ارتش امریکا در دنیای واقعیت مجازی تعلیم می‌بیند


ارتش امریکا به این نتیجه رسیده که آموزش تخصصی سربازان با کتاب‌های چاپی و دوره‌های عملی کافی نیست و مهارت آنها باید به کمک فناوری تقویت شود. مرکز فرماندهی توسعه آموزش ارتش امریکا (CADD) برای نخستین بار طرحی را به‌طور آزمایشی ارائه کرد که به موجب آن کتاب راهنمای آموزشی سربازان در نسخه‌های مختلف به‌صورت صوتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا آخرین و به‌روزترین اطلاعات به شکل گسترده‌ تر برای نظامیان عرضه شود. اقدام مذکور تنها گام ارتش برای آموزش نظامیان نیست و این هفته اعلام شد امریکا روی پروژه‌ای کار می‌کند که به موجب آن نسل جدید سربازان و نظامیان در دنیای واقعیت مجازی آموزش می‌بینند.
طرح جدید بخشی از تلاش گسترده برای بازسازی و مدرن‌سازی ارتش امریکا محسوب می‌شود تا این مرکز بتواند هر یک از سربازان خود را به‌صورت هدفمند و کاملاً برنامه‌ریزی شده تعلیم دهد. مرکز فرماندهی CADD مسئولیت مهم توسعه فناوری در عرصه آموزش نظامی را در زمینه‌های مختلف از جمله تئوری‌های نظامی، عملیات‌های جنگی، آموزش‌های عملی و… عهده‌دار شده است. این مرکز ماه قبل نخستین نسخه صوتی کتاب مخصوص عملیات‌های جنگی را با نام «اف‌ام ۳-۰» عرضه کرد، هفته گذشته کتاب صوتی آموزش سربازان «اِی‌دی‌پی ۷-۰» منتشر شد و به تازگی نسخه اولیه پروژه این مرکز برای ورود سربازان به دنیای واقعیت مجازی با نام «اس‌تی‌ای» در معرض عموم قرار گرفت.
آموزش صوتی آموزه‌های نظامی
کتاب صوتی «اف‌ام ۳-۰» در اصل دکترین عملیات‌های جنگی را به‌صورت تخصصی تشریح می‌کند و «اِی‌دی‌پی ۷-۰» نیز برای آموزش سربازان از مرحله مقدماتی تا پیشرفته طراحی شده است. این کتاب‌ها برای استفاده کاربران عمومی منتشر نشده‌اند و هر دوی آنها در خانواده اسناد مهم سیستم داخلی ارتش امریکا طبقه‌بندی می‌شوند. «ریچارد کرید» سرپرست پروژه صوتی ارتش امریکا آن را این گونه معرفی می‌کند: «این یک کتاب صوتی به زبان مشترک است که تمامی اعضای ارتش براحتی می‌توانند مفاهیم آن را درک کنند.»
کلنل کرید توضیح داد پروژه توسعه کتاب صوتی ۱۸ ماه قبل در یک جلسه ایده‌پردازی یا همان «طوفان فکری» مطرح شد تا بواسطه آن روش‌های جدید انتقال اطلاعات از جمله متن‌های تعاملی و ویدئوهای آنلاین به کار گرفته شود. او گفت: «ما به‌دنبال راه‌های جدیدی بودیم تا بتوانیم ضمن افزایش علاقه‌مندی سربازان برای دریافت مباحث آموزشی، کارایی و عملکرد بهتری داشته باشیم. در جلسه ایده‌ پردازی به‌دنبال روش‌هایی بودیم تا علاوه بر کلاس‌های درس، فضاهای دیگری برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد که افراد با آن احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. سرانجام به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از مردم هنگام رانندگی یا انجام کارهای روزانه به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند و علاقه زیادی به آنها دارند.»
با این توضیحات سازمان فرماندهی CADD اقدامی را انجام داد که در تاریخ فعالیت ارتش امریکا سابقه نداشت. بر این اساس نسخه صوتی دستورالعمل‌های آموزشی و نظامی تهیه شد تا امکان پشت سر گذاشتن تمام آموزش‌ها در کوتاه‌ترین زمان برای همه نیروها فراهم شود.
کلنل کرید در این خصوص گفت ، برای آنکه افسران ارتش امریکا وارد «کالج نظامی جنگ» شوند باید معادل ۲۰ سال دوره‌های تخصصی را پشت سر بگذارند و این کتاب‌های صوتی می‌توانند آموزه‌های مورد نظر را در فاصله زمانی کوتاه‌تر به نظامیان منتقل کنند. دسترسی آسان، استفاده روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی شخصی و دنبال کردن مباحث آموزشی در هر شرایط از مهم‌ترین اهدافی بود که ارتش امریکا را متقاعد کرد کتاب صوتی منتشر کند.
«استیو لئونارد» از فرماندهان بازنشسته مرکز توسعه استراتژی‌های نوین امریکا که در محافل نظامی از او به‌عنوان «مرد دکترین ارتش» یاد می‌کنند روی صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «همه چیز به افزایش تمایل سربازان برای دنبال کردن آموزه‌های نظامی ختم می‌شود و تلاش‌های مذکور با همین هدف انجام شده است. کتاب صوتی بهترین اتفاقی است که می‌تواند اطلاعات نظامی را به سربازان انتقال دهد.» او بر این باور است که کتاب‌های صوتی به‌صورت خلاصه، با دستورالعمل‌های کاربردی‌، محتوای متنوع و نسخه‌های مجزا برای هر یک از نیروهای نظامی عرضه می‌شوند تا مباحث به بهترین شکل در اختیار آنها قرار گیرد.
آموزش‌های واقعی در دنیای مجازی
با این توضیحات باید توجه داشت انتشار کتاب صوتی تنها اقدام برای بازسازی ساختارهای آموزشی ارتش ایالات متحده محسوب نمی‌شود و این مرکز به تازگی پلتفرم جامع مبتنی بر دنیای واقعیت مجازی را ارائه کرده است که برای آموزش سربازان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آنها پیش از اعزام به منطقه، مهارت‌های خود را در میدان‌های واقعی محک بزنند و به کمک فناوری هوش مصنوعی بتوانند به بهترین شکل در موقعیت‌های مختلف عکس‌العمل مناسب نشان دهند. این طور که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد، در این پلتفرم که به‌صورت اختصاری با نام «اس‌تی‌ای» شناخته می‌شود شهرهای واقعی امریکا و کره شمالی شبیه‌سازی شده‌اند تا سربازان در محیط کاملاً واقعی آموزش ببینند.«پیتر موریسون» مدیر شرکت «شبیه‌سازی‌های هوشمند بوهمیا» که برای توسعه نرم‌افزاری پلتفرم مذکور با ارتش امریکا همکاری کرد، این فناوری جدید را بهترین ابزار آموزشی سربازان می‌داند تا پیش از آنکه در هر نقطه از کره زمین وارد میدان واقعی نبرد شوند، آمادگی کامل را داشته باشند و در دنیای واقعیت مجازی با تمام خطرات احتمالی مواجه شوند.
موریسون در این خصوص گفت: «این فناوری به نظامیان امکان می‌دهد به کمک آموزش‌های مجازی و سیستم‌های شبیه‌ساز پیچیده براحتی در هر منطقه جغرافیایی قرار بگیرند و توانایی‌های خود را برای رویارویی با دشمن محک بزنند. پلتفرم هوشمند اس‌تی‌ای مبتنی بر فناوری‌ پردازش ابری توسعه یافته است ، بنابراین اجرای آن در هر مکان و زمانی امکان پذیر است. این پلتفرم براحتی روی سیستم‌های مختلف چندرسانه‌ای اجرا می‌شود و کار کردن با آن بسیار
 آسان است.»

برش
ارتش امریکا هم‌اکنون در حال توسعه سیستم‌های شبیه‌ساز در مقایسه گسترده‌تر است تا با تمرکز روی طرح بزرگی به‌نام «نهادهای هوشمند» دسترسی به دنیای واقعیت مجازی را برای تمامی نظامیان در سطوح مختلف فراهم کند. نکته مهمی که ارتش امریکا در زمینه توسعه نهادهای هوشمند پیش می‌برد این است که نظامیان در هر رسته و تخصص می‌توانند به کمک سناریوهای شبیه‌سازی شده هوشمند در میلیون‌ها موقعیت مشابه قرار بگیرند و پیش از رویارویی با دشمن واقعی نواقص خود را برطرف کنند. ارتش امریکا با بودجه چند میلیارد دلاری برای به کارگیری فناوری می‌کوشد در سال‌های آتی بیش از هر زمان دیگر خود را به دنیای مجازی وابسته کند.

میثم لطفی/ روزنامه ایران

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *