بازنشستگی زودهنگام بیبیانا اشتاین‌هاوس داور آلمانی /زنی در قلمرو مردان

بیبیانا اشتاین‌هاوس، اولین داور زنی که یک بازی مردان در بوندس‌لیگا را سوت زد، پس از قضاوت سوپرجام آلمان بین بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند بازنشسته شد. این داور ۴۱ ساله توانست به قضاوت‌های بسیاری که درباره‌اش می‌شد غلبه کند و منتقدان را خاموش کند و تبدیل به یکی از داوران مهم فوتبال شود. او پیش از سوت زدن در این مسابقه اعلام کرد که پس از بازی، فوتبال را کنار می‌گذارد؛ مسابقه‌ای که اتفاق مهم دیگری در دوران ورزشی او را رقم زد. او در سال ۲۰۱۷ در بازی هرتابرلین و وردربرمن، تبدیل به اولین داور زنی شد که یک مسابقه فوتبال در بوندس‌لیگای مردان را سوت می‌زند.

آن بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. اشتاین‌هاوس در سوپرجام نیز اولین داور زنی شد که یک فینال مردان را قضاوت می‌کند. این بازی هم با برد سه بر دو بایرن مقابل دورتموند همراه بود. اشتاین‌هاوس که نامزد هاوارد وب، یک داور سابق دیگر است، پیش از مسابقه گفت که به دلایل شخصی داوری را کنار می‌گذارد: «به موقعش در این باره بیشتر حرف خواهم زد. من هم مانند بسیاری افراد در دوران ویروس کرونا، فرصت آن را پیدا کردم که بیشتر فکر کنم و اوضاع را بررسی کنم. من بحث بسیار صادقانه و سازنده‌ای با لوتس میشائیل فرولیش، رئیس کمیته داوران الیت اتحادیه فوتبال آلمان داشتم و پس از اینکه عوامل مختلف را سنجیدیم، تصمیم گرفتم که دوران ورزشی‌ام به عنوان داور را به پایان برسانم؛ هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی.» او افسر پلیس است و قضاوت فوتبال را با بوندس‌لیگای زنان در سال ۱۹۹۹ آغاز کرد.

او در سال ۲۰۱۱ اولین زنی شد که فینال جام جهانی زنان را قضاوت می‌کند و همچنین در سال ۲۰۱۲ اولین زنی شد که در فینال مسابقات فوتبال زنان المپیک سوت می‌زند. او هفت بار به عنوان داور زن سال انتخاب شد و سه بار در جام جهانی و سه بار در جام ملت‌های اروپا حضور یافت. او همچنین فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ زنان را قضاوت کرد. اما او تأثیر بسیاری هم بر فوتبال مردان گذاشت، از جمله در کشورش، آلمان. او در این کشور به عنوان الگویی برای سایر زنان شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه اشتاین‌هاوس کرم دمیربای، بازیکن فورتونا دوسلدورف را اخراج کرد، این هافبک به او گفت: زنان جایی در فوتبال مردان ندارند. از دمیربای به دلیل این حرفش انتقادات بسیاری شد و او پنج بازی از همراهی تیمش محروم شد که دو جلسه آن تعلیقی بود. دوسلدورف همچنین به دمیربای گفت که داور یک بازی دختران شود تا به این ترتیب او پیام ماجرا را درک کرده باشد. این تنها باری نبود که با اشتاین‌هاوس رفتار بدی انجام شد.

در اولین فصل او در سال ۲۰۱۷ در بوندس‌لیگا، فرانک ریبری، بازیکن بایرن مونیخ برای اینکه شوخی کند، پیش از زدن یک ضربه ایستگاهی، بند کفش این داور را باز کرد. اشتاین‌هاوس با او به جدیت برخورد کرد و اعلام کرد که چنین شوخی‌هایی دیگر نباید تکرار شود. او سه سال پیش از آن هم در یک بازی بایرن داور چهارم بود. پپ گواردیولا، مربی وقت بایرن مونیخ از رفتار او اعلام نارضایتی کرد و او هم باز با قاطعیت برخورد کرد. اشتاین‌هاوس یک بار گفت: «به نظرم ما نشان داده‌ایم که اینکه بتوانید داور فعالی باشید یا نه، ربطی به جنسیت شما ندارد. مسأله این است که عملکرد شما و میزان جاه‌طلبی شما چطور است.» او در حالی فوتبال را کنار می‌گذارد که ۲۳ بازی در بوندس‌لیگا، ۹۲ بازی در دسته دوم و ۳۵ بازی در بوندس‌لیگای زنان را قضاوت کرده است. فریتس کلر، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسیار افسوس می‌خورم که بیبیانا اشتاین‌هاوس اینقدر زود بازنشسته شد. فوتبال آلمان یک داور عالی را از دست داد و البته یک شخصیت استثنایی و یک پیشرو در فوتبال مردان را.» منبع: تلگراف   

مطلب پیشنهادی

ابعاد تازه فساد در باشگاه رفسنجانی/از مس به طلا رسیدن!

سایت بدون – پس از حاشیه‌های به وجود آمده در خصوص پرونده فساد در باشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *