سرمربی سپاهان کیست؟مورایس، متخصص قهرمان شدن با قهرمانان!


سایت بدون – ژوزه مورایس، انتخاب سپاهان برای جانشینی نویدکیا روی کاغذ کارنامه خوبی دارد. دو قهرمانی لیگ کره، یک قهرمانی لیگ عربستان و دستیاری مورینیو در پورتو، اینتر، رئال مادرید و چلسی برای هر مربی سابقه قابل توجهی است، ولی بررسی جزئیات این قهرمانی‌ها می‌تواند نقاط تاریک‌تر کارنامه‌اش را هم روشن کند.
مورایس بعد از دو قهرمانی متوالی با جونبوک در بهار سال ۲۰۲۱ به‌عنوان سومین مربی فصل الهلال روی این نیمکت نشست، در حالی که آبی‌پوشان ریاض در فاصله پنج هفته به پایان فصل، هم‌امتیاز با الشباب و به‌دلیل تفاضل گل بهتر صدرنشین بودند.
به همین بهانه جان دردن، فوتبال‌نویس مشهور آسیا در گزارشی درباره این مربی پرتغالی در «عرب نیوز» نوشت: «او در آخرین مأموریتش دو قهرمانی متوالی در لیگ کره به دست آورد، ولی این موفقیت آنقدر که به نظر می‌رسد درخشان نبود. هر دو قهرمانی جونبوک در آخرین لحظات و با استفاده از لغزش اولسان به دست آمد. در هر دو سال اولسان تیم بهتری از جونبوک بود، ولی در انتهای مسیر جا ماند و جونبوک آماده بود که از آن بهره ببرد. جونبوک پرهزینه‌ترین باشگاه کره است، بالاترین دستمزدها را می‌پردازد و از آنها انتظاری جز قهرمانی نمی‌رود. ۶ قهرمانی این تیم در ۷ فصل گذشته هم این را تأیید می‌کند و تنها فصلی که در این میان قهرمان نشد به‌دلیل کسر ۹ امتیاز بود. البته قهرمانی هر لیگی بدون توجه به بودجه صرف شده و انتظارات یک موفقیت محسوب می‌شود و ذهنیت برتری‌جویی جونبوک بیشتر از اولسان بود. با این حال در آسیا همیشه سؤالات زیادی مطرح می‌شود و می‌توان گفت که جونبوک با مورایس پایین‌تر از انتظارات بود.»
دردن در ادامه به ناکامی آسیایی جونبوک با مورایس اشاره کرده و نوشته است: «جونبوک با دو قهرمانی آسیا، سابقه زیادی در قاره دارد و همیشه لیگ قهرمانان را جدی گرفته است. آنها قبل از قهرمانی کره موفق شدند به قهرمانی آسیا برسند. جونبوک در دور دوم لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۹ مقابل شانگهای در ضربات پنالتی شکست خورد و کنار رفت. این یک نتیجه ناامیدکننده بود، ولی وضعیت در سال ۲۰۲۰ بدتر شد و جونبوک حتی نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. این بدترین عملکرد آسیایی این تیم از سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود.»
مورایس در نهایت توانست الهلال را با اختلاف ۴ امتیاز نسبت به الشباب به قهرمانی لیگ عربستان برساند، ولی مدیران این تیم ترجیح دادند برای فصل آینده سراغ لئوناردو ژاردیم مشهور بروند و این مربی به کمک خریدهای گرانقیمت توانست فاتح لیگ قهرمانان آسیا شود.
با همه اینها مورایس مربی سرد و گرم چشیده‌ای است و با توجه به سابقه فعالیت در یمن، عربستان و کره می‌تواند خیلی زود با محیط کار در سپاهان سازگار شود، ولی او بر خلاف جونبوک و الهلال این بار مدافع عنوان قهرمانی را تحویل نگرفته و کار سخت‌تری برای رسیدن به جام دارد.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *