موقعیت‌های گلی که با پرس ساخته شد/نشانه‌های پیشرفت در پرسپولیس


سایت بدون -پرسپولیس تراکتور را برد اما بعد از آن مسابقه هیچ‌کس از بهتر شدن شرایط بازی و کیفیت نمایش این تیم تحت رهبری کادر فنی جدید حرفی نزد. همان روز گل‌محمدی تأکید کرد که نباید بعد از ۱۲ روز حضور در پرسپولیس از او توقع بازی هیجان‌انگیز و فوق‌العاده‌ای داشته باشیم که در تیم‌های متوسط‌تر با ابزاهای ضعیف‌تر ارائه داده بود. بعدتر دستیار گل‌محمدی هم تأکید کرد ارائه بازی مالکانه و آنچه مدنظر کادر فنی پرسپولیس است حداقل یک ماه زمان خواهد برد.
 در این شرایط بعد از بازی تراکتور به این نکته اشاره کردیم که شاید پرسپولیس به‌خاطر فشردگی مسابقات، حساسیت بالا و کیفیت بالای حریفانش در چند بازی ابتدایی بعد از تعطیلات تنها به بردن فکر کند و «چگونه بردن» در اولویت قرار نگیرد.
با این وجود یحیی گل‌محمدی بعد از برد مقابل تراکتور کار خودش را پیش برد و در آبادان نشانه‌هایی از آثار حضور گل‌محمدی در پرسپولیس عینیت یافت. پرسپولیس در آبادان با حداقل اختلاف و با کمی ترس و لرز برنده شد اما کیست که تیم گل‌محمدی را لایق این پیروزی نداند؟
پرسپولیس مقابل تیمی که سپاهان را در خانه خرد کرده بود فوتبال برتری ارائه داد و اسکوچیچ با همه توانمندی‌هایش در نشست خبری بعد از بازی ضمن اعتراف به کیفیت برتر حریف دست‌ها را به علامت تسلیم بالا برد.
پرسپولیس در آبادان به‌لحاظ کیفیت فوتبال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به دیدار با تراکتور داشت. هرچند آنها باز هم در بازی مالکانه متبحر نشان ندادند و در این آیتم با درصدی ناچیز (۵۱ به ۴۹) از حریف عقب افتادند اما فوتبال هدفمند و پیشروتری نسبت به صنعت بازی کردند. البته ناگفته نماند در بحث مالکیت هم پرسپولیس پیشرفت محسوسی داشت و تیم یحیی ۴۲۷ پاس داد که با ۸۲درصد دقت پاسکاری کرد تا در خانه حریف آمار سرخ‌ها در این آیتم امیدوارکننده باشد.
مهم‌ترین ویژگی بازی پرسپولیس در آبادان اما پرس شدیدی از جلو بود که خط دفاع صنعت‌نفت را تحت فشار قرار داد و باعث شد هافبک‌ها و مهاجمان پرسپولیس با توپگیری در یک‌سوم دفاعی حریف با کارهای ترکیبی صاحب موقعیت شوند. این ویژگی همانی است که یحیی و کادرش روی آن تأکید ویژه‌ای دارند، هرچند پیاده کردن درست و کامل این پرس نیازمند آمادگی فوق‌العاده بدنی بازیکنان و ریکاوری درست و به‌موقع است که شاید در بازی‌های فشرده فعلی قابل اجرا نباشد.
با این حال پرسپولیس در آبادان یک تیم پرس‌کننده و موفق بود ضمن اینکه در کارهای ترکیبی و انتقال توپ از دفاع به حمله نیز فوق‌العاده مثبت نشان داد.
پرسپولیس به‌سبب همین پرس شدید کاری کرد تا خط دفاعش مقابل بهترین گلزن لیگ یک قبل از تعطیلات (آل‌کثیر) روز آرامی را پشت سر بگذارد و مقابل نیروهای تهاجمی مثل جهانی و ریکانی نیز یک برنده مطلق باشد.
در سوی مقابل پرسپولیس در فاز حمله هم آمار فوق‌العاده‌ای به‌جای گذاشت. با همان کارهای ترکیبی غالباً درست و پرس فوق‌العاده هافبک‌ها و مهاجمان پرسپولیس این تیم ۱۴ شوت به سمت دروازه حریف زد که نیمی از آنها در چارچوب بود. برتری پرسپولیس البته وقتی مشهود است که بدانیم سرخ‌ها در این مسابقه ۸ شانس مسلم گل ساختند که به استانداردهای مدنظر هواداران ایده‌آلیست این تیم بسیار نزدیک است.
 

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *