چطور عزت‌نفس‌مان را بالاببریم؟

پدر‌ومادر، معلم، دوستان‌مان و … می‌توانند روی احساس ما نسبت به خودمان تاثیر بگذارند. همین حرف‌ها و تاثیرشان می‌تواند روی عزت‌نفس‌مان اثر داشته‌باشد و از ما یک آدم ضعیف یا قوی بسازد. پس بهتر است قبل از هر چیز درباره این حرف‌ها، تاثیرشان و راه‌هایی بدانیم که با آن می‌توانیم عزت‌نفس‌مان را بالاببریم.

  تو بازنده نیستی!
سایت بدون – گاهی بیش از این که تمجید شوید، سرزنش می‌شوید. در این‌طور مواقع احساس خوب داشتن به خود، سخت است. همین‌طور قلدری یا آزار و اذیت از سوی خواهر و برادر یا همسالان‌ می‌تواند روی عزت‌نفس تاثیر بگذارد. کلمات تندی که می‌شنوید ممکن است در گوشه ذهن‌تان بماند و به بخشی از طرزفکرتان درباره خود تبدیل‌شود. سعی کنید صدایی که در سرتان می‌پیچد و فکر کردن به «من خیلی بازنده هستم»، «هرگز دوستی پیدا نمی‌کنم» و شبیه این‌ها را نادیده بگیرید. «این‌بار برنده نشدم اما شاید دفعه بعد»، «شاید بتونم دوست خوبی پیداکنم» و…. می‌تواند صداهای امیدوارانه‌تری باشد. این جمله‌ها کمک‌می‌کند تا احساس خوبی داشته‌باشید و می‌تواند درست باشد. اگر سعی‌کنیم کار جدیدی یادبگیریم، بخوانیم، طراحی‌کنیم یا بسازیم احساس خوبی داریم. بنابراین ورزش‌کنید، موسیقی پخش‌کنید، مقاله بنویسید، دوچرخه‌سواری را به برنامه اضافه‌ و به یک دوست کمک‌کنید چون هر چیزی که یادمی‌گیرید و انجام‌می‌دهید فرصتی برای حس خوب درباره خودتان است.
   موضوع را حل‌کنیم!
گاهی خیلی به خودمان سخت‌می‌گیریم. نمی‌پذیریم کاری که انجام‌می‌دهیم به اندازه کافی خوب است و این‌طور فرصت ایجاد عزت‌نفس را از دست‌می‌دهیم. می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید این موضوع را حل‌کنید؟
فرق بین دوست خوب و دوست تخریبگر را بدانید |   بعضی شما را با آن‌چه می‌گویند بالامی‌برند و بعضی شما را نابودمی‌کنند. دوستانی را انتخاب‌کنید که بتوانید با آن‌ها، خودتان باشید و این نوع دوست برای دیگران‌ باشید.
برای چند روز برخی از چیزهایی را که به خودتان می‌گویید یادداشت‌ و به فهرست خود نگاه‌کنید| آیا این چیزهایی‌ است که به یک دوست خوب می‌گویید؟ اگر نه، آن‌ها را به شکلی بازنویسی‌کنید که درست، منصفانه و مهربانانه باشد. این کار را تا زمانی انجام‌دهید که این‌طور فکرکردن به یک عادت تبدیل‌شود.
اهدافی را تعیین‌ و برای رسیدن به آن‌ها تلاش‌کنید| شاید بخواهید رژیم غذایی سالم تری داشته باشید یا بهتر مطالعه کنید. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌کنید. به برنامه خود پایبند باشید. پیشرفت خود را پیگیری و به کاری که تاکنون انجام داده‌اید افتخار کنید.
بخشنده‌باشید و کمک‌کنید| به یک همکلاسی آموزش دهید، در کارهای  مدرسه کمک‌کنید. به تمیز‌کردن محله اهمیت ‌بدهید. مهربانی و انصاف را به عادت تبدیل کنید. هنگامی که کارهایی را انجام می‌دهید که تفاوت ایجاد می‌کند (حتی کوچک) عزت‌نفس‌تان بالا می‌رود.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *