تلاش‌های دینا رحمان، ستاره فوتبال زنان/از شکستن رکوردهای گینس تا مبارزه برای برابری حقوق


سایت بدون – عشق دینا رحمان به فوتبال او را از انگلیس به مصر، بحرین، تانزانیا و کشورهای دیگر کشانده است. او در سال ۲۰۱۷ با ۳۲ زن از ۲۰ کشور از کوه کلیمانجارو بالا رفت تا با آنها در یک زمین آتشفشانی در ارتفاع ۵۷۲۰ متری فوتبال بازی کند. این زنان ۱۵ تا ۵۵ سال سن داشتند و بین آنها هم ورزشکار آماتور بود و هم حرفه‌ای و آنها رکورد گینس در زمینه بازی فوتبال در ارتفاع بالا را به نام خود ثبت کردند. او در سال ۲۰۱۸ هم از سوی شاهزاده علی به اردن دعوت شد تا در پایین‌ترین نقطه دنیا، یعنی بحرالمیت، در ۴۳۰ متر پایین‌تر از سطح دریا فوتبال بازی کند.
او در مجموع پنج رکورد جهانی در اختیار دارد. در دسامبر ۲۰۲۰ بود که او رکورد بیشترین پنالتی گل‌شده در ۲۴ ساعت را از آن خود کرد. دو رکورد دیگر او به این ترتیب است: حضور در بزرگ‌ترین بازی پنج‌نفره فوتبال که در آن ۸۰۰ بازیکن در پنج روز به مصاف هم رفتند، از جمله یک بازی هفت‌ساعته که تیم رحمان در طول شب انجام داد و حضور در دیداری ۱۱نفره با بیشترین ملیت حاضر در زمین.
در نگاه اول، رحمان فردی مشتاق به نظر می‌رسد که دستاوردهای زیادی داشته است. او تبدیل به اولین زنی شد که در اروپا از راه بازی فوتبال کسب درآمد می‌کند و در سال ۲۰۰۰ اولین دستمزد فوتبال زنان در اروپا را از فولام دریافت کرد. او برای دو تیم ملی انگلیس و بحرین بازی کرده است. رحمان ۳۷ساله که همچنان بازیکن تیم ملی بحرین است، حالا آکادمی خودش را دارد که با همسرش، پل آن را اداره می‌کند. او در دوران بازی‌اش به باشگاه‌ها کمک کرده آکادمی‌هایشان را پرورش دهند. رحمان در بحرین زندگی می‌کند. او از سال ۲۰۱۰ که به این کشور رفت، لیگ زنان را راه‌اندازی کرد و تیم‌های کشورهای همسایه را دعوت کرد. او در سال گذشته هم تصمیم گرفت به لندن برود تا در اولتراماراتن لندن تا برایتون شرکت کند.
کمتر کسی حاضر می‌شود ۲۴ ساعت پشت سر هم پنالتی بزند اما رحمان از این کار دو انگیزه داشته است. او در سطح شخصی، همیشه دوست دارد فراتر از گذشته برود. خود او گفته که همیشه به دنبال این است که ماجراجویی بعدی‌اش را آغاز کند اما انگیزه دیگر او مهم‌تر است. رحمان در کنار اعضای سازمان غیرانتفاعی «زمین بازی برابر» می‌خواهد به زنان و دختران نشان دهد که از پس هر چالشی برمی‌آیند.
در جریان ۲۴ ساعت پنالتی زدن او، سازمان «زمین بازی برابر» سخنرانی‌هایی در زمینه برابری زنان در فوتبال و حمایت از سازمان‌های فعال در زمینه ورزش دختران را پخش کرد. این سازمان کارهایی که در این زمینه در دنیا انجام شده را نیز نشان داد.
رحمان متولد فولام در انگلیس است. او در هفت‌سالگی فوتبال را آغاز کرد و تنها دختری بود که فوتبال بازی می‌کرد. او با پسران تمرین می‌کرد تا اینکه کمی بعد، یک تیم دختران به راه افتاد و او در آن بازی کرد. رحمان می‌گوید: «به نظرم این موضوع باعث شد که رشد من سریع‌تر اتفاق بیفتد. من باید محکم و قوی بازی می‌کردم. خوشبختانه خوب بودم و پیشرفت کردم.»
رحمان در دوران بازی‌اش یک بار دچار مصدومیت رباط صلیبی شد و به همین دلیل موقتاً بازی را کنار گذاشت و به مربیگری در آرسنال پرداخت. او سپس برای پنج روز به بحرین رفت. در آنجا بود که به او پیشنهاد هدایت آکادمی شد و او با همسرش، پل به این کشور رفت. او در ابتدا تنها دو دختر را آموزش می‌داد، تا اینکه در عرض چند سال، تعداد شاگردانش به ۱۰۰ نفر رسید. او و همسرش در نهایت آکادمی تکرز را راه‌اندازی کردند که هشت شعبه دارد، ۱۰ نفر به صورت تمام‌وقت برایشان کار می‌کنند و بیش از ۲۰۰ دختر در آن حضور دارند.
او این مسئولیت را برای خود قائل است که الگوی دختران باشد و به همین دلیل بود که به سراغ ثبت رکوردهای گینس رفت. او در ابتدا می‌خواست رکورد ۲۴ ساعت پنالتی زدن متعلق به یک تیم باشد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، مجبور شد تنها این کار را انجام دهد. رکورد جهانی بیشترین پنالتی گل‌شده در ۲۴ ساعت ۱۱۱۱ ضربه بود و یک رکورد غیررسمی با ۲۰۷۵ پنالتی هم وجود داشت. او در عرض چهار ساعت، رکورد رسمی را شکست و چند ساعت بعد، رکورد غیررسمی را هم جابه‌جا کرد. همسرش به او پیشنهاد داد که به خانه برود و بخوابد اما او قصد رفتن نداشت و در نهایت به آمار ۷۸۷۶ پنالتی گل‌شده رسید.
رحمان نمی‌خواهد این آخرین رکورد او باشد. از او سؤال شد که آیا رکورد بعدی‌اش فوتبال روی کره ماه است و او گفت: «راستش این ایده خوبی است!»
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

چرا آردنخودچی جانشین مناسب آرد گندم است؟

سایت بدون – آرد نخود جایگزین خوبی برای آرد گندم است. این ماده از مواد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *