داستان عاشقی یا ماجراهای صوفی‌گری؟ جنجال‌های مست عشق فیلم تازه‌ی حسن فتحی تمامی ندارد

طبیعتا در صورتی که فیلمنامه‏ی «مست عشق» برای دریافت پروانه‏ی ساخت در اختیار سازمان سینمایی قرار بگیرد، آنها مواضع علمای دین را در نظر خواهند گرفت و از منظر آنها مسائل فیلم را بررسی خواهند کرد. شاید لازم است که مدیران سینمایی در گام اول رایزنی با علما را آغاز کنند، یک گفت‏وگو و تبادل نظر تا ماجراهای «رستاخیز» دوباره شکل نگیرد.

شهرزاد‭ ‬معتمدی: هنوز پروژه سینمایی «مست عشق»‏ وارد مرحله تولید نشده است اما حاشیه‏های زیادی برای آن رقم خورده. بعد از حاشیه‏هایی که برای بازی بازیگر ترک در نقش مولانا به وجود آمد و سرانجام با انتخاب پارسا پیروزفر این جنجال‏ها به پایان رسید، هیاهوی دیگری به پا شد. عده‏ای از شاگردان دو مرجع تقلید، آیت‏الله مکارم شیرازی و آیت‏الله نوری همدانی از هر دو شخص استفتا کردند که قرار است فیلمی درباره مولانا و شمس تبریزی ساخته شود. این خبررسانی به این دو عالم درحالی صورت گرفت که هیچ اطلاعاتی درباره مضمون کلی این فیلم منتشر نشده و معلوم نیست داستان این فیلم به کدام بخش از زندگی مولانا می‏پردازد و آیا اصلا در این فیلم اشاره‏ای به صوفی‏گری می‏شود یا نه. این دو مرجع هم طبیعتا تحت تاثیر اطلاعاتی که در اختیار آنها گذاشته شد، ساخت این اثر را به دلیل اشاعه صوفی‏گری جایز ندانستند.

پس از این اظهارنظرات بود که سازندگان این فیلم بخشی از بیانات رهبر انقلاب را درباره مولانا منتشر کردند و با این کار نشان دادند که بر ساخت آن اصرار دارند. دامنه این جنجال‏ها به اندازه‏ای بود که سیدعباس صالحی وزیر ارشاد هم ناچار به توضیح درباره این فیلم شد. او نظر مراجع درباره این موضوع را قابل احترام دانست اما به این دلیل که«مست عشق» در ایران ساخته نمی‏شود و مسیر پروانه ساخت و نمایش را طی نمی‏‏کند، وزارت ارشاد را فاقد مسئولیت درباره این فیلم دانست چراکه امکان بررسی فیلمنامه و جزئیات آن در سازمان سینمایی وجود ندارد. به گفته وزیر ارشاد پیش از این سریال‏ها و فیلم‏های متعددی در صداوسیما در ارتباط با شخصیت‏های شمس و مولانا ساخته شده است و چنین جنجال‏هایی هم پیرامون آنها ایجاد نشده است. این اشاره‏ها به سریال «جلال‏الدین» است که سال ۱۳۸۲ به‏وسیله شهرام اسدی ساخته شد و به دوران کودکی مولوی می‏پرداخت؛ آن روزها هیچ اعتراضی به سریال نشد چون هیچ تبلیغی درباره‏ی صوفی‏گری در آن دیده نمی‏شد.

حضور موحد در مست عشق

خبری که تازه از سوی دست‏اندرکاران فیلم «مست عشق» منتشر شده حاکی از این است که محمدعلی موحد، مولوی‏پژوه، به عنوان مشاور با سازندگان فیلم سینمایی «مست عشق» همکاری می‏کند. در این خبر آمده: «جلسات مشاوره با محمدعلی موحد در تهران و استانبول برگزار شده و در این جلسات درباره جزئیات پروژه اعم از فیلمنامه و نکات اجرایی با ایشان گفت‏وگو شده است. آخرین جلسه با موحد در شهریورماه سال جاری در شهر استانبول برگزار شد.» این یعنی که موحد به عنوان پژوهشگر و مولوی‏شناس در استانبول جایی که کارگردان و سرمایه‏گذاران فیلم حضور دارند با آنها دیدار کرده و او به طور جدی در جریان فیلمنامه و مضمون آن قرار دارد. حالا خیال آن دسته از علاقه‏مندان به مولانا و اساتید و پژوهشگرانی که درباره او تحقیق و بررسی کردند، نسبت به مضمون و محتوای فیلمنامه راحت شده چون استاد و بزرگ همه آنها به عنوان مشاور در این پروژه حضور دارد و دیگر نگرانی بابت چگونگی پرداخت به مولانا و شمس تبریزی وجود نخواهد داشت. به‌خصوص اینکه موحد در آخرین مراحل قبل از فیلمبرداری هم همراه با کارگردان و نویسنده این فیلم بوده و در جریان نسخه نهایی فیلمنامه این فیلم هم قرار گرفته است.

ماجرای فیلمنامه‏ی کریر چیست

اما انگار حواشی «مست عشق» پایانی ندارد و همچنان باید منتظر جنجال و هیاهوی تازه‏ای درباره این فیلم باشیم. همین دو سه روز پیش گزارشی منتشر شد که ژان کلود کریر فیلمنامه‏نویس فرانسوی به سفارش و مشاوره حجت‏الله ایوبی رئیس اسبق سازمان سینمایی فیلمنامه‏ای درباره مولانا نوشته که قرار بوده به عنوان یک پروژه بین‏المللی مقابل دوربین برود. محمدعلی موحد هم فیلمنامه این فیلم را خوانده و نظراتی درباره آن داده است. تا‌کنون خبری درباره این پروژه منتشر نشده بود و بلافاصله بعد از انتشار اخبار «مست عشق»‏ حالا خبر نگارش چنین فیلمنامه‏ای و اینکه حتی کارگردان اسپانیایی قرار بوده این فیلم را مقابل دوربین ببرد، توسط یکی از خبرگزاری‏ها منتشر شده. تهیه‏کننده این فیلم هشدار داده که فیلمنامه آن وصیت‏نامه هنری کریر است و این ایده و فیلمنامه به ثبت رسیده است. تهیه‏کننده این فیلم دست‏اندرکاران «مست عشق» را به‌طور ضمنی متهم به کپی‌غیرقانونی می‏کند. او معتقد است چون این فیلمنامه نوشته شده بوده و حدود ده درصد از کار هم پیش رفته است، نباید فیلم دیگری درباره مولانا ساخته شود و این کار بی‏اخلاقی محض است.

دو کتاب درباره‏ی مولوی و شمس

در سال‏‏های گذشته کتاب‏هایی درباره مولانا و شمس نوشته شده اما در میان همه اینها دو کتاب «ملت عشق» و «کیمیا خاتون» بیشتر خوانده شده و مورد استقبال قرار گرفته است. «ملت عشق» نام رمانی نوشته الیف شافاک است که در سال ۲۰۱۰ به صورت هم‏زمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شد. این کتاب تاکنون بیش از ۵۰۰ بار در ترکیه تجدید چاپ شده و توانسته رکورد پرفروش‏ترین کتاب تاریخ ترکیه را نیز به دست آورد. ترجمه فارسی آن در مدتی کوتاه، عنوان یکی از پرفروش‏ترین کتاب‏های بازار کتاب ایران را کسب کرده ‏است. عمده داستان درباره احوالات و ارتباط شمس و مولوی است و کمترین بخش‏های کتاب از زبان این دو شخصیت روایت شده ‏است و سعی شده تا از نگاه و زاویه‏های گوناگون که همان شخصیت‏های دیگر داستان هستند، به این دو نفر پرداخته شود. نویسنده در این کتاب دو داستان و در حقیقت زندگی شخصیت‏های دو دوره زمانی مختلف را به موازات هم پیش برده‏ است. دوره اول در حدود ۶۳۹ تا ۶۴۵ قمری حول و حوش زندگی مولانا و شمس می‏گردد و دوره دوم در سال ۲۰۰۸ و درباره زندگی زنی چهل‌ساله است که به‌تازگی شغل ویراستاری یک کتاب را برعهده گرفته است. همان‏طور که از نام انگلیسی آن برمی‏آید، در این کتاب چهل قانون عشق آورده شده که از زبان شمس تبریزی است. از ویژگی‏های جالب کتاب این است که در حدود بیست راوی مختلف دارد و در ابتدای هر بخش راوی آن نیز ذکر می‏شود.

«کیمیا خاتون» کتابی درباره دخترخوانده مولانا به نام کیمیا خاتون است و از طریق کتاب ما با زوایای دیگری از زندگی عارفان بزرگی مانند شمس و مولانا آشنا می‏شویم. کیمیا خاتون دختر محمد شاه ایرانی و کراخاتون است. کراخاتون بعد از محمد شاه با مولانا ازدواج می‏کند. مولانا یک سال پیش از این ازدواج همسر خود را از دست داده و دو پسر به نام‏های علاء‌الدین و بهاءالدین دارد. کراخاتون به همراه دو فرزندش کیمیا و شمس‏الدین به منزلگاه خاندان مولانا می‏روند… چند سال بعد از این ازدواج است که شمس تبریزی وارد زندگی مولانا می‏شود و شیخ معروف شهر را از پای درس و مدرسه به مجلس سما و عرفان می‏برد…. شمس که بیش از ۶۰ سال سن دارد، عاشق کیمیای نوجوان می‏شود و او را خواستگاری می‏کند از این خواستگاری بیشرمانه همه به گریه و زاری می‏افتند… کیمیا و علاءالدین هم که عاشق هم هستند بسیار پریشان احوال می‏شوند اما مولانا که مرید شمس است کیمیا را به مردی که بیش از ۵۰ سال از او بزرگتر است، می‏دهد.

اینها نمونه‏ای از کتاب‏هایی است درباره زندگی مولانا که خوانندگان زیادی داشته و همچنان این کتاب‏ها تجدید چاپ می‏شوند و از‏ آنها استقبال زیادی می‏شود. پس طبیعی است که اگر قرار است فیلمی درباره این شاعر و عارف پرآوازه ساخته شود، نویسندگان آن گوشه چشمی هم به این دو کتاب که حسابی در ایران و ترکیه طرفدار دارند، داشته باشند و بخشی از داستان خود را مطابق با محتوای این کتاب‏ها پیش ببرند.

چه باید کرد

طبیعتا در صورتی که فیلمنامه‏ی «مست عشق» برای دریافت پروانه‏ی ساخت در اختیار سازمان سینمایی قرار بگیرد، آنها مواضع علمای دین را در نظر خواهند گرفت و از منظر آنها مسائل فیلم را بررسی خواهند کرد. شاید لازم است که مدیران سینمایی در گام اول رایزنی با علما را آغاز کنند، یک گفت‏وگو و تبادل نظر تا ماجراهای «رستاخیز» دوباره شکل نگیرد. «مست عشق» می‏تواند براساس قوانین کشور ساخته شود بدون اینکه موجب نگرانی مردم و متدینین شود.

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *