نگاهی به خواص دارویی گیاه پنیرک/ضد التهاب، ضد عفونت

سایت بدون – پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است. خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری‌ها بسیار مورد توجه است. از برگ و گل پنیرک برای تهیه داروی گیاهی استفاده می‌کنند. از برخی نام‌های دیگر پنیرک می‌توان به پین دیره، خطمی کوچک، گیاه توله، ملوخیا، ختمی مشک بو، خبازی، حباجی و خیرو نام برد.

پنیرک دارای خواص درمانی بسیاری است.پنیرک حاوی ویتامین C، تانن‌ها، مخاط، آنتوسیانین گلیکوزید مالوین و فلاونوئیدهاست. برای اهداف دارویی رایج پنیرک و بهره‌مندی از خواص پنیرک، از پنیرک ارمنی و پنیرک مارش (مارشملو) استفاده می‌کنند. پنیرک رنگی بنفش زیبا دارد و روغن پنیرک می‌تواند برای درمان انواع مختلفی از مشکلات استفاده شود. روغن پنیرک در بیشتر لوازم‌های آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر پوست خشکی، آسیب‌دیده و کدر دارید می‌توانید از روغن پنیرک استفاده کنید و از خواص پنیرک برای پوست بهره‌مند شوید. یکی از خواص پنیرک کمک به درمان زخم است. درمان بیماری‌های کلیه و مثانه مانند سوزش مجاری ادراری و گیاه پنیرک برای عفونت مثانه از دیگر خواص پنیرک هستند. برای نرمی و لطافت پوست می‌توانید از دمنوش پنیرک استفاده کنید و از خواص پنیرک برای پوست برخوردار شوید. از دیگر خواص پنیرک می‌توان به رفع تورم دهان وگلو، مقوی رحم، ملین، ادرار‌آور، ضد‌درد، ضد‌التهاب و… اشاره کرد.

استفاده پزشکی مستند از خواص پنیرک
شواهدی درباره مصرف پنیرک از هزار سال پیش در اروپا وجود دارد. در تحقیقات باستان‌شناسی نیز بقایای این گیاه همراه با سایر گیاهان دارویی در میان قدیمی‌ترین ساکنان اروپای مرکزی که بیش از ۶۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند، پیدا شده است. امروزه در علم پزشکی پنیرک برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود. در نواحی مدیترانه‌ای از برگ‌ها و ساقه‌های جوان این گیاه در سوپ و سالاد به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. علاوه بر استفاده از پنیرک خیس‌خورده برای درمان التهاب دهان و گلو، استفاده از جوشانده این گیاه به‌عنوان چای گیاهی یا برای غرغره کردن و استفاده پوستی به‌صورت ضماد و لوسیون برای درمان بریدگی‌ها، زخم‌های عفونی و سوختگی پوست در آثار مکتوب شرح داده شده است.

درباره پنیرک بدانیم
طبع پنیرک سرد وتر متمایل به معتدل است که اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند. شواهدی درباره مصرف پنیرک از هزار سال پیش در اروپا وجود دارد.درتحقیقات باستان‌شناسی نیز بقایای این گیاه همراه با سایر گیاهان دارویی در میان قدیمی‌ترین ساکنان اروپای مرکزی که بیش از۶۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند، پیدا شده است. امروزه در علم پزشکی پنیرک برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود. در نواحی مدیترانه‌ای از برگ‌ها و ساقه‌های جوان این گیاه در سوپ و سالاد به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. علاوه بر استفاده ازپنیرک خیس‌خورده برای درمان التهاب دهان وگلو، استفاده از جوشانده این گیاه به عنوان چای گیاهی یا برای غرغره کردن واستفاده پوستی به‌صورت ضماد و لوسیون برای درمان بریدگی‌ها، زخم‌های عفونی و سوختگی پوست در آثار مکتوب شرح داده شده است.استفاده ازکرم‌هایی که حاوی عصاره گیاه پنیرک هستند، برای درمان پیری زودرس پوست مؤثر است. شرکت‌های آرایشی وبهداشتی ازعصاره‌های گیاهی درمحصولات آرایشی مختلف مانند صابون‌ها، لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنند؛ چراکه پنیرک غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد با آسیب به سلول‌های پوست ما، باعث ایجاد چین‌و‌چروک می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «شتر را چه به علاقه بندی»

سایت بدون – علاقه بندی به معنای ابریشم بافی است ابریشم بافی از آن کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *