برای نخستین بار در تلویزیون ایران/پخش مسابقه بوندس‌لیگا با قضاوت داور زن


سایت بدون – بازی وردربرمن مقابل ولفسبورگ از سری مسابقات هفته سی‌ام بوندس‌لیگای آلمان، ساعت ۱۶ دیروز (یکشنبه) از شبکه ورزش پخش شد. این بازی را می‌توان نخستین مسابقه فوتبالی دانست که با حضور داور وسط زن، از تلویزیون پخش شده است.
این البته اولین باری نبود که بیبیانا اشتاین‌هاوس، مسابقه فوتبال مردان را در سری رقابت‌های بوندس لیگا سوت می‌زد. در مه ‌۲۰۱۷ او از سوی یوفا برای داوری در بوندس‌لیگا ۱۸–۲۰۱۷ انتخاب شد و به این ترتیب نخستین زنی شد که در لیگ حرفه‌ای مردان سوت می‌زند.
او همچنان تنها زنی است که تا کنون در لیگ حرفه‌ای فوتبال مردان سوت زده است.
 نکته‌ای که درباره اشتاین‌هاوس بازتاب زیادی پیدا کرد به قضاوت او در بازی بین تیم‌های بایرن مونیخ و آگسبورگ در فوریه ۲۰۱۹ برمی‌گردد. مسابقه‌ای که تلویزیون ایران به دلیل حضور داور زن در زمین، از پخش زنده آن خودداری کرد. این موضوع در زمان خود بازتاب خبری زیادی پیدا
کرد.
حتی در ویکیپدیای او هم یکی از نکاتی است که به آن اشاره شده است. بعد از آن اتفاق اما دیروز شبکه ورزش برای نخستین بار مسابقه‌ای را به صورت زنده پخش کرد که داور وسط آن زن بود.
اشتاین‌هاوس البته پیش از آنکه برای قضاوت در بوندس‌لیگا انتخاب شود، در سال ۲۰۱۷ بازی فینال لیگ قهرمانان اروپای زنان بین تیم‌های لیون و پاری سن ژرمن را سوت زد. او همچنین یکی از شانزده داور انتخاب شده برای مسابقات جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۱ بود. او در این رقابت‌ها دو مسابقه در مرحله گروهی و فینال مسابقات بین ژاپن و آمریکا را سوت زد.
شاید جالب باشد درباره او بدانید که اشتاین‌هاوس، در کودکی به عنوان بازیکن فوتبال وارد این رشته ورزشی شد اما آموزش‌های حرفه‌ای برای فراگیری داوری را از ۱۵ سالگی شروع کرد.
حالا بیبیانا اشتاین‌هاوس در کنار داوری حرفه‌ای فوتبال، به عنوان افسر پلیس با درجه سربازرس در شهر لانگنهاگن فعالیت می‌کند.
این داور زن شاغل در بوندس‌لیگا البته یکبار پیش از این در برخوردی که با پپ گواردیولا داشت، حسابی خبرساز شده بود.
ماجرای بیبیانا اشتاین‌هاوس و قضاوت او در بوندس‌لیگا، یک بار دیگر به روندی اشاره دارد که جهان در برابر زنان و مردان در ورزش طی می‌کند. شاید تا پیش از این قضاوت یک داور زن برای مسابقات حرفه‌ای فوتبال مردان، اتفاقی عجیب به حساب می‌آمد و هنوز هم شاید وقتی برای نخستین بار با داور زن در وسط زمین چمن مواجه می‌شویم، ساختارهای ذهنی ما را به سمتی ببرد که آیا او از پس چالش‌های این بازی پر حادثه برمی‌آید یا نه؟
بعد از چند دقیقه اما وقتی جدیت او را در زمین می‌بینیم، کم کم هیچ تفاوتی بین عملکرد داور زن و مرد نخواهیم دید.

مطلب پیشنهادی

ابعاد تازه فساد در باشگاه رفسنجانی/از مس به طلا رسیدن!

سایت بدون – پس از حاشیه‌های به وجود آمده در خصوص پرونده فساد در باشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *