نگاهی به عملکرد ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا/ از علی دایی تا مهدی طارمی



سایت بدون – لیگ قهرمانان اروپا از سه‌شنبه شب شروع شد و ما هم امسال دو نماینده پر امید در آن داریم. سردار آزمون در زنیت و مهدی طارمی در پورتو. آزمون در بازی سه‌شنبه شب مقابل چلسی کاری از پیش نبرد و تیمش یک بر صفر به مدافع عنوان قهرمانی باخت. بازی مهدی طارمی مقابل اتلتیکو مادرید را هم شما دیده‌اید و ما هنگام تنظیم این گزارش نه اما بد ندیدیم به همین مناسبت گزارش سایت فوتبال ۳۶۰ را درباره آمار و عملکرد بازیکنان ایرانی در مهم‌ترین لیگ باشگاهی دنیا نشر دهیم:

علی دایی؛ ۲ دوره / ۱۵ بازی / ۳ گل
اینجا هم پیشتازی با علی دایی است. جالب اینکه در یک شب اولین ایرانی‌های لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفتند. در ۳۰/۹/۹۸ علی دایی در بازی بایرن مونیخ – منچستر به میدان رفت و مهرداد میناوند در دیدار اشتروم گراتس – اینتر. از آنجا که دایی زودتر از میناوند وارد میدان شد او می‌تواند لقب اولین ایرانی که بازی در لیگ قهرمانان را تجربه کرده از آن خود کند.
حضور در بایرن مونیخ این فرصت را برای علی دایی پیش آورد که بازی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند. دایی در فصل ۹۹-۹۸ عضو بایرن بود و با این تیم تا فینال هم بالا آمد. دایی همانطور که در فینال فرصت بازی پیدا نکرد در بازی‌های قبل هم بیشتر پشت خط ماند و در مجموع ۴ بار به میدان رفت که بازی با منچستر در مرحله گروهی یکی از آنهاست.
فصل بعد اما فصل آقایی دایی در اروپا بود. او با هرتا‌برلین لیگ قهرمانان را به لرزه درآورد. ۱۱ بار به میدان رفت و با دو گل تاریخی‌اش به چلسی و گلزنی به میلان با سه گل به بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد. در آن مقطع بازی‌های دور دوم هم گروهی انجام می‌شد و همین موضوع به دایی کمک کرد تا بازی‌هایش در لیگ قهرمانان زیاد شود.

مهرداد میناوند؛ ۳ دوره / ۱۴ بازی
مهرداد میناوند هم با اشتروم گراتش سوابق قابل توجهی در لیگ قهرمانان دارد. او سه فصل در این رقابت‌ها حضور داشت. در فصل ۹۹-۹۸ دو حضور مقابل اینتر و رئال مادرید داشت. در فصل ۲۰۰۰-۹۹ باز هم دو بازی برابر مارسی و منچستر یونایتد تجربه کرد. پربارترین فصل حضور میناوند در لیگ قهرمانان به فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ برمی‌گردد که ۱۰ بار به میدان رفت و دوباره حضور مقابل منچستر را تجربه کرد.

مهدی مهدوی‌کیا؛ دو دوره / ۱۱ بازی / ۲ گل
موشک ایرانی ‌هامبورگ موفق شد دو فصل با این تیم در لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود. در فصل ۲۰۰۰-۹۹ در شش بازی هامبورگ در پنج بازی به میدان رفت و موفق شد به یوونتوس و لاکرونیا هم گل بزند. بازی مهدی مقابل یوونتوس یکی از درخشان‌ترین نمایش‌های یک ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان است. مهدی و هامبورگ در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ هم به لیگ قهرمانان رسیدند که مهدوی‌کیا در هر ۶ بازی تیمش از جمله دو بازی برابر آرسنال بازی کرد. در هر دو فصل هامبورگ از گروهش بالا نرفت وگرنه بازی‌های مهدوی‌کیا بیشتر هم می‌شد.

علی کریمی؛ سه فصل / ۶ بازی / یک گل
جادوگر هم سابقه سه فصل حضور در لیگ قهرمانان را دارد، با این حال او خیلی کم به بازی گرفته شد. کریمی همچنان آخرین گلزن و بازیکن ایرانی لیگ قهرمانان است. در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ که کریمی یک نیم فصل رویایی در بایرن داشت و در اکثر بازی‌ها ثابت بود در لیگ قهرمانان بیشتر نیمکت‌نشین می‌شد. در مجموع او سه بازی مقابل راپیدوین، بروخه بلژیک و میلان انجام داد. گل او به راپیدوین در تاریخ۲۲/۱۱/‌۲۰۰۵ آخرین گل یک ایرانی در لیگ قهرمانان است. در واقع حدود ۱۱ سال است که هیچ ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا گل نزده است. کریمی در فصل بعدش هم دو بازی با پیراهن بایرن مقابل اسپارتاک مسکو و اسپورتینگ لیسبون انجام داد. او شاید تصور نمی‌کرد دیگر رنگ لیگ قهرمانان اروپا را ببیند اما انتقال عجیبش به شالکه چنین فرصتی را برایش پیش آورد. در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ در مرحله یک چهارم نهایی آن رقابت‌ها علی کریمی در بازی با اینتر چند دقیقه‌ای برای شالکه بازی کرد.

وحید هاشمیان؛ یک دوره / ۲ بازی
حضور در بایرن‌مونیخ فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپا را برای وحید هاشمیان هم فراهم کرد. وحید در فصل ۰۵-۲۰۰۴ دو ۱۰ دقیقه مقابل آژاکس و یوونتوس بازی کرد. هاشمیان در فصلی که بازیکن هامبورگ بود فرصت بازی در لیگ قهرمانان را پیدا نکرد.

اشکان دژاگه؛ یک دوره / ۳ بازی
اشکان زمانی که در لیگ قهرمانان به میدان رفت هنوز ایران را برای بازی انتخاب نکرده بود. قهرمانی ولفسبورگ به اشکان فرصت داد تا بازی در این سطح را تجربه کند. اشکان سه بار در فصل ۱۰-۲۰۰۹ در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت؛ دو بازی مقابل بشیکتاش و یک بازی برابر منچستر یونایتد.

سردار آزمون؛ سه دوره / ۱۶ بازی / ۴ گل
سردار آزمون در بین بازیکن‌های ایرانی، رکورددار بازی در لیگ قهرمانان اروپا است. او همراه با دو تیم روستوف و زنیت در لیگ قهرمانان اروپا توپ زده است. علاوه بر بیشترین بازی، مهاجم شماره ۲۰ تیم ملی بیشترین گل زده را در بین بازیکنان ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا هم دارد. او در فصل ۱۷-۲۰۱۶ همراه با روستوف به تیم‌های اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ گل زد. در فصل ۲۰-۲۰۱۹ هم همراه با زنیت موفق شد مقابل لیون و بنفیکا گلزنی کند. سردار با وجود اینکه فصل گذشته نتوانست همراه با زنیت در این رقابت‌ها گلزنی کند، با ۴ گل زده بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا است.

سعید عزت‌اللهی؛ یک دوره / ۲ بازی
سعید عزت‌اللهی که سابقه بازی در جام جهانی را در کارنامه دارد، دیگر بازیکن ایرانی است که در لیگ قهرمانان اروپا توپ زده است. او در فصل ۱۷-۲۰۱۶ همراه با باشگاه روستوف روسیه مقابل تیم‌های بایرن مونیخ آلمان و آیندهوون هلند دقایقی فرصت بازی پیدا کرد.

کاوه رضایی؛ یک دوره / ۲ بازی
کاوه رضایی که چند سالی است در لیگ بلژیک به میدان می‌رود، دو بار بازی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده است. مهاجم اسبق باشگاه استقلال در فصل ۱۹-۲۰۱۸ همراه با بروژ بلژیک در دو بازی مقابل موناکو به میدان رفته است. رضایی با وجود اینکه در این دو بازی گلی نزده، یک پاس گل به هم‌تیمی‌های خود مقابل موناکو داده است.

مهدی طارمی؛ یک دوره / ۶ بازی / ۲ گل
مهدی طارمی در اولین فصل حضورش در پورتو ستاره این تیم شد. او در لیگ قهرمانان اروپا همراه با این تیم تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت و موفق شد دو بار طعم گلزنی در این رقابت‌ها را بچشد. گل اول او در جدال مقابل یوونتوس در مرحله یک هشتم نهایی به ثمر رسید. گل دوم مهدی اما حسابی سروصدا به پا کرد؛ او در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی مقابل چلسی در حالی که به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمده بود، با یک ضربه قیچی برگردان دیدنی در ثانیه‌های پایانی موفق به گلزنی شد. پورتو با تک گل طارمی موفق شد چلسی را شکست دهد اما به دلیل باخت ۲ بر صفر در بازی رفت، از صعود به نیمه نهایی بازماند. گل مهاجم ایرانی پورتو در پایان فصل، به عنوان بهترین گل لیگ قهرمان اروپا انتخاب شد.
سردار آزمون و مهدی طارمی دو مهاجم فرصت‌طلب تیم ملی ایران رقابت جذابی با هم برای کسب عنوان بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا دارند. طارمی با ۲ گل زده پشت سر آزمون
۴ گله است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *