تاجران قطری و انگلیسی به‌دنبال گران‌ترین باشگاه دنیا/منچستریونایتد را بالاخره چه کسی می خرد؟


سایت بدون – منچستریونایتد حتی در سال‌هایی که جام نمی‌گرفت و روزهای بد پسافرگوسن را سپری می‌کرد، همچنان یکی از ۳ باشگاه برتر پول‌ساز دنیا بود. برند منچستریونایتد در سرتاسر جهان یکی از موفق‌ترین‌هاست و پیراهن‌های این باشگاه همچنان پرفروش است. در دو سال گذشته هواداران منچستر به‌شدت از دست مالکین امریکایی تیم‌شان شاکی بودند که چرا بخشی از این درآمد هنگفت را هزینه باشگاه نمی‌کنند و قهرمان سابق انگلیس را به این روز انداخته‌اند. خانواده گلیزرها در یک سال گذشته بیشتر دست به جیب شده‌اند و حالا منچستر نسبت به چندسال قبل وضعیت بهتری دارد.
هواداران البته دنبال فروش باشگاه توسط این خانواده طماع امریکایی بودند تا یک خریدار دست به جیب باشگاه را به روزهای اوج برگرداند. خانواده گلیزرها امسال تلاش کرده تا از طریق یک مزایده یونایتد را به فروش برساند. قرار بود تا جمعه گذشته، خریداران علاقه‌مند پیشنهاد رسمی خود را تسلیم دبیرخانه باشگاه کنند. هنوز به‌صورت رسمی مشخص نیست چه افرادی به باشگاه پیشنهاد داده‌اند اما رسانه‌های انگلیسی از دو نفر خاص اسم می‌برند: شیخ جاسم بن حمد آل ثانی قطری و سر جیم رتکلیف انگلیسی. اما این دو کیستند و چقدر حاضرند برای باشگاه هزینه کنند؟
 
پیشنهاد قطری
شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، فرزند شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی نخست‌وزیر سابق قطر است که در سال ۲۰۱۳ از قدرت کنار رفت.
او در انگلستان در آکادمی نظامی سلطنتی در سندهرست تحصیل کرد و به‌عنوان افسر فارغ‌التحصیل شد.
این ثروتمند قطری قبلاً در هیأت مدیره Credit Suisse بود و ادعا می‌کند که هوادار منچستریونایتد است و از سال ۱۹۹۲ طرفدار آن بوده است.
دقیقاً مشخص نیست که او آخرین بار چه زمانی در اولدترافورد برای یک بازی حضور داشته است، اما منابع عربی ادعا می‌کنند که او در یک بازی حضور داشته است.
گفته می‌شود پیشنهاد او از بنیاد
Nine Two که توسط شیخ جاسم برای خرید باشگاه تأسیس شده بود، ارائه می‌شود. او در حال حاضر رئیس بانک اسلامی قطر است و مشکلی برای تأمین بودجه ندارد. رسانه‌های انگلیسی مثل گاردین می‌گویند آل‌ثانی پیشنهاد نهایی‌اش را به ارزش بیش از ۵ میلیارد پوند ارائه کرده است. این پیشنهاد همچنین شامل طرحی برای سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زیرساخت باشگاه است. با این حال، اسکای اسپورت گزارش داد که خانواده گلیزر احتمالاً این پیشنهاد شیخ قطری را رد می‌کنند.
چرا؟ چون امریکایی‌ها از قبل اعلام کرده بودند رقم پایه مدنظرشان برای فروش منچستریونایتد ۶ میلیارد پوند است. مبلغی که درصورت پذیرفته شدن توسط پیشنهاد دهنده‌ها یک رکورد در تاریخ باشگاه‌های ورزشی دنیاست. چرا که بزرگترین معامله برای خرید یک باشگاه ورزشی تاکنون مربوط به باشگاه دنو در لیگ فوتبال امریکایی است که در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۶۵/۴ میلیارد دلار به فروش رسید.
 
پیشنهاد  انگلیسی
از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد که سر جیم رتکلیف که زمانی ثروتمندترین فرد انگلیسی بود خواهان خریداری یونایتد است. اسم او البته در بین خریداران بالقوه چلسی هم شنیده می‌شد اما بعدها تیم رسانه‌ای او اعلام کردند که رتکلیف طرفدار یونایتد است. مشکل اما اینجاست که این ثروتمند انگلیسی که مالک شرکت نفتی INEOS است قصد ندارد ۱۰۰ درصد سهام باشگاه را بخرد و مشتری ۵۰ درصد از منچستر است تا پول کمتری هزینه کند. گفته می‌شود او می‌خواهد با گرفتن وامی سنگین در آینده ۳۰ درصد دیگر از بلوک سهام منچستر را هم برای خود کند. البته جزئیات رسمی پیشنهاد این مرد مرموز انگلیسی هنوز منتشر نشده.
 
منچستر به چه کسی می‌رسد؟
مالکین امریکایی در چند روز آینده باید جواب پیشنهادات را بدهند. ممکن است افراد دیگری هم برای خرید باشگاه پیش‌قدم شده باشند که اسم‌شان هنوز به رسانه‌ها راه نیفتاده. ضمناً چندین شرکت سرمایه‌گذاری هم پیشنهاد همکاری به گلیزرها را داده‌اند تا با گرفتن قسمتی از سهام باشگاه در زیرساخت‌های منچستریونایتد هزینه کنند. شاید گلیزرها اگر به رقم مدنظر ۶ میلیارد پوندی‌شان نرسند، مجبور باشند به پلن دوم بروند و با گروه‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق الیوت که قبلاً میلان را در اختیار گرفته بود وارد همکاری شوند. اما به نظر می‌رسد اگر آنها با مرد قطری به توافق برسند آن وقت شهر منچستر شاهد یک دوئل قطری-اماراتی در فصل نقل و انتقالات می‌شود و رقابت سیتی و یونایتد به سطح تازه‌ای ارتقا خواهد یافت.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *