روزنامه ها برای چه می میرند ؟/تلفن‌همراه، پرتیراژترین رسانه دنیا

https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge/public/field/image/2014/02/PressReader.jpg?itok=LTTt3lKS
سایت بدون -مرکز تحقیقاتی گارتنر در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تعداد کاربران موبایلی جهان که از اینترنت استفاده می‌کنند به ۴ میلیارد نفر می‌رسد و به عبارت دیگر می‌توان گفت در حال حاضر بیش از نیمی از ساکنان کره زمین آنلاین هستند. در این گزارش گفته شده است که طی سال گذشته یک میلیارد نفر به جمع کاربران آنلاین جهان پیوسته‌اند و نیمی از همه کاربران موبایلی که به اینترنت دسترسی دارند، هر روز اخبار مورد نیاز خود را از طریق سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، ابزارهای پیام‌رسان، آبونمان‌های اینترنتی و… به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنند. این اتفاق باعث شده است تا کارشناسان، تلفن همراه را به‌عنوان پرتیراژترین رسانه جهان معرفی کنند و تعداد مشترکان آن را همچنان رو به افزایش ببینند.
بر اساس آخرین بررسی‌ها اعلام شد که آفریقا در زمینه جذب تعداد کاربران موبایلی آنلاین سریع‌ترین رشد را دارد و امریکا هم بیشترین تعداد کاربران موبایلی علاقه‌مند به اخبار را در خود جا داده است. در حالی که سرعت رشد کاربران آنلاین موبایلی در قاره آفریقا ۲۰درصد گزارش شده است، ۸۵ درصد کاربران امریکایی که از اینترنت موبایلی استفاده می‌کنند اخبار مورد نیاز خود را در همین دستگاه می‌خوانند.
بزرگسالان پیگیر اخبار از طریق تلفن‌همراه
دستگاه‌های موبایلی به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روزمره برای دریافت اخبار و اطلاعات تبدیل شده است و از آن به‌عنوان پرسرعت‌ترین ابزار رسانه‌ای جهان برای جذب مخاطب طی یک سال گذشته یاد می‌کنند. این در حالی است که نتایج حاصل از بررسی‌های جدید نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که در سن بالای ۵۰ سال به سر می‌برند بیش از دیگران تمایل به خواندن اخبار در دستگاه‌های موبایلی دارند.
هم‌اکنون از هر ۱۰ فرد بزرگسال امریکایی ۸ نفر اخبار مورد نیاز خود را روی دستگاه موبایلی مطالعه می‌کنند که این رقم سال گذشته ۷۲ درصد و در سال ۲۰۱۳ نیز ۵۴ درصد گزارش شده بود. رشد قابل ملاحظه‌ای که بتازگی در این زمینه صورت گرفته است به افراد بزرگسال مربوط می‌شود و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد بیش از دوسوم امریکایی‌هایی که بیش از ۶۵ سال دارند، هر روز اخبار مورد نظر خود را روی دستگاه‌های موبایلی می‌خوانند. این رقم رشد ۲۴ درصدی نسبت به یک سال قبل و رشد سه برابری نسبت به پنج سال قبل را نشان می‌دهد و گفته می‌شود سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۲۲ درصد افراد بالاتر از ۶۵ سال تمایل داشتند روی تلفن همراه خود اخبار را دریافت کنند.
آن دسته از افرادی که در سنین ۵۰ تا ۶۵ سالگی به سر می‌برند بزرگترین گروه مخاطبان رسانه موبایلی هستند و بر اساس آخرین آمارها گفته شده است که ۷۹ درصد این افراد هر روز روی تلفن همراه خود اخبار را دنبال می‌کنند که رقم مذکور نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی رشد دو برابری را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این میزان رشد در افراد زیر ۵۰ سال مشاهده نشده است.
کارشناسان می‌گویند علاقه‌مندی بیشتر بزرگسالان برای خواندن اخبار مهم‌ترین دلیلی بود که باعث شده است تعداد آنها از جوانانی که روی دستگاه موبایلی اخبار را دنبال می‌کنند بیشتر باشد. کاربران جوان ترجیح می‌دهند حجم اینترنت موبایلی خود را به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند و همین مسأله باعث شده است علاقه آنها به خواندن اخبار در دستگاه‌های موبایلی کاهش یابد. طبق آخرین آمار موجود بین دو گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۴۹ سال ۵۹ درصد هر روز اخبار را روی دستگاه‌های موبایلی دنبال می‌کنند.
تلفن همراه این رسانه محبوب
«روی تیندل» از مشهورترین روزنامه‌نگاران جهان سال ۲۰۰۸ میلادی به همراه گروهی از سرمایه‌گذاران، مهندسان و دیگر علاقه‌مندان به حوزه فناوری و رسانه برای نخستین بار اصطلاح «رسانه موبایلی» را به‌صورت رسمی ثبت کرد و بر اساس آن اسناد، مقالات، برنامه‌ریزی‌ها، نمونه‌های اولیه و… را ارائه داد تا تلفن همراه به‌عنوان یک ابزار رسانه‌ای پذیرفته شود و شرکت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی و تولید خبر فعالیت می‌کنند، با به رسمیت شناختن این ابزار بتوانند محتوای مناسب و سازگار با دستگاه‌های موبایلی را در اختیار کاربران بگذارند.
هم‌اکنون هشت سال از آن زمان می‌گذرد و تلفن همراه موفق شده است خود را به‌عنوان پرتیراژترین ابزار رسانه‌ای جهان معرفی کند. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته مشخص شد اگرچه بزرگسالان بزرگترین گروه مخاطبان رسانه موبایلی محسوب می‌شوند، ولی این مسأله به آن معنی نیست که دیگر افراد تمایلی به خواندن خبرها در دستگاه موبایلی ندارند. گفتنی است میزان درآمد روی علاقه‌مندی افراد به استفاده از رسانه موبایلی تأثیر می‌گذارد تا آنجا که کارشناسان اعلام کردند ۷۹ درصد افرادی که درآمد سالانه آنها کمتر از ۳۰ هزار دلار محاسبه می‌شود هر روز اخبار را در دستگاه موبایلی دنبال می‌کنند و این در حالی است که از هر ۱۰ نفری که میانگین درآمد سالانه آنها بیشتر از ۳۰ هزار دلار است، ۹ نفر هر روز اخبار را از این طریق دریافت می‌کنند.
در مجموع کارشناسان اعلام کردند در حالی که دستگاه‌های موبایلی محبوب‌ترین ابزار برای خواندن اخبار محسوب می‌شوند، پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد مخاطبان آن رشد یک و نیم برابری را تجربه کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *