در پاییز ۲۰۱۶ در اتاق کوچکی در طبقه همکف کورسو گالیلئو فراریس که ساختمان سابق مدیریت باشگاه یوونتوس بود جلسهای برگزار شد تا چهره یوونتوس در اذهان جهانی تغییر یابد. در این نشست تیم داخلی باشگاه برای ۲۰ دقیقه کنفرانسی را برگزار کرد که در آن نقشه خود در مورد چگونگی تغییر برند یوونتوس را شرح دادند. توضیحات آنها به اینجا رسید که آرم باشگاه باید خیلی ساده شود و به شکل شیکی تنها شامل حرف J باشد. مسئولان یوونتوس از جسارت تیم تبلیغاتی و پیشنهاد آنها شوکه شده بودند. گرچه آنها میدانستند که عبور از لوگوی قدیمی، هواداران دوآتیشه تیم را عصبانی خواهد کرد ولی فهمیده بودند که تغییر اساسی در لوگوی تیم با جاهطلبی آنها برای ورود به بازارهای جدید همسوست. اینها صحبتهای ریچی است که حالا رئیس بخش درآمدزایی یوونتوس است: «هدف ما این بود که چیزی فراتر از یک برند فوتبالی صرف باشیم و ما را وسیعتر از یک باشگاه فوتبال بشناسند.» لوگوی جدید قطعا مرکز هویت بصری جدید باشگاه خواهد بود که در ژانویه ۲۰۱۷ در میلان رونمایی شد. مراسم پر زرق و برق تغییر لوگوی باشگاه یوونتوس با ۵۰۰ مهمان در هفته مد میلان برگزار شد. محل مراسم از قصد و شاید کمی با شیطنت انتخاب شده بود تا نشان دهد یوونتوس قرار است مرزهای غیرقابل تصور را رد کند. هدف تغییر چهره این بود که یوونتوس را طوری به نمایش بگذارد که به قول تیم تبلیغاتی باشگاه «طرفدار سرگرمی» به نظر بیاید. همانطور که مردم با برند ردبول، فراری و هارلی-دیویدسن ارتباط برقرار میکنند با وجود آنکه شاید در تمام عمر خود نوشابه انرژیزا نخورده یا سوار ماشین مسابقهای یا موتور سنگین نشده باشند. منفردیریکا، رئیس تیم استراتژی تجاری باشگاه که نقش اساسی در تغییر برند باشگاه داشت میگوید: «ما باید یک برند رفتاری میساختیم به این معنی که مردمی که حتی به فوتبال علاقه ندارند هم با ما همراه شوند و جزئی از تصورات آنها باشیم. یووه تغییر شکل یافته و خیلی سریع مرزهای جدید را درنوردید. در ۳ سال اخیر مستند یوونتوس در نتفلیکس ساخته شد، در یوتیوب کودکان برنامه کودک ساخت، در نیویورک میزبان یک کلاب شبانه بود و هم در زمینه پخشکنندههای اینترنتی موسیقی همکاری داشت. یوونتوس همچنین با شرکت البسه لندنی پالاس همکاری و حتی از یک نمایشگاه فناوریهای جدید عرصه لوله و اتصالات در هفته طراحی میلان حمایت کرد. هدف این فعالیتها تبدیل یوونتوس به یک برند جهانی است که در فوتبال تبلور پیدا میکند. مانور تبلیغاتی و نوآور یوونتوس در عرصه تجاری همراه با تلاشهای باشگاه برای پیشرفت در درون زمین بود؛ جایی که ۸ سال سلطه باشگاه بر سری آ با شکستهای چندباره در لیگ قهرمانان اروپا همراه بود. اهداف دوگانه باشگاه که موفقیت در درون و رشد در بیرون زمین است کاملا در سال ۲۰۱۸ با خرید کریستیانو رونالدو از رئالمادرید با رکورد خرید ۱۰۰میلیون یورویی سری آ تجلی یافت. به اضافه تاثیر درون زمینی او، حضور رونالدو در سطوح تجاری هم کاملا حس شد. در اولین فصل حضورش در یوونتوس، این باشگاه به همراه رونالدو فروش تجاری خود را تقریبا دوبرابر کرد و دنبالکنندگان دیجیتالی این باشگاه هم با ۵۰درصد رشد به ۹۰میلیون رسید. همزمان با تغییر برند، آمدن یکی از تجاریترین چهرههای دنیای ورزش به بهبود چهره یوونتوس بین هواداران جوان بسیار کمک کرد و باعث رشد درآمد آنها در بازارهای چین و آمریکا شد. یکی از چالشهای بزرگ یوونتوس این است که چطور تعداد زیادی علاقهمند جوان که با آمدن رونالدو آنها را دنبال میکنند، برای مدت طولانی با خود همراه کند. ستاره پرتغالی پا به ۳۵ سالگی گذاشته و درست است که طی یک ماه اخیر عملکرد فوقالعادهای داشته اما آینده او با وجود این سن و سال در تورین طولانی نخواهد بود. هرچند تیم تجاری یوونتوس مطمئن است که روابط جدیدی که باشگاه با هواداران به وجود آورده حتی بعد از رفتن این ستاره هم حفظ خواهد شد. مطمئن شدن از درآمد تبلیغاتی حاصل از خرید رونالدو بخشی از نقشه پیشرفت باشگاه است که بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ را پوشش میدهد. این نقشه شامل جزییاتی مانند هماهنگی بیشتر بین ورزش و سبک زندگی تحت برند یوونتوس، افزایش پوشش رسانهای بازیکنان درون زمین، پیشرفت فوتبال زنان و حضور در عرصه بازیهای رایانهای است. مهمترین بخش از این نقشه حول محور علاقه جوانان به فوتبال است. ریچی تحلیل میکند که جوانترها حالا زیاد به بازیهای زنده علاقهای ندارند؛ به همین دلیل یوونتوس در حال ساختن فضایی است که بتواند انواع و اقسام محتوای ورزشی را تولید کند؛ از خلاصه بازیها گرفته تا تصاویر پشت صحنه تیم. به همین دلیل بخش مهمی از سرمایهگذاری باشگاه به سمت جلو بردن برنامهای پیش میرود که رابطه هواداران با باشگاه را محکمتر کند.
سلطه داخلی یوونتوس
شاید امسال توسط اینتر و لاتزیو تهدید شوند اما فعالیتهای بیرون زمین هم مهم هستند. درآمد این باشگاه از ۱۷۲میلیون یورو در فصل ۱۱-۲۰۱۰ به ۶۲۱میلیون یورو در سال مالی قبل رسید. ارزش باشگاه از ۱۶۲ به یک میلیارد و ۴۷۰میلیون یورو رسیده است. طی مذاکرات باشگاه در ۱۲ ماه گذشته، شراکت آنها با آدیداس و جیپ بهبود یافته و روی هم رفته این ۲ شرکت فصلی ۱۰۰میلیون یورو به باشگاه میدهند. در سطح جهانی، یوونتوس همچنان پشت سر غولهای فوتبال اروپاست و در ارزشگذاری آخر دیلویت که درآمد باشگاهها را منتشر میکند یازدهم است. اما همزمان با حضور رئالمادرید، بارسلونا و منچستریونایتد در صدر، یوونتوس مطمئن است تغییر برند، تصویر جهانی آنها با رونالدو و بزرگ فکر کردن باشگاه حتما در نزدیکتر شدن به این غولها موثر خواهد بود. همانطور که آندرهآ آنیلی، رئیس باشگاه در اکتبر گفته بود: «فصل ۲۰-۲۰۱۹ باید به عنوان شروعی تازه و سال صفر تلقی شود؛ زمانی برای بزرگ فکر کردن.»
لطفا با کلیک روی متن زیر عضو کانال تلگرامی بدون شوید
کانال تلگرام