چرا آردنخودچی جانشین مناسب آرد گندم است؟

سایت بدون – آرد نخود جایگزین خوبی برای آرد گندم است. این ماده از مواد مغذی بهتری نسبت به آرد تصفیه شده برخوردار است، زیرا ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد‌ اما کالری و کربوهیدرات کمتری نیز دارد.

از آنجا که حاوی گلوتن نیست برای افرادی که دارای بیماری سلیاک، عدم تحمل گلوتن یا حساسیت به گندم هستند نیز مناسب است. هنوز هم اگر نگران آلودگی متقابل هستید به‌دنبال انواع معتبر عاری گلوتن باشید. 
آهن حاصل از آرد نخودچی به‌ویژه برای گیاهخواران که نمی‌توانند دز کافی روزانه آهن را از گوشت دریافت کنند، بسیار مفید است. جدا از جلوگیری از کم‌‌خونی، آهن در تولید گلبول‌های قرمز نیز نقش دارد و به آنها کمک می‌کند تا اکسیژن را در تمام سلول‌های بدن شما حمل کنند. این ماده معدنی همچنین سوخت و‌ساز بدن را تقویت کرده و به تولید انرژی کمک می‌کند. 
مطابق گزارشی که توسط کمیته پزشکان متخصص پزشکی مسئول منتشر شده، آرد نخودچی حاوی کلسیم زیادی است.  همچنین حاوی منیزیم هستند؛ ماده معدنی که بدن همراه کلسیم از آن برای ساختن استخوان‌های قوی استفاده می‌کند. 
آرد نخودچی سرشار از یک مجموعه ویتأمینB به نام فولات زیاد است، ممکن است برای خانم‌هایی که باردارند یا ممکن است باردار شوند، مفید باشد، زیرا به‌دلیل جلوگیری از نقص هنگام تولد به نام اسپینا بیفیدا کمک می‌کند. 
طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت، نخود یکی از غنی‌ترین منابع ویتأمین B۶  بوده و این ماده مغذی در حمایت از سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. 
آرد نخودچی همچنین حاوی ویتأمینA است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. حبوبات حاوی روی هستند، ماده مغذی دیگری که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. 

اثرات جانبی آرد نخودچی چیست؟
برخی افراد ممکن است بعد از مصرف نخود یا آرد دچار گرفتگی معده و گاز روده شوند. در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است اسهال و درد شکم را نیز تجربه کنید. 
اگر به حبوبات حساس هستید از مصرف آرد نخود‌چی بپرهیزید. 
اگر به نخود حساسیت دارید، باید از مصرف آرد نخودچی خودداری کنید. منابع پزشکی می‌گویند، آلرژی حبوبات و عدس به‌ویژه در مناطقی ازجمله مدیترانه، خاورمیانه و برخی کشورهای آسیایی رواج دارد. 
آرد نخودچی فیبر فراوانی دارد و موجب نفخ شکم، گرفتگی و افزایش گاز در روده‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «شتر را چه به علاقه بندی»

سایت بدون – علاقه بندی به معنای ابریشم بافی است ابریشم بافی از آن کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *