دنیا برای انجام مسابقات فوتبال چه پروتکل هایی دارد/حتی حرف زدن ممنوع

سایت بدون – معلوم نیست این روزهای سخت کرونایی سرانجام چه‌زمانی به‌پایان می‌رسد و مشخص نیست چه‌زمانی می‌توان با خیالی راحت از پایان دوران کابوس‌وار رویارویی با این بیماری سخن گفت. برای فوتبال هم فعلا آینده، چندان قابل پیش‌بینی نیست. درحالی‌که بسیاری از لیگ‌ها به‌دنبال به‌پایان رساندن مسابقات این فصل خود هستند از حالا نمی‌توان با قطعیت از زمان آغاز فصل آینده و حتی چگونگی برگزاری آن سخن گفت. فعلا دولت‌ها مشغول تصویب پروتکل‌هایی هستند تا لیگ‌های کشورشان براساس آن بتوانند بازی‌های خود را برگزار کنند و اگر این اپیدمی که حالا گفته می‌شود در پاییز هم همچنان در دنیا وجود خواهد داشت به‌همین شکل گسترش یابد شاید فصل آینده نیز مسابقات با تدابیر امنیتی و بهداشتی برگزار شود.

این پروتکل‌ها معمولا در کشورهای مختلف پایه یکسانی دارد و مبانی آنها مشترک است و در برخی لیگ‌ها براساس میزان گسترش و شیوع کرونا سختگیرانه‌تر اعمال می‌شود.

     بدون ارتباط کلامی

کره‌جنوبی نخستین لیگی بود که پس از یک دوره تعطیلی موقت، تصمیم گرفت مسابقات خود را دنبال کند. با توجه به‌نزدیکی این کشور به چین، میزان مبتلایان به کرونا در کره خیلی زود اوج گرفت، اما با توجه به اینکه کشورشان به‌صورت یک شبه‌جزیره است کار راحت‌تری برای کنترل و مهار بیماری داشتند. این کشور با انجام تست‌های گسترده و شناسایی زودهنگام بیماران به‌خوبی از عهده کنترل بیماری برآمد و از دو هفته پیش نیز لیگ فوتبال خود را البته با اجرای قوانین سفت‌وسخت بهداشتی دوباره پیگیری کرد.

براساس دستورالعمل‌های ارائه‌شده، تست‌های مداوم از بازیکنان گرفته می‌شود و اگر حتی یکی از بازیکنان تیم به کرونا مبتلا شود، تمامی اعضای آن تا دو هفته به قرنطینه می‌روند. همچنین فعلا قرار است مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود، اما با توجه به اینکه دولت این کشور پیش از این مدارس و موزه‌ها را بازگشایی کرده بود، پیش‌بینی می‌شود زودتر از حد انتظار اجازه ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها را نیز صادر کند. در آخرین دیدار آسیایی «سوون بلووینگز» در لیگ قهرمانان آسیا که پیش از تعویق مسابقات بود، دمای بدن افرادی که به ورزشگاه می‌رفتند چک می‌شد و هواداران باید قبل از حضور روی سکوها فرم‌های سلامت بهداشتی را پر می‌کردند، دست‌های خود را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کردند و استفاده از ماسک نیز برای همه اجباری بود. احتمالا این قوانین پس از صدور اجازه برپایی مسابقات با حضور تماشاگر نیز دوباره اجرا خواهد شد.

در زمین مسابقه نیز بازیکنان از انداختن آب‌دهان روی زمین و همچنین دست دادن با یکدیگر منع شده‌اند و حتی صحبت کردن آنها از فاصله نزدیک هم ممنوع است تا خطر ابتلای آنها به کرونا کاهش یابد. کیم دو هیوک، کاپیتان اینچئون‌یونایتد معتقد است این قوانین بیش از حد سختگیرانه است: «ممنوعیت پرتاب آب‌دهان مشکلی ندارد، اما اینکه نتوانیم با هم‌تیمی‌هایمان صحبت کنیم تقریبا غیرممکن است. وقتی در زمین ارتباط کلامی نداشته باشیم فوتبال بازی کردن بسیار سخت می‌شود.»

براساس این پروتکل، ورزشگاه‌ها حداقل سه‌ساعت قبل از هر مسابقه باید کاملا ضد‌عفونی شوند و همچنین بیشتر وسایل داخل آن باید با فیلترهای ضدباکتری پوشانده شود. پیش از شروع بازی گرفتن عکس‌ تیمی ممنوع است و افرادی که روی نیمکت تیم‌ها حضور دارند باید از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.

مطابق دیگر بندهای این پروتکل، اتوبوس هر تیم باید به‌صورت جداگانه وارد ورزشگاه شود و پیش از ورود نیز دمای بدن همه بازیکنان، کادرفنی و داوران چک می‌شود. اگر بازیکن یا یک مربی علائمی مشکوک به کرونا داشته باشد، بازی پس از خروج نام او از لیست و جدا کردن فرد مشکوک از سایرین آغاز می‌شود. همچنین نوشیدنی‌ها، حوله و لوازم ورزشی هر فرد باید کاملا مشخص و مجزا باشد و به‌هیچ‌عنوان فرد دیگری حق استفاده از آنها را ندارد. مبادله لباس با بازیکنان حریف در پایان بازی هم ممنوع است.

در پایان مسابقه هم کنفرانس‌های مطبوعاتی در زمان محدود و درحالی برگزار می‌شود که همه افراد حاضر باید از ماسک استفاده کرده و فاصله حداقل دو متر با همدیگر را رعایت کنند.

برای تعیین قهرمان این فصل حداقل باید ۲۲ هفته از مسابقات برگزار شود و اگر به ‌هر دلیلی مجددا در طول بازی‌ها تاخیر یا تعطیلی ایجاد شد، هیچ تیمی به‌عنوان قهرمان مسابقات معرفی نمی‌شود و فصل بدون توجه به وضعیت جدول خاتمه می‌یابد.

     بند دردسرساز

اصلی‌ترین نگرانی باشگاه‌ها برای از سرگیری فوتبال به‌خصوص در کشورهای اروپایی مربوط به زمانی است که تست کرونای یک بازیکن مثبت اعلام شود. براساس خواسته نهادهای بهداشتی، درصورت وقوع چنین اتفاقی، تمامی بازیکنان باید به قرنطینه بروند. با این حال باشگاه‌ها معتقدند درصورت اجرای چنین قانونی، تیم از شرایط مسابقه خارج می‌شود و همچنین برنامه مسابقات به‌هم می‌ریزد. دیروز این قانون در لیگ برتر انگلیس هم تصویب شد و در این مسابقات که قرار است از چند هفته دیگر آغاز شود، اجرا خواهد شد. البته باشگاه‌ها هنوز درباره مفاد کامل این دستورالعمل تصمیم‌گیری نهایی را انجام نداده‌اند و ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود.

در ایتالیا هم این بند مخالفان زیادی داشته و باشگاه‌ها از دولت خواسته‌اند در آن تجدیدنظر کند. آنها معتقدند در کمپ‌های خود چنین امکانی برای قرنطینه کردن بازیکنان خود ندارند و باید اصلاحاتی در قوانین صورت گیرد و راه‌حل دیگری در این زمینه ارائه شود. از سوی دیگر بندی از این پروتکل که درصورت مثبت‌شدن تست یک بازیکن، کادرپزشکی باشگاه تحت‌تعقیب قضایی قرار می‌گیرند نیز با مخالفت باشگاه‌ها مواجه شده و آنها معتقدند باید این مورد حذف شود. مسابقات بوندس‌لیگا نیز از روز گذشته پیگیری شد و تیم‌های آلمانی دوباره مسابقات خود را آغاز کردند. براساس پروتکلی که برای این کشور تنظیم شده، بازیکنان و مربیان باید قبل از هر مسابقه (دو بار در هفته) تست کرونا بدهند و جواب آنها نیز صبح روز مسابقه به‌اطلاع پزشک تیم می‌رسد. حتی اعضای خانواده بازیکنان نیز باید از برخی قوانین پیروی کنند. انجام منظم تست کرونا، عدم‌ارتباط با همسایگان و عدم‌حضور در محل‌های عمومی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین نکاتی هستند که بازیکنان و افرادی که در خانه کنار آنها هستند، باید رعایت کنند. همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز برای آنها ممنوع است.

در بوندس‌لیگا درصورتی‌که تست بازیکنی مثبت اعلام شود تنها همان بازیکن به قرنطینه می‌رود. پزشک باشگاه باید به‌سرعت وزارت بهداشت را در جریان ابتلای بازیکن به بیماری قرار داده و فرد بیمار از سایرین جدا شود. حتی درصورتی‌که علائم مشکوک به‌بیماری نیز در کادرفنی یا بازیکنان دیده شود، پزشک تیم باید او را ایزوله کرده و حتی تمرینات ورزشی هم تا زمان مشخص شدن نتیجه تست، ممنوع است.

در زمان پیش از آغاز مسابقات نیز ابتدا باید ۱۱ بازیکن اصلی به رختکن رفته و لباس‌های خود را عوض کنند و در ادامه سایر نفرات وارد رختکن شوند. درمورد داوران نیز اگرچه رختکن مشترک برای آنها وجود دارد، اما باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و با مواد ضدعفونی‌کننده و پد‌های بهداشتی دست‌های خود را بشویند. توپ بازی هم قبل و در حین بازی ضدعفونی می‌شود و تنها ۴ توپ‌جمع کن که باید بالای ۱۶ سال بوده و دست‌هایشان نیز به‌دقت ضدعفونی شده باشد، اجازه حضور در ورزشگاه را دارند. پس از خروج بازیکنان نیز باید رختکن مجددا ضدعفونی شود.

مطلب پیشنهادی

بهلول قاتل آزاد شد

مرد ۶۵ساله که به اتهام قتل و دفن جسد دختر نوجوانی در باغچه خانه‌اش در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *