پیکاسوی «شان کانری» حراج می‌شود

سایت بدون – یکی از آثار پابلو پیکاسو که به «شان کانری» ستاره فقید مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» تعلق داشت، در هنگ کنگ به حراج گذاشته می‌شود.

سایت بدون – حراجی کریستیز از مزایده تابلوی نیم تنه مردی در قاب ( Buste d’homme dans un cadre) اثر پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی، خبر داد. این تابلو که به شان کانری، هنرپیشه معروف اسکاتلندی، تعلق داشته و یکی از زیباترین و برجسته‌ترین آثار پیکاسو در دهه آخر حیاتش به شمار می‌رود، به ارزش تخمینی ۱۹ میلیون دلار به فروش گذاشته می‌شود.   

استفان کانری، پسر شان کانری، در این باره گفت: شان (کانری) به دلیل کار در رسانه بصری و زندگی زناشویی درازمدت با یک نقاش بین المللی، درک فوق‌العاده‌ای از زیبایی شناسی، ساختار و حرکت داشت. وی واقعا از موزه‌گردی لذت می‌برد و این عادت چشم او را برای هنر ارزنده تیز کرده بود. کمی پیش از آن که تصمیم به خرید تابلوی نیم تنه مردی در قاب بگیرد، در آخرین موزه‌گردی‌هایمان از موزه هنر فیلادلفیا، کلکسیون بارنز و نگارخانه ملی هنر واشنگتن بازدید کردیم. شان کانری عاشق کارهای پیکاسو بود و چند اثر از او خریداری کرده بود. به محض این که تابلوی نیم تنه مردی در قاب را دید جذب قدرت و آزادی بیانش شد. از آنجایی که کانری علاقه زیادی به آسیا و فرهنگش داشت، این که تابلوی او در آسیا به فروش خواهد رسید، اتفاقی به جا و مناسب است.

آدرین میر، از رؤسای هنر امپرسیونیستی و مدرن کریستیز، نیز اظهار داشت: این که خانواده آقای شان کانری برای فروش این خودنگاره خارق العاده پیکاسو به کریستیز اعتماد کردند، برای ما یک امتیاز است. تعجبی ندارد که این غول صنعت سینما به شاهکار بزرگترین غول هنر مدرن در تاریخ جذب شده باشد. این تابلو که برای اولین بار به حراج گذاشته می‌شود، یکی از بهترین آثار پیکاسو در اواخر فعالیت هنری‌اش است که به بازار می‌آید.  

تابلوی نیم تنه مردی در قاب به عنوان مهمترین بخش از حراجی عصر هنر قرن بیستم و بیست و یکم کریستیز که روز ۲۶ مه (۵ خرداد ۱۴۰۱) در مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگ کنگ برگزار می‌شود، به فروش گذاشته خواهد شد. 

شان کانری اولین هنرپیشه‌ای بود که کاراکتر محبوب جیمز باند را جلوی دوربین برد و در هفت فیلم سینمایی این نقش را بازی کرد.

این بازیگر سرشناس اسکاتلندی که در سال ۱۹۳۰ میلادی در ادینبورگ  اسکاتلند متولد شد، پنج دهه در سینما فعالیت کرد و در سال ۱۹۸۸ برای نقش‌آفرینی در فیلم تسخیرناپذیران (Untouchables) جایزه اسکار برد. این هنرپیشه افسانه‌ای، علاوه بر جایزه اسکار، سه جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بفتا نیز در کارنامه خود داشت.

از دیگر فیلم‌های مشهور کانری می‌توان به شکار برای اکتبر سرخ، کوه‌نشین، ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی و صخره اشاره کرد.

پابلو پیکاسو به عنوان نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستی و از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده بیستم به حساب می‌آید که از پایه‌گذاران مکتب کوبیسم بود؛ هنرمندی که در تمام دوران زندگی خود دست از جستجوگری و تجربه برنداشت و خالق اثرهای ماندگاری شد. این هنرمند پر کار و اثرگذار سده بیستم میلادی در هشتم آوریل ۱۹۷۳ میلادی در حالی که به اتفاق همسرش ژاکلین روک دوستانشان را برای صرف شام پذیرایی می‌کرد بر اثر حمله قلبی درگذشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *