فیلم سال ۱۳۱۲ به کارگردانی اردشیر ایرانی در بمبئی ساخته شد و همان سال در چنین روزی (۳۰ آبان) روی پرده سینما دیده‌بان (مایاک سابق) در خیابان لاله‌زار رفت.

سامی‌نژاد پس از «دختر لر» تنها در دو فیلم  به کارگردانی عبدالحسین سپنتا در سال ۱۳۱۳ یکی فیلم زندگی‌نامه‌ای «فردوسی» و دیگری «شیرین و فرهاد» فرصت بازی یافت. او به دلیل بازی و ظاهر شدن بدون حجاب در سینما مورد انتقاد شدید خانواده اش قرار گرفت و مجبور شد سختی را پشت سر بگذارد و سی سال آخر عمر را در تنهایی سپری کرد. او دهم اردیبهشت ۱۳۷۶ در تهران در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

سپنتا  که نویسنده‌ دختر لر بود نیز ۸ فروردین ۱۳۴۸در ۷۰ سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *