معرفی تئاتر/«آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی ؛اجرای دوباره یک موفقیت

سایت بدون/علی سرابی پیش از این نمایش «آن سوی آینه» را سال ۱۳۹۶ روی صحنه برد و این اجرا در کنار اجراهای موفق دیگر سرابی در مقام کارگردان، از جمله «برنارد مرده است» و «خدای کشتار» سه‌گانه‌ای موفق را از این کارگردان جوانی که اصلاً از آزمون و خطا نمی‌ترسد و ریسک‌پذیر است در کارنامه کاری‌اش ثبت کرد. استقبالی که همان سال‌ از نمایش «آن‌ سوی آینه» شد علی سرابی را تشویق کرد که این اثر را یک‌بار دیگر، آن‌هم از روزهای تعطیل عید روی صحنه ببرد؛ انگار که بخواهد ببیند بعد از حدود ۵ سال نمایش کارکرد خودش را دارد و مخاطب آن را دوست خواهد داشت یا نه. بلیت‌فروشی‌ها و صندلی‌های اجرا که نشان می‌دهد این اتفاق افتاده و اهل تئاتر هنوز به دیدن نمایشی که نویسنده‌اش «فلوریان زلر» است واکنش مثبت نشان می‌دهند.
ماجرا و داستان نمایش از این قرار است که «دنیل» دوستش «پاتریک» را که به تازگی با دختر جوان و زیبایی به نام «اما» ازدواج کرده برای شام به خانه دعوت کرده است. «ایزابل» (همسر دنیل) که دوست صمیمی همسر قبلی «پاتریک» است به شدت در مقابل «پاتریک» و زن جوانش موضع می‌گیرد. اما «دنیل» به شدت در مقابل زیبایی، جذابیت و جوانی «اما» تحت تأثیر قرار گرفته است. دنیای «آن سوی آینه» جهان «دنیل» میانسال است که آرام آرام پا به سن می‌گذارد و زندگی روزمره و کسل کننده‌اش یکباره با جذابیت اغواگرانه «اما» مواجه شده است. در پرداخت نمایشنامه موقعیت «دنیل» به همان اندازه که کمدی خلق می‌کند و می‌خنداند، پرسش برانگیز و جدی هم هست. «اما» به یکباره زندگی ساده و آرام وفادارانه خانوادگی «دنیل» را با شادابی و سرزندگی و البته زیبایی فریبنده‌اش به چالش می‌کشد. «دنیل» و مواجهه او با «اما» کمدی، مسأله و دنیای پرسشگر «آن سوی آینه» را شکل می‌دهند. در این دنیای با چالش مواجه شده «پاتریک» تنها ابزار است. او فقط به این دلیل در داستان حضور دارد که کسی می‌بایست «اما» را با «دنیل»
 آشنا می‌کرد.
 اما «ایزابل» و «اما» دو رأس مهم مثلث ارتباطی درام هستند. «ایزابل» زندگی آرام، وفادار و متعهد امروز «دنیل» است که وسوسه، هیجان و فریبندگی «اما» آن را به چالش می‌کشد. در میانه این دو وجه زندگی این «دنیل» است که محور و مرکز مسأله قرار گرفته است. اوست که این دو زندگی را در تقابل و مواجهه با هم قرار می‌دهد. حضور کمیک او در میانه این وجه ماجراجویانه و آرام زندگی است که درام ساده اما تأمل برانگیز «فلوریان زلر» را روایت می‌کند. زلر در «آن سوی آینه» رفتار آدم‌ها را تحلیل می‌کند. او شخصیت نمایشنامه‌اش را در مواجهه با یک موقعیت جدید قرار می‌دهد و در این موقعیت تازه خواسته‌ها، رفتارها، واکنش‌ها و وسوسه‌هایش را مثل یک تحلیلگر ارزیابی می‌کند. در وضعیت موجود، «دنیل» در آرامشی پایدار زندگی‌اش را
می‌کند.
درام اما موقعیتی را فراهم می‌آورد تا او در برابر یک موقعیت متفاوت خودش را در خانواده و فضای اجتماعی پیرامونش یکبار دیگر بازتعریف کند. روانشناسی و جامعه‌شناسی فردی همزمان ژرف‌ساخت «آن سوی آینه» را در معرض ارزیابی و تحلیلی قرار می‌دهند.  «آن سوی آینه» نمایشی‌ است که حال آدم را خوب می‌کند و مخاطب با حالی خوب از سالن بیرون می‌آید و راهی خانه می‌شود و فکر می‌کند بعد از این نمایش خوب، باید چه نمایشی را ببیند که این خوشی را ادامه بدهد…
 نویسنده: فلوریان ‌زلر
کارگردان: علی ‌سرابی
بازیگران: ریما ‌رامین‌‌فر، الناز ‌حبیبی، مارال ‌بنی ‌آدم، پژمان ‌جمشیدی، علی ‌سرابی
محل اجرا: تالار ‌وحدت/ ۱۷ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت

محسن بوالحسنی / روزنامه ایران

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *