پشت پرده تبلیغ برای نمک دریا چیست؟

سایت بدون -گاهی در شبکه‌های مجازی شایعات و تبلیغات خلاف واقع منتشر و به دنبال آن از سوی برخی صاحب‌نظران هشدارها و تکذیبیه‌هایی ارسال می‌شود. با توجه به انتشار وسیع شایعات در مورد سرطانزا بودن نمک‌های ید دار کارخانه‌ای و در پی آن تبلیغ و تشویق افراد به خرید و مصرف نمک‌های دریا، دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص تغذیه مطالبی را مطرح و به رد شایعات پرداختنه‌است. 
فعالیت این متخصص در سالیان متمادی ترویج یددار کردن نمک‌ها به منظور کاهش بیماری‌های ناگوار ناشی از کمبود ید همچون عقب‌ماندگی ذهنی، کری و لالی، هیپوتیروئید نوزادان و… و همچنین جایگزین کردن نمک‌های یددار به جای نمک دریا و سنگ نمک است که موفقیت چشمگیر این تلاش سبب کاهش شیوع گواتر تا سال ۹۰ از ۶۸ درصد به ۵ درصد بود.
این متخصص در مورد نمک‌های دریا توضیح داد خشک شدن دریاچه‌های نمکی و فراوانی نمک رایگان در سطح زمین -که اغلب با فاضلاب رودخانه‌هایی که از گذشته به این دریاچه‌ها سرازیر و آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی بالایی دارند- موجب شده که عده‌ای سودجو با نام‌های دکتر و … با کمترین هزینه این نمک‌ها را با کامیون از این دریاچه‌ها حمل، بسته‌بندی و با تبلیغات گسترده در برخی عطاری‌ها و شبکه‌های مجازی و گاهی با متوسل شدن به شایعات بی‌اساس و غیرعلمی با اشاعه باور نادرست طبیعی بودن نمک دریا و شیمیایی بودن نمک کارخانه قصد گمراه کردن افراد و فروش بیشتر محصولاتشان را دارند که اگر از انتشار این قبیل تبلیغات جلوگیری نشود، مصرف نمک‌های یددار به فراموشی سپرده شده و به دلیل ناخالصی‌ها و آلودگی‌های زیاد نمک‌های دریا و کمبود عنصر ید در آنها احتمال برگشت بیماری‌های ناشی از کمبود ید و سایر اختلالات وجود دارد. 
توصیه این متخصص به جایگزین کردن نمک‌های یددار کارخانه‌ای است که توسط متخصصان مجرب غدد کشور و وزارت بهداشت تایید و به طور مرتب در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ ضمن این‌که اغلب کشورهای خارجی نیز از نمک‌های دریا یا معدن که در کارخانجات، تصفیه و ید‌دار می‌شود، برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کمبود ید استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

پسری که مادر ۷۳ ساله اش را گروگان گرفت

پسر ناخلف به خاطر اختلافات خانوادگی مادر ۷۳ ساله‌اش را گروگان گرفت اما ساعتی بعد …

یک دیدگاه

  1. آیا به اهل بیت علیهم السلام و سفارشات آن بزرگواران عتقاد دارید یه نه؟
    اگر اعتقاد دارید پس در روایات تاکید بر استفاده از نمک دریا شده است و ائمه معصومین علیهم السلام مردم را به سلامتی دعوت میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *