جردن باروفس غایب بزرگ کشتی آمریکا در توکیو

سایت بدون – انتخابی جذاب و تماشایی تیم ملی کشتی آزاد با خلق دو شگفتی بزرگ به پایان رسید. برگزاری انتخابی‌ تر و تمیز آمریکا نیاز به تحلیل و بررسی دقیق دارد و باید کشتی ایران از آن درس بگیرد.
شگفتی اول مربوط به جی دن کاکس بود، کسی که به کوه عضله معروف شده و به خاطر برتری‌هایش مقابل علیرضا کریمی حسابی در بین ایرانی‌ها معروف شده اما کار این کوه عضله به جایی رسید که نزدیک بود همانند یک کودک اشک بریزد! کاکس ظاهراً دو دقیقه دیر به مراسم وزن‌کشی می‌رسد و همین باعث می‌شود که مسئولان برگزاری مسابقات اجاره وزن‌کشی را به او ندهند. هنوز خبر دقیقی از دلیل این کار وجود ندارد اما اینکه کاکس به سر وزن نرسیده باشد، بسیار بعید است. کاکس کشتی‌گیر ۹۲ کیلوگرم بود که به خاطر المپیک تصمیم گرفت در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد اما اجرای دقیق قانون این اجازه را به کاکس نداد که در انتخابی به روی تشک برود.
این تلاش برای برقراری عدالت است که مقابل کشتی‌گیری که شانس کسب مدال المپیک هم است، قرار بگیرند و به خاطر دیر رسیدنش به مراسم وزن‌کشی با او برخورد کنند اما حقیقتاً این کار در ایران انجام می‌شود؟ هزار و یک مثال می‌توان زد از تصمیماتی که از سوی برگزارکنندگان مسابقات انتخابی در ایران بنا به مصلحت اتخاذ شده است. هم در گذشته و هم حالا و هم حتماً در آینده باز هم تکرار می‌شود.
این همه اصرار روی قانون برای ایرانی‌ها باور نکردنی است. اینجا انتخابی درون اردویی برای مسابقات جهانی ۲۰۱۳ برگزار شد و بعد از اتمام مسابقه کشتی‌گیر تیم ملی اعلام کرد که رقیبش تا ساعت ۹ شب قبل از مسابقه اصلاً در اردوی تیم ملی حضور نداشته اما او ۵ بعد از ظهر وزن‌کشی کرد. حتی ادعا کرد که رقیبش با نزدیک به ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن روی تشک آمد. ادعایی که هرگز هم تکذیب نشد و با وجودی‌ که مصاحبه رسمی انجام شده بود اما آن زمان هیچ‌کس تکذیب نکرد. کاکس فقط دیر رسید به مراسم وزن‌کشی و حتی ادعا کرد که در اعلام زمان وزن‌کشی به او اشتباهی صورت گرفته حتی مربی او کوین جکسون که نام و مدال‌هایش را چند تا تریلی هم نمی‌کشد واسطه شد اما آنجا از این خبرها نیست که واسطه شدن یک قهرمان جهان و المپیک را به خاطر یک کار غیرقانونی بپذیرند؛ نمی‌پذیرند که پیشرفت می‌کنند. بعد از این اتفاقات کایل اسنایدر بدون هیچ دردسری به عنوان قهرمانی در وزن ۹۷ کیلوگرم دست یافت و دوبنده تیم ملی آمریکا در توکیو را به تن می‌کند.
شگفتی دوم در وزن ۷۴ کیلوگرم رقم خورد. جایی‌ که جردن باروفس سلطان کشتی آمریکا در یک دهه اخیر با پذیرفتن دو شکست مقابل کایل دیک از رسیدن به بازی‌های المپیک توکیو بازماند و حالا باید از پای جعبه جادوئی مسابقات کشتی در توکیو را تماشا کند. این اتفاق دو موضوع مهم را در خودش دارد؛ اول اینکه باید پذیرفت جردن باروفس بعد از یک دهه درخشش در کشتی دنیا حالا به سراشیبی رسیده و ممکن است حتی از مسابقات کشتی دنیا خداحافظی کند. او در مسابقه فینال وزن ۷۴ کیلوگرم دو بار به کایل دیک باخت. کسی که سال‌ها پشت سر باروفس ماند و در نهایت به وزن ۷۹ کیلوگرم رقت و دو بار قهرمان جهان شد و حالا برای حضور در المپیک توکیو به وزن ۷۴ کیلوگرم برگشت و توانست با دو برد در مسابقه فینال با اقتدار به قهرمانی برسد و نام خودش را در فهرست نفرات اعزامی به توکیو قرار دهد. استعداد، اراده و پشتکار در کنار برنامه‌ریزی صحیح از سوی فدراسیون کشتی آمریکا اگر چه شاید به افسانه باروفس پایان بدهد اما زمینه ظهور یک ستاره جدید را فراهم می‌کند. دیک سی ساله است و حالا جای باروفس ۳۳ ساله را می‌گیرد. کاش کشتی ایران از اتفاقات این وزن هم درس بگیرد و بیهوده و بی‌جهت برخی از کشتی‌گیران را پشت سر ستاره‌های یک وزن نگه ندارد و با یک برنامه‌ریزی صحیح به رشد استعدادهای یک کشتی‌گیر کمک کند.
با برگزاری انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در وزن ۵۷ کیلوگرم توماس گیلمان، در وزن ۶۵ کیلوگرم جردن اولیور (اعزامی به مسابقات سهمیه المپیک در بلغارستان)، در وزن ۷۴ کیلوگرم کایل دیک، در وزن ۸۶ کیلوگرم دیوید تیلور، در وزن ۹۷ کیلوگرم کایل اسنایدر و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم گیبل استیونسون به عنوان نفرات برتر برای المپیک توکیو انتخاب شدند. دیوید تیلور که حضورش در المپیک برای کشتی ایران بسیار مهم است، بدون هیچ رقیب جدی‌ای به عنوان قهرمانی رسید و حالا او جدی‌ترین رقیب حسن یزدانی در توکیو است. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هم آمریکا یک چهره جدید را معرفی کرد؛ گیبل استیونسون با غلبه بر نیک گودزیانفسکی که مدال‌دار جهان است، به دوبنده تیم ملی رسید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «در را از پاشنه در آورد»

سایت بدون – در قدیم لولا هنوز ساخته نشده بود و هر لتگه از در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *