آیا سحر دولتشاهی در نقش مژگان مشتاق موفق است؟/ حاشیه های روانشناس افعی تهران

پس از شخصیت «نیما افشار» در «ساختمان پزشکان»، این روزها شخصیت «مژگان مشتاق» در مجموعه «افعی تهران» مورد انتقاد روان شناسان قرار گرفته است

سایت بدون –-اعتراض و انتقاد صنوف مختلف و همچنین قومیت‌ها به یک سریال، اتفاق جدیدی نیست و بارها سریال‌ها را با حاشیه‌هایی مواجه کرده‌اند. این روزها نیز سریال نمایش خانگی «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم، به دلیل تصویری که از روان شناس قصه به نمایش گذاشته، باعث اعتراض و انتقاد‌هایی شده است. سال‌ها پیش از «افعی تهران»، مجموعه «ساختمان پزشکان» نیز به واسطه کاراکتر روان شناس داستان «نیما افشار»، موجی از انتقادها را برانگیخته بود.

نیما افشار
سریال «ساختمان پزشکان» ساخته محبوب سروش صحت اولین‌بار سال ۹۰ از شبکه۳ پخش شد. شخصیت اصلی این مجموعه یک روان شناس به نام «نیما افشار» بود و ماجراهای زندگی او در ارتباط با دوستان، خانواده و همکارانش روایت می‌شد. منشی ساده‌لوح و کم‌هوش «نیما» با بازی شقایق دهقان نیز تبدیل به کاراکتر مشهور و پرطرفداری شد. «نیما افشار» پس از یک ازدواج ناموفق، با مراجع خود «نازنین» (فرناز رهنما) ازدواج کرده بود. این شخصیت در ارتباطات شخصی خود چندان موفق نبود. او معمولا در مواجهه با رفتارهای اشتباه والدین خود و برادرش، قاطعیتی نداشت و زورگویی‌های آنان را تحمل می‌کرد. «نیما» به عنوان روان شناس نیز فرد موفقی نبود. او معمولا مراجع نداشت و مطبش خلوت بود. این روان شناس در جلسات درمان نیز رفتارهای معقول و اصولی نداشت. «ساختمان پزشکان» مجموعه‌ای کمدی بود، بنابراین رفتارهای «نیما» و دوست جراح او «هومن ملکی» با بازی بیژن بنفشه‌خواه در جهان سریال قابل پذیرش بود.

اعتراض روان شناسان به «ساختمان پزشکان»
تصویری که «ساختمان پزشکان» از شخصیت «نیما افشار» به نمایش گذاشت، اعتراض روان شناسان را برانگیخت. انجمن روان پزشکان ایران معتقد بود این مجموعه روان شناس، روان پزشک و بیمار را مسخره می‌کند. همچنین بعضی روان شناسان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از رفتارهای شخصیت «نیما افشار» انتقاد کردند و معتقد بودند که این سریال بر نگاه مردم به روان شناسان و درمان، اثر منفی می‌گذارد.محسن چگینی و مهراب قاسمخانی در پاسخ به انتقادها  به عنوان تهیه‌کننده و نویسنده سریال، درباره قضاوت اشتباه افراد و قواعد ساخت اثر کمدی توضیحاتی مطرح کردند. زمانی که «ساختمان پزشکان» پخش می‌شد یعنی سال ۹۰، مراجعه به روان شناس مانند امروز مرسوم نبود، بنابراین حساسیت‌ها نیز بیشتر بود.

مژگان مشتاق
سریال «افعی تهران» با محور یک منتقد سینما روایت می‌شود و شخصیت مرکزی روایت مانند «ساختمان پزشکان» یک روان شناس نیست اما این منتقد در آستانه ساخت اولین فیلم خود به دلیل بحران‌های زندگی‌اش به روان شناسی به نام «مژگان مشتاق» با بازی سحر دولتشاهی مراجعه می‌کند. «افعی تهران» به زندگی شخصی «مژگان» نپرداخته و بیشتر در اتاق درمان شاهد حضور این شخصیت هستیم. ابتدا در قسمت‌های اولیه، بعضی رفتارها و حرکات این روان شناس در مواجهه با «آرمان بیانی» مانند نحوه نشستن او، پاسخ‌هایی که به «آرمان» می‌داد و همچنین یادداشت کردن نکاتی از صحبت‌های این کاراکتر، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از چند قسمت، رابطه «مژگان» و «آرمان» از حالت درمانگر و بیمار تغییر کرد و صمیمیتی میان آن‌ها شکل گرفت. «مژگان» نیز با عبور «آرمان» از بعضی خط قرمزهای درمان و اتاق درمان موافقت کرد و ارتباط آن‌ها شکل تازه‌ای به خود گرفت. طبیعتا اگر در نهایت مشخص شود که «افعی تهران» قصد دارد یک روان شناس غیرحرفه‌ای و نابلد را به تصویر بکشد، واکنش‌ها متفاوت خواهد بود، اما فعلا مشخص نیست رویکرد سریال نسبت به کاراکتر «مژگان» چیست و سرنوشت این دو شخصیت به کجا ختم می‌شود.

تحلیل خط قرمزها و انتقاد از «افعی تهران»
پیش از ایجاد صمیمیت میان «مژگان» و «آرمان»، بعضی روان شناسان در فضای مجازی، رفتارهای اشتباه «مژگان» را از دیدگاه تخصصی و اصولی، تحلیل و به روایت سریال از شخصیت یک روان شناس ایراداتی وارد کردند. سپس دیدار اتفاقی این دو شخصیت بیرون از اتاق درمان و تغییر رابطه آن‌ها، واکنش‌های منفی را برانگیخت. روزنامه همشهری نیز به تازگی در گفت‌وگو با دو روان شناس بالینی اتفاقات اتاق درمان در «افعی تهران» را بررسی کرده است. این دو روان شناس موضوعاتی مانند نحوه نشستن «مژگان» کنار «آرمان» و به ویژه برقراری رابطه عاطفی با مراجع توسط «مژگان» را مورد انتقاد قرار دادند. هنوز سازندگان سریال نسبت به انتقادها واکنشی نشان نداده‌اند، باید صبر کرد و دید «افعی تهران» در ادامه چه تصویری از این شخصیت و رابطه او با «آرمان» نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

ابعاد تازه فساد در باشگاه رفسنجانی/از مس به طلا رسیدن!

سایت بدون – پس از حاشیه‌های به وجود آمده در خصوص پرونده فساد در باشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *