ناپولی چطور تبدیل به بهترین تیم اروپا شد؟/ میراث داران ال دیه گو


سایت بدون -ناپولی یک برد مقتدرانه دیگر در سری آ ایتالیا به دست آورد و با نتیجه ۲-۰ ساسولو را شکست داد تا اختلاف خود را با اینتر تیم دوم جدول به ۱۸ امتیاز، البته به صورت موقت و تا قبل از بازی دیشب اینتر مقابل اودینزه، برساند.
شاگردان لوچانو اسپالتی برای شکست دادن میزبان خود در بازی جمعه شب کار سختی نداشتند و توانستند ۲-۰ پیروز شده و با یک فاصله امتیازی شگفت‌انگیز در مسیر مقتدرانه‌ترین قهرمانی تاریخ فوتبال ایتالیا قرار بگیرند.
اما چطور شد که ناپولی ناگهان تبدیل به یکی از بهترین تیم‌های اروپا و شاید بهترین تیم این قاره از نظر آماری شد؟ در فیلم مستند مارادونا ساخته آصف کاپادیا صحنه‌ای وجود دارد که به بهترین شکل تصویری از ناپولی به عنوان قلعه مقدس فوتبال در ایتالیا را به نمایش می‌گذارد،  ‌در همان سکانس اول.
آن صحنه مربوط به تابستان ۱۹۸۴ بود،   زمانی که مارادونا وارد شهر ناپل شد و به ورزشگاه سائوپائولو که حالا به نام خودش است،   پا گذاشت،   جایی که بیش از ۷۵۰۰۰ هوادار دو آتشه ناپولیتانی به گرمی از او استقبال کردند.
در آن زمان شهر ناپل خودش را فرزند ناخوانده ایتالیا می‌دانست و در فوتبال هم مجبور بود که سلطه تیم‌های شمالی را بپذیرد. حضور مارادونا اما فصل جدیدی را برای خود او و تیم ناپولی رقم زد. این یک انقلاب بزرگ برای تیم جنوبی ایتالیا بود و افراد این باشگاه نیز برای تاریخ‌سازی کاملاً آماده بودند. سر و صدای ورزشگاه کرکننده و مارادونا را تحت تأثیر قرار داده بود، یک قهرمان و یک تاریخ‌ساز. درست است که مارادونا متولد لانوس در آرژانتین بود اما در واقع او خانه خود را در ناپل یافته بود. کمتر از سه سال بعد، ‌به لطف پروژه بازسازی که گام به گام پیش رفت، ناپولی بالاخره تبدیل به پادشاه فوتبال ایتالیا شد و آنها اولین قهرمانی خود در سری آ ایتالیا را در فصل ۸۷-۱۹۸۶ جشن گرفتند. آنها حتی با قهرمانی در جا‌م‌حذفی ایتالیا تبدیل به سومین تیم در تاریخ این کشور شدند که دوگانه قهرمانی را به دست می‌آوردند. فصل
۹۰-۱۹۸۹ هم دومین قهرمانی آنها را به همراه داشت والبته آخرینش را.
از آن به بعد، به سختی جامی در شهر ناپل بالای سر برده شد و دوباره حکومت یوونتوس و تیم‌های شهر میلان بر فوتبال ایتالیا شکل گرفت. اواخر دهه ۹۰ برای ناپولی کابوس‌وار بود چرا که این تیم در سال ۱۹۹۸ به دسته پایین‌تر سقوط کرد، اوضاع وقتی بدتر شد که این باشگاه در سال ۲۰۰۴ به مرز ورشکستگی رسید و مجبور شد در دسته سوم بازی کند.

مردی از جنس سینما
به نظر می‌رسید که برند این باشگاه در حال نابودی است و کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری در آن را ندارد. اما به طرز شگفت‌آوری اوضاع عوض شد و تهیه‌کننده مشهور سینما یعنی اورلیو دی لورنتیس باشگاه ناپولی را خرید. هدف او مشخص بود: بازگرداندن ثبات مالی  و بازسازی باشگاه. هواداران عصبی و نگران بودند چون او از یک صنعت کاملاً متفاوت آمده بود و شناختی از پیچیدگی‌های فوتبال و تیم ناپولی و هوادارانش نداشت. در نهایت مالک باشگاه پروسه خارج کردن تیم از سری c فوتبال ایتالیا را آغاز کرد و هواداران هم هرگز حمایت خود را از تیم دریغ نکردند. آنها نه تنها در این دوران سخت پشت تیم‌شان ایستادند بلکه عشق‌شان به ناپولی قوی‌تر هم شد. تعداد تماشاگرانی که برای بازی‌های ناپولی در دسته سوم به ورزشگاه می‌رفتند از هواداران تیم‌های سری آ بیشتر بود و این به بازگشت تیم کمک زیادی کرد.
این ویژگی هواداران ناپولیتانی است،  ‌چیزی که کالیدو کولیبالی همیشه در مورد آن حرف می‌زد: عشق و حمایت همیشه در شهر ناپل وجود دارد،  ‌ بدون توجه به چالشی که در پیش است و بدون توجه به نتیجه. در نهایت باشگاه قدم به قدم به سری آ برگشت و آجر به آجر دوباره بنای خود را ساخت و این فرایند بازگشت سه سال طول کشید.
ماندن در سطح اول ایتالیا یک هدف مهم بود اما رویای بزرگ آنها کسب قهرمانی مجدد در لیگ بود که تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید. در ۱۰ سال گذشته آنها چندین بار تا نزدیکی کسب جام پیش رفتند و چهار مرتبه به مقام نایب قهرمانی لیگ رسیدند اما سایه سنگین سقوط و مشکلات مالی و البته زیر سایه مارادونا بودن، هر بازیکنی که پیراهن این تیم می‌پوشید را تحت فشار سنگین قرار می‌داد.

جادوی فوتبال
حالا و بعد از ۳۳ سال از آخرین قهرمانی این شهر در سری آ، ناپولی بار دیگر زنده شده است. مردی که عاشق پول درآوردن از جادوی سینما بود،  ‌ ناپولی را نجات داد و حالا خودش به جادوی فوتبال هم ایمان آورده است. او و تیمش در حال تحقق بخشیدن به رویای یک شهر عاشق فوتبال هستند.
ناپولی امروز، ‌با هدایت مربی کاریزماتیک و پرانرژی و بادانشی به نام لوچانو اسپالتی، صدرنشین مطلق سری آ است و بر لیگ فوتبال این کشور با اقتدار حکومت می‌کند. آنها نه تنها با اختلاف صدر جدول را در فوتبال ایتالیا در اختیار دارند، بلکه در اروپا نیز در حال قدرتنمایی هستند و این هفته در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف آینتراخت فرانکفورت می‌روند و حتی برای قهرمانی در این تورنمنت نیز رویاپردازی می‌کنند. فابریتزیو رومانو کارشناس مطرح نقل و انتقالات فوتبال اروپا در این مورد می‌گوید: «بخش عمده این موفقیت مربوط به مدیر باشگاه کریستیانو جیونتولی است. او در کنار دی لورنتیس تصمیم گرفتند بازیکنان بزرگ باشگاه که دیگر عملکرد و رفتار خوبی نداشتند را کنار بگذارند. این یک ریسک بزرگ بود اما تا کنون به خوبی جواب داده و اسپالتی هم به طرزی باورنکردنی بهترین بازیکنان را با رقم‌های پایین برای تیمش پیدا کرد. همه این بازیکنان قیمت‌شان چندین برابر چیزی است که الان دریافت می‌کنند. این تیم شگفت‌انگیز است.»

ZOOM
یک رنسانس تمام عیار
رنسانس ناپولی نمونه‌ای از بازسازی هدفمند،   صرفه‌جویی در بودجه و استعدادیابی هوشمندانه است. بازیکنان مسن‌تر، یا آنهایی که قراردادهای نسبتاً بزرگی داشتند (لورنزو اینسینیه، دریس مرتنز،   فابیان رویز، کولیبالی)، اجازه یافتند در ازای تعدادی خرید هوشمند که فراموش و نادیده گرفته شده‌اند، تیم را ترک کنند. خوویچا کواراتسخلیا،   ملی‌پوش گرجستانی تقریباً توسط هر باشگاه بزرگ اروپا نادیده گرفته شد اما ناپولی او را به خدمت گرفت و او حالا یکی از بهترین‌های اروپاست.
«کوارادونا»  که با مبلغ ۱۰ میلیون یورو از دینامو باتومی خریده شده،   یک جادوگر است. او و ویکتور اوسیمن، مهاجم نیجریه‌ای که به همان اندازه جنون‌آمیز است،   علیه هر حریفی ویران‌کننده ظاهر شده‌اند. آنها در مجموع ۲۸ گل و ۱۲ پاس گل را ثبت کرده‌اند و همین دو بازیکن نیز دو گل مقابل ساسولو را به ثمر رساندند تا روند شگفت‌انگیز ناپلی‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *