اتفاقی که باورش سخت است /مشت و لگد در لیگ فوتبال زنان!




سایت بدون -شاید باور کردنش سخت باشد اما در لیگ برتر فوتبال زنان هم مشت و لگدهایی پرتاب شد که یک بازیکن را راهی بیمارستان کرد. حالا در فوتبال زنان، کار به جایی رسیده که مهمترین سوژه هفته، مشت و لگدهایی بود که با خشونت زیادی روانه سر و صورت بازیکن مقابل می‌شد، آن هم فقط برای یک اتفاق کوچک.
بازی ذوب‌آهن اصفهان و شهرداری سیرجان از هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال زنان یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته بود که ۲ تیم برای رسیدن به رده‌های بالای جدول تلاش می‌کردند. با توجه به اینکه بازی در فولادشهر برگزار می‌شد، تیم میزبان تلاش می‌کرد هر طور شده برنده میدان شود. ذوب‌آهن بازی خوبی انجام داد اما این شهرداری سیرجان بود که گل اول را زد. نیمه اول با همین تک گل به پایان رسید. در نیمه دوم سبزپوشان اصفهانی تلاش می‌کردند گل خورده را جبران کنند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه سهیلا نظام‌آبادی گل دوم سیرجان را به ثمر رساند. بعد از آن، کاملا مشخص بود که تیم شهرداری به لاک دفاعی می‌رود تا نتیجه را حفظ کند. سیرجانی‌ها علاوه بر دفاع، ظاهرا وقت‌کشی هم می‌کردند که همین مساله برایشان دردسرساز شد. همه چیز از یکسری فحاشی شروع شد اما وقت‌کشی‌های پی‌در‌پی باعث شد شاهد یکی از عجیب‌ترین دعواهای فیزیکی در ورزش باشیم. جایی که بازیکنان ۲ تیم ذوب‌آهن و شهرداری سیرجان به جان هم افتادند و مشت و لگد برای یکدیگر پرتاب می‌کردند. آنقدر زد و خورد در این بازی بالا گرفته بود که یکی از بازیکنان به خاطر مشتی که به سرش وارد شده بود، راهی بیمارستان شد.
مریم جهان‌نجاتی سرمربی شهرداری سیرجان در مورد اتفاقی که افتاد حرف‌های جالبی دارد: «ما تا دقیقه ۸۳ بازی در خانه حریف ۲ بر صفر جلو بودیم. کسانی که خیلی سررشته‌ای هم از فوتبال ندارند‌، می‌دانند وقتی تیمی از حریف پیش است، سراغ جنجال و درگیری نمی‌رود. ما خواستیم در دقیقه ۸۳ تعویض کنیم که بازیکن ما خانم زهرابی کمی با تأخیر از زمین خارج شد. همه نیمکت‌نشین‌های ذوب‌آهن از جایشان بلند شدند و اعتراض کردند. این اتفاق شروع تنش‌ها و درگیری‌های این مسابقه بود. در تصاویر هم مشخص است که نیمکت‌نشین‌های ذوب‌آهن وارد زمین شدند و با بازیکنان ما درگیر هستند. ذوب‌آهنی‌ها امسال ۳ باخت داشتند که ۲ باخت‌شان جلوی ما بوده و به همین خاطر ناراحت بودند. آنها با این باخت شانس قرار گرفتن بین تیم‌های اول تا سوم را از دست دادند. واقعا برای مربی تیم ذوب‌آهن متأسفم که با رفتاری آماتور برند ذوب‌آهن را این چنین زیر سوال برد.»
جهان‌نجاتی در حالی از بازیکنانش طرفداری می‌کند که عکس‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. البته سرمربی سیرجان معتقد است عکس‌ها طبق واقعیت منتشر نشده: «ما منتظر گزارش ناظر بازی و تصمیم‌گیری فدراسیون می‌مانیم. عکس‌های این بازی همه در دست اصفهانی‌هاست و آنها به راحتی هر عکسی که می‌خواهند را گزینش و منتشر می‌کنند. قبول دارم که بازیکن ما هم یک مشت زده اما هر کسی که کتک بخورد، چنین عکس‌العملی خواهد داشت. زهرابی داشت تعویض می‌شد که با اعتراض ذوب‌آهنی‌ها مواجه شد. باز هم می‌گویم ناظر بازی به خوبی می‌تواند توضیح دهد. اگر من فحاشی کرده باشم، در گزارش ناظر نوشته شده اما من آرامش کاملی دارم چون خیالم راحت است. به خانم محمودی سرمربی ذوب‌آهن هم می‌گویم این تهمت‌های ناروای او درست نیست و به‌زودی این ثابت خواهد شد.»
اگرچه صحبت‌های سرمربی سیرجان کاملا منطقی به نظر می‌رسد و تیمی که برنده بازی باشد، دعوا را شروع نمی‌کند اما خانم محمودی سرمربی ذوب‌آهن معتقد است شروع‌کننده درگیری سیرجانی‌ها بودند: «بازی شهرداری سیرجان و ذوب‌آهن در شرایطی به درگیری و زد و خورد رسید که بازیکنان سیرجان شروع‌کننده دعوا بودند. ۵، ۶ بازیکن تیم ذوب‌آهن در اثر این درگیری‌ها مصدوم شدند. یکی از بازیکنان را به اورژانس بردیم چون شرایط خوبی نداشت. بازیکنان شهرداری سیرجان با مشت و لگد به جان بازیکنان ذوب افتادند. عکس‌های این درگیری‌ها موجود است. فیلم مسابقه هم گواهی بر این مدعاست. بازیکنان ذوب‌آهن حتی دراین بازی کارت زرد هم دریافت نکردند اما بازیکنان سیرجان اخراج شدند. بازیکن تعویضی تیم شهرداری سیرجان هنگام خارج شدن از زمین آنقدر آهسته بیرون آمد که یکی از بازیکنان ذوب‌آهن گفت که کمی سریع‌تر بیرون بیا، این جمله باعث شد تا آنها با مشت و لگد به سمت نیمکت ذوب‌آهن حمله کنند. بازیکنان سیرجان خیلی وقت تلف کردند. در تمام دورانی که عضو تیم ملی بودم و در زمان مربیگری‌ام این چنین توهین‌ها و فحاشی‌ها را در بازی فوتبال زنان ندیده بودم. می‌گویند من با مشت و لگد به بازیکنان حمله کرده‌ام. اگر مدرکی برای این حرف‌شان دارند نشان بدهند. من بعد از آن فوتبال را برای همیشه کنار می‌گذارم. باشگاه ذوب‌آهن به طور جدی پیگیر این موضوع است و از حق خود و بازیکنان دفاع خواهد کرد.»
صحبت‌های ۲ طرف نشان می‌دهد همه این اتفاقات به خاطر یک تعویض و البته وقت‌کشی بود. اینکه بازیکن شهرداری سیرجان وقت تلف می‌کرد، به هر حال جزیی از بازی است و داور تشخیص می‌دهد او را جریمه کند یا نه اما اینکه بازیکنان و نیمکت ذوب‌آهن اعتراض کردند هم دیگر امری طبیعی در فوتبال ایران شده که معلوم نیست چرا کار را به زد و خورد و مشت و لگد کشاندند.
بعد از این اتفاق، نکته جالب این است که هنوز مسوولان فدراسیون فوتبال واکنش مشخصی نسبت به این مسأله نشان ندادند و فقط رییس کمیته انضباطی، جمله تکراری‌اش را بیان کرد: «تصمیم جدی درباره اتفاقات این بازی می‌گیریم!» اینکه چه زمانی تصمیم گرفته می‌شود و رای به چه صورت خواهد شد معلوم نیست اما به نظر نمی‌رسد با این روند بتوان جلوی اتفاقات اینچنینی را گرفت. وقتی نه فرهنگ‌سازی می‌شود و نه جریمه‌‌ای که بازیکنان و دیگر عوامل تیم را بترساند که دیگر دست به چنین کاری نزنند.

سمیرا شیرمردی

عکس و ویدئوی این درگیری را ببینید

گزارش تصویری درگیری در دیدار ذوب آهن و شهرداری سیرجان در لیگ فوتبال بانوان

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *