راه‌حل ضدعفونی شدن چمن در ورزشگاه های ایران پیدا شد/ آفتاب و گرما به جای الکل



سایت بدون – با مجوزهای صادر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و برنامه‌ریزی تعیین شده از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران آماده شروع دوباره لیگ برتر می‌شود. تمرینات گروهی تیم‌ها به صورت رسمی از امروز (پنجشنبه) و مسابقات از دوم تیرماه آغاز می‌شود. حالا که سیاست مسئولان به برگزاری تمرینات و سپس از سرگیری مسابقات است،‌ نگاهی داریم به جزئیات برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری مسابقات.
طبق برنامه تعیین شده از سوی سازمان لیگ مسابقات لیگ برتر از تاریخ دوم تیر در شرایطی آغاز می‌شود که بازی عقب افتاده استقلال مقابل فولاد خوزستان در تاریخ ۲۹ خرداد برگزار خواهد شد. پیش از این هم در مصاحبه‌های مسئولان شنیده‌ و خوانده‌ایم که حداکثر زمان تعیین شده برای برگزاری ۹ هفته باقی مانده لیگ برتر ۴۰ تا ۴۵ روز (۶ هفته) تعیین شده است. اتفاقی که عملاً باعث می‌شود تیم‌ها مجبور باشند هر ۵ روز یک بار به مصاف حریفان خود بروند که این فشردگی شدید هنوز با مخالفت بسیاری از مربیان و باشگاه‌ها رو به رو بوده است و اعتراض‌ها به پایان نرسیده‌ است.
مسئولان سازمان لیگ به خوبی می‌دانستند با صدور مجوز شروع تمرینات،‌ اکثر تیم‌ها به داستان فشردگی بازی‌ها و زمان بسیار کم برای انجام تمرینات آماده‌سازی انتقاد خواهند شد. پس برای حل این معضل هم تصمیم گرفتند تصمیم اولیه خود برای دادن فرصت ۲۱ روزه یا سه هفته‌ای به تیم‌ها را اصلاح کنند. به این ترتیب وقتی تاریخ دوم خرداد برای شروع تمرینات اعلام شد، به جای شروع مسابقات از تاریخ ۲۳ خرداد، این برنامه به دوم تیر موکول شد. از طرفی یک فرصت یک هفته‌ای بیشتر برای انجام تمرینات به تیم‌ها دادند. سهیل مهدی هم در ارتباط با این موضوع به ایران ورزشی می‌گوید: «با توجه به تعطیلی طولانی لیگ و شرایط خاصی که به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور وجود داشت، ما تصمیم گرفتیم به جای سه هفته زمان بیشتری برای تمرینات گروهی آماده‌سازی در اختیار تیم‌ها بگذاریم و تا جایی که تقویم به ما اجازه می‌داد این زمان را به بیش از ۴ هفته رساندیم. بیشتر از این هم اصلاً امکان نداشت که زمان بیشتری برای تمرینات در نظر بگیریم. ولی فکر می‌کنم که مشکل به وجود آمده با این زمان حل خواهد شد»
لیگ برتر دقیقاً در چه تاریخی به پایان خواهد رسید؟ این سؤالی است که جامعه فوتبال ایران در شرایط کنونی به دنبال رسیدن به جواب آن است. البته رسیدن به جواب این سؤال کار خیلی سختی نیست و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که لیگ در حوالی دهه اول مرداد باید به پایان برسد. اگر قرار باشد لیگ از زمان از سرگیری مسابقات تا پایانش در ۴۵ روز به پایان برسد با بررسی تقویم همه ابهامات برطرف می‌شود. هفته بیست و دوم در تاریخ ۲ تیر برگزار می‌شود و پس از آن به ترتیب در تاریخ‌های ۷ تیر، ۱۲ تیر، ۱۷ تیر، ۲۲ تیر، ۲۷ تیر، ۱ مرداد و ۶ مرداد شاهد برگزاری ادامه مسابقات خواهیم بود و هفته آخر هم در تاریخ ۱۱ مرداد برگزار می‌شود. یعنی با احتساب یک بازی عقب افتاده استقلال و فولاد در یک بازه زمانی ۴۵ روزه شاهد برگزاری ۷۳ مسابقه لیگ برتر خواهیم بود.
تنها موضوعی که می‌تواند برنامه لیگ برتر را با تغییراتی در هفته‌های پایانی رو به رو کند،‌ تصمیم نهایی AFC در ارتباط با تعیین زمان آغاز لیگ قهرمانان آسیا است. AFC در نظر دارد پرونده مسابقات را در ماه آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) ببندد و به همین ترتیب بررسی‌های مسئولان سازمان لیگ نشان می‌دهد که تاریخ ۱۷ یا ۱۸ مرداد طبق اعلام قبلی زمان شروع بازی‌ها باشد. اگر کنفدراسیون تصمیم بگیرد که باز هم این بازی‌ها را چند روز یا هفته به عقب بیندازد و این تصمیم نهایی شود،‌ آن‌وقت احتمال تغییر در برنامه لیگ برتر هم وجود دارد و مسئولان زمان بیشتری را برای فاصله بین مسابقات در نظر خواهند گرفت تا فشردگی کمتر شود. به هر صورت تصمیم قطعی این است که پایان لیگ برتر به شروع لیگ قهرمانان آسیا نزدیک باشد تا نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها به اصلاح فوتبالی‌ها با داشتن شرایط مسابقه به مصاف حریفان خود بروند. فراموش نکنیم عدم اعلام رسمی برنامه مسابقات تا هفته آخر توسط سازمان لیگ هم به علت همین تغییرات احتمالی که به آن اشاره کردیم است.
سازمان لیگ برنامه قطعی دارد که چهار مسابقه باقی مانده از جام حذفی را هم به پایان برساند و تصمیم مسئولان در این رابطه قطعی است. در برنامه اولیه این احتمال وجود دارد که مسابقات حذفی بعد از پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود. منتهی اگر شروع لیگ قهرمانان آسیا با تأخیر همراه شود این احتمال هست که این مسابقات را در دل لیگ برتر برگزار کنند. در جام حذفی استقلال و سپاهان از مرحله یک چهارم نهایی بازی عقب‌ افتاده و حساسی دارند. برنده این مسابقه هم به همراه پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجد سلیمان دور نیمه نهایی را به قید قرعه برگزار خواهد کرد تا تیم‌های فینالیست و در نهایت قهرمان بازی‌ها مشخص شود.
یکی از موارد بسیار مهم در ارتباط با از سرگیری مسابقات موضوع ضدعفونی کردن ورزشگاه‌ها است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مسئولان سازمان لیگ به صراحت اعلام کرده‌اند طبق دستورالعمل برگزاری بازی‌ها، این اقدام به طور کلی برعهده تیم میزبان خواهد بود. به این ترتیب میزبان باید اتاق داوران، نیمکت، جایگاه خبرنگاران، رختکن تیم‌ها و تمام مناطقی که رفت و آمد در ورزشگاه در آن انجام می‌شود را ضدعفونی کند. همچنین تمرینات تیم‌ها هم باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گرفتن تست پزشکی از کلیه اعضا تا پایان مسابقات انجام شود.
مهم‌ترین ابهام در پرونده ضدعفونی شدن ورزشگاه‌ها به چمن ارتباط دارد. همه می‌دانند که طبق بررسی‌های علمی انجام شده، ویروس کرونا را الکل بالای هفتاد درصد از بین می‌برد. با این وجود امکان ضدعفونی کردن چمن با الکل به هیچ عنوان امکانپذیر نیست و الکل درصد بالا زمین را از بین می‌برد و به چمن آسیب می‌رساند. از طرفی اکثر استادیوم‌های لیگ برتری هم وضعیت چمن مناسبی ندارند و ریختن الکل روی آنها بدون هیچ تردیدی فقط وضعیت را بدتر می‌کند. راه حل بعدی برای ضدعفونی کردن چمن طبق بررسی‌های انجام شده استفاده از ترکیبات گیاهی بوده که تا کنون به جواب مثبتی در این رابطه نرسیده‌اند. راه حل اصلی و نهایی اما ضدعفونی شدن چمن ورزشگاه‌ها با کمک نور آفتاب است و به نظر می‌رسد که مشکل ضدعفونی شدن چمن‌ها هم به همین طریق از بین خواهد رفت. مسئولان سازمان لیگ با مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت و کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند با توجه به زمان شروع دوباره لیگ که با گرمای شدید هوا همراه خواهد بود،‌ آفتاب تابستانی در طول روز به چمن استادیوم‌ها می‌تابد و عملاً این نور و گرما ویروس کرونا را از بین می‌برد. در همین رابطه دستورالعمل‌هایی برای ممانعت از رفت و آمد در چمن در روز مسابقات آماده شده که برای آلوده نشدن احتمالی تا زمان حضور تیم‌ها در ورزشگاه‌ها رفت و آمدی در چمن اتفاق نیفتد. با این توضیحات مشخص می‌شود که نور آفتاب یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش‌روی مسئولان و باشگاه‌ها برای برگزاری مسابقات را برطرف خواهد کرد.
ابهام آخر هم به داستان فشار به سازمان لیگ برای ارائه تضمین برای مبتلا نشدن بازیکنان و مربیان به ویروس کرونا اختصاص دارد. مسئولان فوتبال ایران نه تنها چنین تضمینی نمی‌دهند بلکه در تماس‌هایی که باشگاه‌‌ها با آنها برقرار کرده‌اند به این مسأله اشاره داشته‌اند که آیا باشگاه‌ها اگر کرونا نبود می‌توانستند تضمین بدهند که بازیکنان‌شان در زمین مصدوم نشوند؟ شرایط به وجود آمده هم فقط مربوط به کشور ایران نیست و این فشار و مشکلات برای تمام کشورها وجود دارد. به این ترتیب اگر یک بازیکن یا مربی به کرونا مبتلا شود،‌ تصمیم و سیاست این است که فقط همان فرد به قرنطینه برود و تحت درمان قرار بگیرد و ابتلای هیچ فردی برنامه مسابقات را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. مگر اینکه بحران کرونا دوباره کل کشور را با افزایش چشمگیر آمار درگیر کند.

حسین قهار/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

این کتاب ها را بخوانید بعد درباره حشاشین قضاوت کنید/ حسن صباح بی رتوش

سایت بدون – سریال حشاشین یک مجموعه تلویزیونی است که در کشور مصر ساخته و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *