شکاف طبقاتی نگران‌کننده میان باشگاه‌های فقیر و غنی/کیک را عادلانه تقسیم کنید

ryqk_16230640_361390770908776_2809223265183072256_n.jpg

برایان هوم‌وود

سایت بدون -برای ۸۰ تیمی که به مرحله گروهی فوتبال باشگاهی اروپا صعود می‌کنند فصل با یک شادی بزرگ در مراسم قرعه‌کشی موناکو شروع می‌شود که با میلیون‌ها یورو پول اضافه در بانک همراه می‌شود. در حالی که این تیم‌ها با پولی که از حضور در لیگ قهرمانان و در ابعاد کوچکتر، لیگ اروپا عایدشان می‌شود، سرخوشند اما بیش از ۶۰۰ تیم دسته اولی دیگر هستند که نتوانسته‌اند به این رقابت‌ها راه بیابند و باید با ته‌مانده‌ها خودشان را سیر کنند.
به خاطر نگرانی‌های روزافزون ناشی از افزایش شکاف مالی میان تیم‌های نخبه و بقیه، «سازمان لیگ‌های اروپایی» در گزارشی از یوفا خواسته درآمدهای هنگفت خود از رقابت‌هایش را به شیوه عادلانه‌تری تقسیم کند و تکه بزرگتری از این کیک را به ۶۰۰ تیم بدشانسی که نتوانسته‌اند به رقابت‌های اروپایی برسند، بدهد. همچنین از یوفا خواسته شده پرداخت بر اساس سابقه قبلی در رقابت‌های اروپایی را پایان بدهد که خود عامل بزرگی برای ایجاد شکاف طبقاتی است.
پیش‌بینی می‌شود رقابت‌های اروپایی در این فصل ۲۵/۳ میلیارد یورو درآمد داشته باشد اما شیوه توزیع آن به نحوی است که باشگاه‌های بزرگ سهم بسیار بیشتری می‌برند. ۳۲ تیم حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۰۴/۲ میلیارد یورو را از آن به دست می‌آورند و ۵۱۰ میلیون یورو نصیب ۴۸ تیم حاضر در مرحله گروهی لیگ اروپا می‌شود. تنها ۳/۷ درصد درآمد کل (۵/۲۳۷ میلیون یورو) تحت عنوان «پرداخت‌های اتحادآفرین» بین ۶۰۰ باشگاه باقی مانده تقسیم می‌شود در حالی که در دوره قبلی، یعنی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۵ این رقم ۵/۸ درصد از درآمد کل بوده.
در این گزارش که به یوفا و ۵۵ اتحادیه فوتبال اروپا فرستاده شده، طرحی ارائه شده که بر اساس آن پرداخت‌های اتحادآفرین در دوره سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۱ به ۲۰ درصد افزایش یابد و با در نظر گرفتن اینکه سالانه حدود ۳/۳ میلیارد یورو درآمد یوفا از رقابت‌های باشگاهی تحت‌نظرش است، یعنی سالانه ۶۶۰ میلیون یورو بین تیم‌های جامانده از رقابت‌های باشگاهی اروپا توزیع شود. همچنین بر اساس این طرح، ۵/۳ درصد از کل مبلغ (۱۱۶ میلیون یورو) به تیم‌هایی می‌رسد که از مراحل مقدماتی حذف می‌شوند و ۱۰ درصد (۳۳۰ میلیون یورو) نیز نصیب باشگاه‌هایی می‌شود که نتوانسته‌اند جواز صعود از لیگشان را بگیرند.
سازمان لیگ‌های اروپایی همچنین ۵/۶ درصد از درآمد کل را برای توسعه فوتبال حرفه‌ای در خارج از پنج کشور اول اروپا خواستار شده. یوفا تصمیم گرفته در دوره چهارساله پیش رو یک رقابت جدید با عنوان۲ UEL که درجه دوی لیگ اروپا محسوب می‌شود، راه بیندازد.
انتظار می‌رود در پایان این فصل درباره تقسیم عادلانه درآمدها در یوفا تصمیم‌گیری شود هر چند فعلا به گزارش مذکور واکنشی نشان نداده‌اند و خواهان فرصت بیشتری برای انجام بررسی‌های لازم هستند.
سازمان لیگ‌های اروپایی همچنین خواهان رعایت عدالت در میان تیم‌هایی شده که به لیگ قهرمانان می‌روند و به طور خاص خواسته قانون پرداخت بر اساس سابقه حذف شود. در سیستم فعلی ۳۰ درصد درآمد بنابر رتبه تیم‌ها میانشان توزیع می‌شود. به این منظور، یوفا ۳۲ تیم حاضر در مرحله گروهی را بر اساس عملکرد اروپایی‌شان در ۱۰ سال اخیر رده‌بندی می‌کند. مبلغ کل به سهام ۱۱/۱ میلیون یورویی تقسیم می‌شود، پایین‌ترین تیم یک سهم و بالاترین تیم ۳۲ سهم می‌گیرد. به این نحو تیم‌های باسابقه و افتخار بیشتر سهم بیشتری می‌گیرند و این به سلطه‌شان کمک می‌کند.
یکی از نکات دیگر این گزارش این است، پولی که به تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان داده می‌شود بیشتر از سه و نیم برابر پول پرداختی به تیم‌های حاضر در لیگ اروپا نباشد، همچنین پول تیم‌های لیگ اروپا بیشتر از دو و نیم برابر تیم‌های لیگ رده سوم که قرار است راه بیفتد، نباشد.
الکساندر سفرین از سال ۲۰۱۶ که رییس یوفا شده گفته اولویتش ایجاد تعادل و افزایش رقابت در فوتبال اروپا است هرچند اعتراف کرده باشگا‌ه‌های بزرگ «سهم شیر» دارند و این، موضوع را پیچیده می‌کند.
در گزارش سازمان لیگ‌های اروپایی آمده، تغییرات دوره فعلی یعنی ۲۰۲۱-۲۰۱۸ از جمله سهمیه بیشتر لیگ قهرمانان برای چهار لیگ اول اروپا و همچنین توزیع درآمد بر اساس عملکرد تنها به بی‌عدالتی بیشتر در فوتبال اروپا کمک می‌کند.
منبع: رویترز

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *