چگونه «نرخ تعامل» در شبکه‌های اجتماعی را محاسبه کنیم؟/رازهایی در دل اعداد

نرخ تعامل یا همان نرخ تعامل کاربران یکی از نرخ‌هایی است که صاحبان حساب‌های شبکه‌های اجتماعی باید به آن دقت کنند. اگر یک نرخ خوب داشته باشید به این معنی است که توانسته‌اید توجه دنبال‌کنندگان خود را جلب کنید ولی نرخ تعامل خوب چیست؟ با توجه به این‌که هر شبکه اجتماعی سبک منحصربه‌فرد خود را دارد، نرخ تعامل خوب برای هر کدام آنها متفاوت است. در این گزارش، نحوه محاسبه نرخ تعامل را برای هر شبکه اجتماعی توضیح خواهیم داد.   نرخ تعامل چیست؟
با توجه به آن که حساب کاربری شما در کدام شبکه اجتماعی باز شده است، لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری، ری‌توییت، کلیک روی پست، کلیک روی عکس و…می‌توانند روی این نرخ تأثیر بگذارند. این نرخ نشان می‌دهد شما چه‌اندازه برای کسب توجه دنبال‌کنندگان و الگوریتم‌های شبکه اجتماعی خود تلاش می‌کنید.
اگر نرخ تعامل همیشه پایین است به‌احتمال زیاد شبکه اجتماعی موردنظر، پست شما را به اندازه کافی برای کاربران خود مناسب نمی‌داند. این امر ممکن است به دلیل پست‌هایی باشد که نتوانسته‌اند توجه کاربران را جلب کنند. با محاسبه نرخ تعامل و مقایسه آن با نرخ خوب به‌آسانی می‌توانید دریابید که در کسب‌وکارتان در حال شکست خوردن هستید یا در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارید.
   نرخ تعامل خوب برای فیسبو‌ک
چند درصد است؟

برای پیدا کردن نرخ تعامل در فیسبو‌ک  فقط کافی است تعداد ری‌اکشن‌ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌های هفت روز گذشته را با هم جمع و نتیجه به دست آمده را به تعداد دنبال‌کنندگان خود تقسیم کنید. سپس آن را در ۱۰۰ ضرب کنید. همچنین شما می‌توانید نرخ تعامل خود را با people talking about this نیز که تمام تعاملات کاربران را در خود جای داده است، محاسبه کنید.
درباره این‌که چه نرخی یک نرخ تعامل خوب در فیسبو‌ک است، اتفاق نظر وجود ندارد. یک کارشناس شبکه‌های مجازی به نام ماری اسمیت و یک سئوکار به نام میکائیل لندر در گفت‌وگو با وب‌سایت سایبر کلیک، هرکدام نرخ تعامل خوب در فیسبو‌ک را به ترتیب ۲درصد و یک درصد توصیف می‌کنند. اگر کنجکاو هستید بدانید چرا چنین نرخ پایینی یک نرخ خوب محسوب می‌شود، جالب است بدانید الگوریتم فیسبو‌ک فقط ۱۶درصد از پست‌های شما را به دنبال‌کنندگان نشان می‌دهد.
   نرخ تعامل خوب برای لینکدین چند درصد است؟
برای به دست آوردن این نرخ در لینکدین، تعاملات پست را در تعداد ایمپرشن‌های پست‌ها یا تعداد دنبال‌کنندگان تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر میزان تعاملات پست‌ها و دنبال‌کنندگان شما هرکدام به ترتیب ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ است، نرخ تعامل شما ۵/۰درصد خواهد بود. نرخ تعامل خوب در لینکدین حدود ۲درصد است. نرخ خوب در این شبکه اجتماعی مشابه فیسبو‌ک است ولی باید توجه کنید در لینکدین این نرخ را با توجه به دوره زمانی محاسبه نمی‌کنیم.
   نرخ تعامل برای توییتر چند درصد است؟
طبق گفته وبسایت تحلیلی Scrunch، یک نرخ تعامل در توییتر ۲/۰،صفردرصد تا ۰۹/۰درصد برای هر پست است. جالب است بدانید متوسط نرخ تعامل یک برند در سال ۲۰۲۰، ۰۴۵/۰درصد و متوسط تعداد توییت‌های آن ۰۷/۰ درصد بود. برای محاسبه این نرخ برای توییتر، تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و ری‌توییت‌ها را با هم جمع کرده و سپس بر تعداد دنبال‌کنندگان خود تقسیم کنید. سپس در مرحله آخر بر تعداد پست‌های خود تقسیم کنید.
   نرخ تعامل خوب برای تیک‌تاک چند درصد است؟
در سال‌های اخیر، تیک‌تاک توانسته به یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار تبدیل شود. یکی از دلایل مهم آن، میزان نرخ تعامل قابل توجه آن بوده است. کاربران تیک‌تاک برای آن که به موفقیت برسند باید ویدئوهای جالب و کوتاهی برای تشویق مشارکت کاربران دیگر منتشر کنند. تحقیقاتی در جولای ۲۰۲۰ نشان داد کاربران تأثیرگذار تیک‌تاک آمریکایی توانسته‌اند به نرخ تعامل نزدیک به ۱۸درصد دست پیدا کنند. کاربران تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر بقیه کشورها نیز توانسته‌اند به نرخ تعامل ۱۵درصد برسند.
همچنین جالب است بدانید نرخ تعامل در تیک‌تاک برای کاربران عادی نیز بین ۳درصد تا ۹درصد متغیر است که یک نرخ خوب محسوب می‌شود. با توجه به این توضیحات می‌توان گفت تیک‌تاک می‌تواند به افراد و برندهایی که به دنبال افزایش نرخ تعامل و افزایش مخاطبان خود هستند، یک فرصت بزرگ هدیه کند. برای محاسبه نرخ تعامل خود در تیک تاک، همه قلب‌ها با کامنت‌ها را برای ۲۰آپلود اخیر جمع کنید؛ سپس آنها را به تعداد بازدیدها تقسیم کرده و به ۱۰۰ ضرب کنید.
   نرخ تعامل خوب برای اینستاگرام
چند درصد است؟

اینستاگرام نیز یکی از شبکه‌های اجتماعی است که می‌توان در آن به نرخ تعامل بالایی دست یافت. بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی بر این باورند که نرخ تعامل خوب عددی بین یک‌درصد و ۵درصد است. البته باید توجه کنید  این نرخ به صنعت، اندازه مخاطبان، نوع مخاطبان و نوع پست منتشرشده بستگی دارد. طبق گفته‌های HootSuite، متوسط نرخ تعامل در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۹/۴درصد بود. برای محاسبه نرخ تعامل برای شبکه اجتماعی اینستاگرام، لایک‌ها و کامنت‌های خود را جمع کرده و بر تعداد دنبال‌کنندگان خود تقسیم کنید. سپس در ۱۰۰ تقسیم کنید.
   ContentCal، محاسبه‌گر نرخ تعامل
اگر محاسبه این نرخ برای شما دشوار است یا حوصله چنین کارهایی را ندارید، ما برنامه رایگان ContentCal را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این محاسبه که یکی از ابزارهای متنوع شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، به‌آسانی می‌توانید نرخ تعامل خود را به ازای هر پست به دست آورید. همچنین با این ابزار می‌توانید نرخ تعامل‌ کانال‌های مختلف در دوره‌های زمانی دلخواه را مقایسه کنید. هدف این محاسبه‌گر این است که به شما نشان دهد چگونه تعامل یا همان تعامل برای همه پست‌های شما در یک دوره زمانی تغییر یافته است.
   سخن آخر
بهبود نرخ تعامل باید در دستور کار هر برندی قرار گیرد تا محتواهای تولیدی شما به دست افراد بیشتری برسد و سپس منجر به افزایش فروش و سودآوری شود. بهبود این نرخ کار پیچیده‌ای نیست. ابتدا در اولین مرحله، شبکه اجتماعی مناسب برند خود را پیدا کنید و سپس بر انتشار محتوای باکیفیتی که می‌تواند با مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار کند، تمرکز کنید. چه زمانی افراد بیشتری فعالیت می‌کنند؟ این زمان را پیدا کنید و آنها را با پست‌های مرتبط هدف قرار دهید. به یاد داشته باشید برای افزایش نرخ تعامل باید این کار را به‌صورت منظم انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *