در روزهای آلوده چگونه از پوستمان مراقبت کنیم

سایت بدون -بیشتر حساسیت‌‌های پوستی ناشی از آلودگی مقاوم به درمان هستند و درمان آنها دستکم یکی‌دو هفته زمان می‌برد. دلیل آن هم تماس مستقیم و مداوم پوست با آلاینده‌هایی مانند آرسنیک، گوگرد، سرب و ریزگردهای معلق در هواست. بهترین توصیه، خارج نشدن از منزل جز در شرایط ضروری است. در عین حال استفاده مرتب از مرطوب‌کننده‌ها، شستشوی مرتب سر و صورت با فرآورده‌های صابونی یا شامپوهای غیرمعطر، استفاده نکردن از عطر و ادکلن، به‌خصوص افرادی که زمینه اگزمای پوستی دارند، استفاده مکرر و منظم از ضدآفتاب‌‌ها حتی در منزل و تمدید آن به فواصل هر ۳ ساعت یک‌بار، پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند، یقه بسته، شلوارهای بلند، پوشاندن سر با کلاه یا شال و استفاده از عینک آفتابی کنار مصرف مایعات فراوان، لبنیات، میوه و سبزیجات می‌تواند در کاهش عوارض پوستی موثر باشد. شستشوی مکرر پوست در افرادی که پوست خشکی دارند، ممکن است اگزمای آنها را تشدید کند بنابراین شستشوی محدود با شوینده‌های غیرصابونی و پن‌ها را به این افراد توصیه می‌کنیم. آنها باید بلافاصله بعد از شستشو از مرطوب‌کننده‌های ملایم استفاده کنند و بهتر است در طول روز برای پاک کردن پوست از شیرپاک‌کن‌های مخصوص پوست‌های خشک هم کمک بگیرند تا مانع خشکی پوست همزمان با پاک کردن آلودگی‌ها شوند.

پوشاندن سر با کلاه و شال هم سودمند است؛ چون در هوای آلوده به دلایل گوناگون از جمله اختلال در تولید سبوم، پوست سر حساس می‌شود. دردناک شدن ریشه مو و خارش پوست سر از جمله علایم این تحریک‌پذیری است. ریزش مو، تیره و کدر شدن رنگ مو و بدشکل شدن ساقه، خشکی و شکنندگی مو از عوارض تاثیر آلودگی بر مو است.

شستن روزانه مو با شامپوهای مخصوص موهای حساس برای زدودن آلودگی از سطح پوست سر نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ضمن، هرچه سطح پوست و مو مرطوب‌تر باشد، آلودگی بیشتری به لایه‌های زیرین مو نفوذ می‌کند پس بهتر است افراد در این هوا از ماسک مو استفاده نکنند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *