توئیتر ؛سود هفتصد میلیون دلاری یک پرنده‌آبی خبررسان

http://media.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/11/12/635583802174110558.jpg
سایت بدون -توئیتر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در مارس ۲۰۰۶ توسط جک دورسی راه‌اندازی شد. وی واژه توئیتر به معنای «جیک جیک کردن یک پرنده» را به‌طور اتفاقی برای این شبکه اجتماعی برگزیده و لوگوی آن نیز با الهام از پرنده‌ای آبی رنگ طراحی شد. ایده توئیتر بسیار ساده است: کاری که اکنون در حال انجام آن هستید را تنها در چند کلمه توضیح داده و با دوستانتان به اشتراک بگذارید. توئیتر در ابتدا با شعار «چه کار می‌کنید» پا به میدان گذاشته و در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی به شعار «چه‌چیزی در حال رخ دادن است» تغییر کرد.این سرویس پیام رسان در مدت زمانی کوتاه و با سرعتی غیرقابل باور بر سر زبان‌ها افتاده و چیزی نگذشت که ده‌ها سایت با خدمات مرتبط با توئیتر افتتاح شد. کاربران توئیتر در سال ۲۰۰۷ در هر ۱۵ دقیقه ۴۰۰ هزار توئیت ارسال کردند. رقمی که در سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون رسید. این روند به‌طور شتابان افزایش پیدا کرد تا جایی که در ژانویه ۲۰۰۹ رتبه سوم محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی را از آن خود کرد. هم‌اکنون این شبکه پرطرفدار با داشتن بیش از ۶۰۰ کارمند، در ۱۶ زبان از جمله فارسی در دسترس همگان بوده و می‌توان فیلم، عکس و صوت را نیز از طریق آن ارسال کرد. شرکت اصلی توئیتر در سان فرانسیسکو قرار گرفته و سرورها و دفاتر دیگری نیز در نیویورک دارد.
در حال حاضر سایت توئیتر به‌عنوان یکی از ۱۰ سایت‌ پربیننده‌ جهان معرفی شده و در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی دسترسی به مراتب راحت‌تر و سریع تری دارد؛ به طوری که کاربران توئیتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند توئیت خود را با میلیون‌ها کاربر دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. در حال حاضر بسیاری از رهبران سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و… در توئیتر حساب کاربری دارند. توئیتر را می‌توان شبکه‌ اجتماعی مبتنی بر اخبار و یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای اجتماعی نامید. این سرویس، ماهانه ۳۳۰ میلیون عضو فعال دارد و به این آمار، باید ۵۰۰ میلیون نفری را که بدون عضویت تنها از آن بازدید می‌کنند نیز اضافه کرد. این شبکه محبوب از توئیت‌ها، حساب‌ها و ترند‌های تبلیغاتی استفاده کرده و کسب درآمد می‌کند. درآمد تبلیغاتی توئیتر در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵۰۳میلیون دلار بود که نسبت به‌مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ چهار درصد کاهش داشت. توئیتر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با سودی برابر ۷۳۲ میلیون دلار، به سود خالص ۹۱ درصد دست یافته و پس از دوازده سال به سوددهی رسید. گردش مالی این شرکت در سه ماهه دوم سال‌جاری نیز به ۷۱۱میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.
بیتا میرعظیمی/مترجم

مطلب پیشنهادی

معرفی کتاب/ قصه های مجید؛ فقر و خوشبختی

سایت بدون – “قصه‌های مجید” یکی از آثار برجسته هوشنگ مرادی کرمانی است که شامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *