رابطه تمیزکاری خانه و سلامت روان چیست؟

درست است که اشیا و لوازم خانه بی‌جان هستند اما انرژی منفی ناشی از آلودگی و بی‌نظمی آن‌ها در فضا به تک تک اعضای خانواده منتقل می‌شود.  پژوهشگران طبق یک تحقیق علمی در دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که در محیط نامرتب افراد بیشتر در معرض بی‌حوصلگی، اضطراب و نداشتن تمرکز قرار دارند و بر اساس این آزمایش زنان در چنین شرایطی آسیب‌پذیرترند. به گفته این پژوهشگران، ۲۰ دقیقه تمیزکاری و نظافت روزانه خانه، سلامت روان را تضمین و فشار جسمی را کمتر می‌کند. علاوه بر نظافت منزل، کارهایی مثل تغییرات کوچک چیدمانی هم در بهبود روحیه به‌ویژه زنان که وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانند تاثیر مثبتی دارد. در این مطلب به برخی از فواید مثبت این کار می‌ پردازیم.  

  با استرس خداحافظی کنید

براساس مطالعه‌ای، زنانی که خانه‌شان را شلوغ و درهم توصیف کرده بودند به خصوص با صحبت کردن درباره آشفتگی و کارهای انجام نشده در طول آن روز به میزان بیشتری مضطرب می شدند. به جای آن زنانی که خانه‌شان را آرامش‌بخش و با به هم‌ریختگی کمتری شرح داده بودند کمتر دچار استرس و خستگی در طول روز می‌شدند. بنابراین یک خانه آشفته عاملی استرس زاست که می‌تواند همه زحمات شما و دیگر اعضای خانواده را برای کاهش استرس به باد بدهد.

  تمرکز بهتری خواهید داشت

خاطرجمعی شما از تمیزی و نظم در خانه منجر به تمرکز بهتر و حواس جمع‌تری  خواهد شد و بدون شک برای تصمیم گیری‌های کوچک روزمره کمک بزرگی خواهد بود. شما در یک خانه نامرتب قادر به  دسته‌بندی اطلاعات ذهن خود نیستید. وقتی از فکر اسباب و اثاثیه خانه بیرون آمدید و آن‌ها را مرتب کردید فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم گیری درست خواهید داشت.

  در روابط اجتماعی تاثیرگذار است

احساس خجالت از داشتن خانه‌ای آشفته، ناخواسته فرد را وادار به دوری از دوستان و آشنایان خواهد کرد و با گذشت زمان باعث تشدید احساس بد انزوا و افسردگی در فرد خواهد شد. نامرتب بودن خانه دلیل اصلی دعوت نکردن دوستان به خانه است.  همچنین به طور معمول شلختگی محیط و رعایت نکردن نظافت شخصی در روابط زوج ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که نتیجه آن بهانه گیری‌های گاه و بیگاه و مختل کردن روابط افراد در خانه خواهد شد.     از خواب خوب لذت ببرید واضح است که هرچه خانه بی‌نظم‌تر و شلوغ‌تر باشد، میزان استرس و اضطراب هم در ما بیشتر می‌شود و به‌راحتی خواب شبانه را مختل می‌کند. وقتی که محیط زندگی به هم‌ریخته است، مغز نمی‌تواند به آرامش طبیعی برسد چون این به هم‌ریختگی به مغز پیام کارهای ناتمام می‌دهد.  

خوشحالی را به خود هدیه می‌کنید

نظافت، صرف‌نظر از این‌که مرتب کردن کابینت های  آشپزخانه یا کمدها باشد، همچون پاداشی است که منجر به آزاد شدن دوپامین یا ماده‌ شیمیایی لذت‌بخش در مغز می‌شود. این نظم، حس رسیدن به اهداف را القا می‌کند. با نگاه کردن به محیط سازمان‌یافته و تمیز، عزت‌نفس شما افزایش می‌یابد و حس می‌کنید از عهده‌ چالش بعدی هم برمی‌آیید. منبع: actioncleanup، rd  

مطلب پیشنهادی

سارقان کلاشینکف به دست چه کسانی هستند؟

سایت بدون – تصور کنید با فرزندان خود در امنیت چهاردیواری خانه‌تان نشسته‌اید که یکدفعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *