چرا سرگیجه با حامد بهداد و رعنا آزادی ور سریال خوبی نیست؟/ حتی به غلط

چرا سریال جدید بهرنگ توفیقی با بازی حامد بهداد، رعنا آزادی‌ور، شبنم مقدمی، هادی حجازی فر و… واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است؟

سایت بدون – سریال پرستاره «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، از اواخر دی ۱۴۰۱ به نمایش خانگی آمد و تا به حال ۱۶ قسمت از این مجموعه در نماوا منتشر شده است. قصه معمایی و کنجکاوی‌برانگیز «سرگیجه»، همچنین حضور بازیگرانی مانند حامد بهداد، رعنا آزادی‌ور، هومن سیدی و هادی حجازی‌فر در این مجموعه، توقعات را بالا برد. شروع نسبتا خوب «سرگیجه» نیز نشان می‌داد با اثری ناامیدکننده مواجه نیستیم اما هرچه قصه بیشتر پیش رفت، مشخص شد که «سرگیجه» نمی‌تواند انتظارات مخاطبان را برآورده کند و جزو آثار موفق نمایش خانگی باشد. ساخته جدید بهرنگ توفیقی چه ضعف‌هایی دارد و نظر مخاطبان درباره این سریال چیست؟

روایت کُند و کم‌اتفاق قصه

ماجرای «سرگیجه» از آن جا آغاز شد که «کامران» با بازی هادی حجازی‌فر به طرز عجیبی گم و گور می‌شود و در این میان حساب‌های‌ بیت کوین شرکت او نیز هک می‌شود. طولی نمی‌کشد که مشخص می‌شود «کامران» زنده است و پلیس و «پیمان» تلاش می‌کنند معمای مخفی شدن او را حل و «کامران» را پیدا کنند. همان طور که اشاره کردیم قصه «سرگیجه» کنجکاوی‌برانگیز و مهیج آغاز شد اما داستان به خوبی پیش نرفت. قصه سریال روند بسیار کُند و بدون هیجانی را طی کرد و پیشرفت مهمی در قصه دیده نمی‌شد. به عنوان مثال در پایان قسمت ۹ دیدیم که «کامران» پیغامی برای «پیمان» می‌فرستد و با او قرار ملاقات می‌گذارد اما دوباره قسمت ۱۰، با پیام تازه‌ای از «کامران» و قرار دیدار جدید به پایان می‌رسد .در واقع می‌توان گفت داستان «سرگیجه» بیشتر از آن که جلو برود، دور خودش می‌چرخد و در این چرخش نیز هیجان و کشش چندانی برای پیگیری قصه، باقی نگذاشته است. تلاش‌های «پیمان» برای پیدا کردن «کامران» نتیجه‌ای ندارد و جست و جوهای پلیس نیز کمک زیادی به حل تدریجی معما نکرده است.

حضور بی‌فایده پلیس

یکی دیگر از ضعف‌های قصه «سرگیجه» مربوط به بخش پلیسی آن است. در این سریال، نیروهای پلیس هیچ نقش ویژه‌ای در گره‌گشایی‌ از معمای داستان ندارند. پلیس معمولا از «جلال» و دارودسته‌اش یا حتی «پیمان» نیز عقب‌تر است و حضور بی‌خاصیتی در قصه دارد. این موضوع به خودی خود عیب محسوب نمی‌شود، همان طور که در سریال «پوست شیر» دیدیم، گاهی پلیس به دلیل مراحل دست و پاگیر قانونی، نمی‌توانست مانند «نعیم» و «رضا» سریع پیش برود، پلیس در جایگاه خودش نقش تاثیرگذاری در پیشبرد پرونده ایفا می‌کرد اما پلیس «سرگیجه» نقش بی‌فایده‌ای در قصه دارد. در بعضی از قسمت‌ها نیز دیدیم که به دلایل نامعلومی اصلا سروکله پلیس در قصه پیدا نمی‌شد و حضور کم رنگی در سریال داشت! در ماجرای پیدا کردن «سحر» و «رامین» هم دیدیم که «جلال» موفق شد آن‌ها را قبل از خروج از ایران پیدا کند و به واسطه خبررسانی «بهرام صمدی» بود که پلیس وارد ماجرا شد و آن‌ها را دستگیر کرد.

کم بودن زمان مفید سریال

علاوه بر پیش نرفتن قصه، زمان مفید قسمت‌های اخیر «سرگیجه» نیز بسیار کم بوده است. بدون در نظر گرفتن آن چه گذشت و تیتراژ پایانی سریال، زمان مفید قسمت ۱۲ تا ۱۶ «سرگیجه»، ۴۰ دقیقه بوده است. این زمان برای سریال‌های تلویزیونی که به صورت رایگان و البته هرشب پخش می‌شوند، زمان کمی نیست اما در نمایش خانگی که سریال‌ها هفتگی منتشر می‌شوند و مخاطب بابت تماشای آن‌ها اشتراک خریداری می‌کند، زمان کمی به شمار می‌آید. بدتر این که ۴۰ دقیقه زمان خالص سریال نیز پراتفاق نیست و مخاطبان از کیفیت روایت قصه ناراضی هستند، در این شرایط زمان کم «سرگیجه» اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بازی خوب حامد بهداد

«سرگیجه» از حضور چند ستاره بهره برده و بی‌شک حضور آن‌ها، کمک زیادی به دیده شدن سریال کرده است. حامد بهداد و رعنا آزادی‌ور نقش‌های اصلی این مجموعه هستند و هومن سیدی و هادی حجازی‌فر نیز در سریال حضور دارند. حامد بهداد در نقش «پیمان» به عنوان شخصیت مضطرب و آشفته‌ قصه که در مظان اتهام است و «کامران» با فریب دادن او، دردسرهایی برایش ایجاد کرده، بازی خوبی در سریال دارد و موفق شده آشفتگی کاراکتر خود را به خوبی نشان دهد. بازی کنترل‌شده و قابل باور بهداد امتیازی برای «سرگیجه» محسوب می‌شود. رعنا آزادی‌ور و شبنم مقدمی نیز بازی‌های خوبی دارند، اما هومن سیدی در نقش سروان «بدیع» عملکرد قابل توجهی ندارد. هرچند که احتمالا ضعف‌های شخصیت‌پردازی کاراکتر پلیس در قصه، باعث شده بازی سیدی   تحت تاثیر قرار گیرد و فرصت چندانی برای نشان دادن توانایی‌هایش نداشته باشد. بازی علی عمرانی هم کمی اغراق‌شده است و توقعات را از این بازیگر باسابقه برآورده نمی‌کند.

واکنش‌های منفی مخاطبان

فضای کلی نظرات مخاطبان درباره «سرگیجه»، در پلتفرم نماوا و اینستاگرام نیز مثبت نیست. عموم کاربران به ضعف‌های فیلم نامه به ویژه ریتم کند و کم‌اتفاق بودن و همچنین مهیج نبودن داستان آن اشاره کرده‌اند. کاربری نوشته: «هر شش قسمت یک بار، ۱۰ دقیقه هم ببینی چیزی از دست نمی دی.» کاربر دیگری با مقایسه این مجموعه و «پوست شیر» نوشته: «روزشماری می‌کردیم «پوست شیر» چهارشنبه بیاد ولی این سریال هیجان خاصی نداره که با شوق منتظر قسمت بعدی باشم.» یکی دیگر از کاربران نیز با اشاره به گروه بازیگران خوب سریال نوشته: «به شدت حوصله سربره و مثل اسمش «سرگیجه» میاره.» عده‌ای از مخاطبان نیز در قسمت نظرات سریال در پلتفرم نماوا هم به ضعف‌های اصلی مانند کند بودن سرعت قصه و نبود اتفاقات مهیج در آن، اشاره کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *