راهبرد برند چیست و اهمیت آن کدام است؟


 سایت بدون -کسب‌وکارها نیازمند سندی راهبردی برای ایجاد  مسیر توسعه‌شان هستند تا با کمک آن، گام‌های اجرایی‌شان را مشخص کنند. یکی از اولین سندهای راهبردی که در هر سازمانی ایجاد می‌شود «راهبرد برند» است. راهبرد برند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مسیر راه دقیقی از فعالیت‌هایشان ایجاد کنند. این سند، مسیر حرکت و آینده شفافی برای همه اعضای تیم یا سازمان نسبت به کسب‌وکار ایجاد می‌کند. در کنار این سند، معمولا دستورالعمل برند هم منتشر می‌شود که تمام واحدهای سازمانی یا تیم با اصول و بایدهای آن آشنا می‌شوند. تدوین راهبرد برند از فعالیت‌های اصلی واحد توسعه کسب‌وکار است و معمولا این موارد در تدوین لحاظ می‌شود:
        ماموریت، ارزش و چشم‌انداز
شروع فعالیت هر کسب‌وکاری به واسطه یک هدف رخ می‌دهد. به این هدف که هسته اصلی شکل‌گیری کسب‌وکار است، ماموریت (Mission) می‌گویند. برای روشن شدن ماموریت، کسب‌وکارها باید بدانند چه چیزی را، چرا و چگونه به مخاطبان خود ارائه خواهند داد. به چیزی که کسب‌وکارها به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهند و مسبب جذب آنهاست ارزش پیشنهادی (Values) می‌گویند. ارزش پیشنهادی می‌تواند نگرش و رفتار سازمانی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین یک کسب‌وکار هدف طولانی مدتی برای آینده را دنبال می‌کند که رویایی در پس یک تصویر واقعی از سازمان یا تیم امروز است. به این هدف چشم‌انداز (Vision)  می‌گویند. سازمان‌ها می‌کوشند با تعریف چشم‌انداز، تصویری دقیق از آینده کسب‌وکارشان ارائه دهند که مسیر توسعه فعالیت‌هایشان را شکل دهد. آگاهی از این موارد به تدوین بهتر و دقیق‌تر راهبرد برند کمک می‌کند و بدون آن کسب‌وکار نمی‌تواند برنامه جامعی برای فعالیت‌هایش داشته باشد.
       مخاطب هدف
یافتن و حفظ مخاطبی که ارزش پیشنهادی کسب‌وکار برایش جذابیت داشته باشد یکی از سخت‌ترین کارهاست. شناخت این مخاطب و درک دقیق نیازهایش می‌تواند به بهتر شدن کسب‌وکار کمک کند. کاربرپژوهی یکی از فعالیت‌هایی است که به این شناخت می‌انجامد.
رصد مشتری و شناسایی آنچه واقعا راضی و خوشحالش می‌کند، می‌تواند در شکل‌گیری مسیر توسعه کسب‌وکار بسیار اثرگذار باشد. در راهبرد برند این مخاطب معرفی می‌شود و در هدفگذاری کسب‌وکار و برنامه‌های فروش و بازاریابی درنظر گرفته می‌شود.
        شخصیت برند
یک برند همچون یک انسان شخصیت منحصربه‌فرد خود را دارد. این‌که صمیمی یا جدی است، سنتی یا مدرن است یا خدمات عمومی ارائه می‌کند یا فقط برای دسته خاصی از کاربران در دسترس است، همگی به شخصیت برند برمی‌گردد. شخصیت برند روی راه‌های تعامل با مشتریان تاثیر جدی می‌گذارد و ایجاد سندهای دیگر برند مثل صدای برند یا اوراق هویتی و اداری وابسته به این مرحله است. حتی رنگی که برای برند انتخاب می‌شود یا لوگویی که قرار است یادآور این برند باشد از شخصیت برند پیروی می‌کند. تحلیل رقبا می‌تواند به انتخاب شخصیت برند مناسب کمک کند.
این شخصیت باید شاخص، جهانی، یکپارچه و ماندگار باشد. در تولید سندهای تبلیغاتی تعریف دقیق شخصیت برند اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *