میروسلاو کلوزه چگونه به نیمکت بایرن مونیخ رسید؟



سایت بدون – حرکات و زمان‌‌بندی میروسلاو کلوزه به عنوان یکی از آخرین بازماندگان نسل مهاجمان نوک همیشه تأثیرگذار و ستودنی بود. حالا هم که بازی را کنار گذاشته و بازنشسته شده، به خوبی می‌داند چطور حرکت کند و چگونه در زمان و مکان مناسب ارزش خود را بالا ببرد. کلوزه ۴۱ ساله به کادر فنی تیم اول باشگاه بایرن‌مونیخ ملحق شده و جایگاه خود به عنوان سرمربی تیم زیر ۱۷ سال باشگاه را ترک کرده تا به هانسی فلیک بپیوندد. این آخرین نمونه از حرکات هوشمندانه کسی است که انگار در سرنوشتش مقدر شده همیشه در بالاترین سطح فعالیت کند.
پیوستن به فلیک کاملاً منطقی و عاقلانه است. این دو رابطه خیلی خوبی با هم دارند چون در جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل که با قهرمانی آلمان خاتمه یافت، در کنار هم کار کردند. از آن موقع، این دو اعتماد، وفاداری و مهارت‌های عالی اجتماعی نسبت به یکدیگر را به اوج رسانده‌اند.
بسیاری بر این باورند که دوران درخشان حرفه‌ای کلوزه که شامل ۱۳۷ بازی ملی همراه با ۷۱ گل و یک قهرمانی در جام جهانی نیز می‌شود، دلیل پیشرفت و جهش او در دنیای مربیگری به حساب می‌آید اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت که کلوزه زحمت زیادی برای رسیدن به این جایگاه کشیده است.
 
بدون میانبر
کلوزه بعد از بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ به عنوان سفیر بایرن‌مونیخ مشغول به فعالیت شد قبل از آنکه به کادر مربیگری تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۸ ملحق شود و به عنوان مربی مهاجمان فعالیتش را شروع کند. اگرچه تورنمنت روسیه پایان فاجعه‌باری برای مدافع عنوان قهرمانی داشت و ژرمن‌ها نتوانستند از مرحله گروهی عبور کنند اما کلوزه چیزهای زیادی درباره نبوغ تاکتیکی و همچنین انسجام تیمی آموخت. اگرچه او شاید رسماً اعتراف نکند اما جام جهانی قبلی فواید و مزیت‌های زیادی برای تیم ملی آلمان داشت و کادر مربیگری تجربه‌های ارزشمندی از آن به دست آورد.
بعد از جام جهانی، کلوزه مربی تیم زیر ۱۷ سال بایرن شد و در نخستین فصل قهرمان لیگ جوانان منطقه شد قبل از اینکه در نیمه‌نهایی رقابت‌های ملی به کلن ببازد. تیم او در این فصل پنج امتیاز با صدر فاصله داشت که شیوع ویروس کرونا همه چیز از جمله فوتبال را به تعطیلی کشاند.
سطح حرفه‌ای‌گری در فوتبال جوانان در آلمان تا این حد است و در عوض سطح انتظارات از آن به همین میزان بالا است به همین دلیل کار کلوزه مورد بی‌توجهی واقع نشده و انتخاب او برای دستیاری فلیک هم حاصل همین توجه و البته پیشرفت او در کارش است.
پیتر هرمان کمک مربی سابق بایرن‌مونیخ اخیراً به «اشپورت آینتس» گفت تصمیم کلوزه برای یادگیری حرفه مربیگری در فوتبال جوانان ارزش زیادی دارد و نشان می‌دهد او به درستی راه خود را پیدا کرده و طی می‌کند. در ژانویه امسال، کلوزه در گفت و گو با روزنامه دی ولت آلمان از میل درونی بالایش برای انجام درست کارها گفت: «ببخشید که کمی احمقانه به نظر می‌رسد اما اگر بخواهم در کارم پیشرفت کنم اینکه بنشینم و برای خودم بشکن بزنم، اصلاً به جایی نمی‌رسم. صرف اینکه یک بازیکن حرفه‌ای بوده‌ام اصلاً دلیل نمی‌شود برای اینکه یک مربی خوب باشم. این مثل یک شغل جدید است با دیدگاه و روندی کاملاً متفاوت. هیچ وقت نمی‌گویم من یک ابرستاره هستم که می‌تواند همه کاری انجام دهد.»
با وجود این، کلوزه به برنامه خودش ایمان دارد. تابستان قبل شاید برای اولین بار مشخص شد او آن زمان‌‌بندی عالی خودش را از دست نداده. در آلمان خیلی مربی‌ها به خاطر کسب نتایج خوب در رده زیر ۱۹ سال به مربیگری تیم اول باشگاه رسیده‌اند. وقتی بایرن به کلوزه پیشنهاد داد، او گفت آمادگی لازم را ندارد. شاید آماده نبود و شاید هم منتظر زمان مناسب برای این انتقال بود. چند ماه به جلو بیایید و در اردیبهشت امسال او شانس کار با تیم اول باشگاه را پیدا کرده آن هم به خاطر موفقیت‌هایی که به خاطر مربیگری در رده جوانان به دست آورده است.
 
توجه به جزییات
زندگی کلوزه در توانایی او به عنوان مربی نقش دارد. در لهستان متولد شد و به فرانسه رفت بعد به لهستان برگشت و بعد در هشت و نیم سالگی به آلمان رفت. والدینش به او گفتند یک حرفه یاد بگیرد چون فوتبال ضمانتی برای گذران زندگی ندارد و برای همین کلوزه به سراغ نجاری رفت. در لیگ‌های دسته پایین‌تر بازی کرد قبل از اینکه در سن ۲۲ سالگی نخستین بازی‌اش را در بوندس‌لیگا انجام دهد. مختصر اینکه، او سفر کرد، یک حرفه یاد گرفت که تمامش دقت و برنامه‌ریزی است، بعد دورانی در فوتبال حرفه‌ای تجربه کرد که در دوران مدرن کاملاً غیرمعمول است.
بی‌جهت و شگفت‌انگیز نیست که می‌گویند کلوزه در توجه به جزییات بی‌نهایت دقیق است یا اینکه از بازیکنان جوان می‌خواهد درباره توانایی‌ها و استعدادهایشان صادق باشند یا اینکه انتظار دارد مربی‌های رده جوانان ارزش کارشان را بدانند به جای اینکه برای رسیدن به مربیگری تیم اول باشگاه هر کاری می‌توانند انجام دهند.
در خرداد پیش رو، او یکی از ۲۵ نفری می‌شود که بالاترین درجه مربیگری در فوتبال آلمان را به دست می‌آورند (معادل پرو لایسنسس یوفا). اگرچه شاید مجبور شود برای انجام الزامات این مدرک مدتی زمان بگذارد اما شاید سال آینده او با بلندترین پرش حرفه مربیگری‌اش مواجه شود. او در یکی از بهترین دوره‌های مربیگری جهان خواهد بود، عضو یک کادر مربیگری قوی که دنی روهل بزرگ و بااستعداد نیز در آن حضور دارد و می‌تواند با بازیکنانی کار کند که تک تک آنها را به خوبی می‌شناسد.
 
آقای ساکت
کلوزه در طول دوران بازی خود به گلزنی مشغول بود و از سوی هم‌تیمی‌هایش به عنوان یک قهرمان مورد تمجید قرار گرفت اما او یک شهرت دیگر داشت و آن اینکه از جمله ساکت‌ترین آدم‌های رختکن به حساب می‌آمد. یورگن کلوپ مدت‌ها است که به عنوان بهترین مربی آلمان مطرح شده. از نظر بسیاری سبک کار پرشور و هیجان، جذاب و کاریزماتیک او به عنوان مربی نسخه موفقیت یک مربی مدرن محسوب می‌شود. اگرچه شیوه او از مقبولیت عمومی برخوردار است و به نوعی نمی‌توان درگیرش نشد اما ورود کلوزه به دنیای مربیگری درست به موقع یادآوری می‌کند که این تنها راه برای تبدیل شدن به یک مربی موفق نیست.
سبک کلوزه آرام‌تر و محتاط‌‌تر است. نخستین گام‌های کلوزه در دنیای مربیگری به معنای آن است که اگر کلوپ لقب «آقای معمولی» را روی خودش گذاشته، کلوزه فاصله زیادی با گرفتن لقب «آقای ساکت» ندارد.

نویسنده:جاناتان هاردینگ
منبع: دویچه وله  

مطلب پیشنهادی

این کتاب ها را بخوانید بعد درباره حشاشین قضاوت کنید/ حسن صباح بی رتوش

سایت بدون – سریال حشاشین یک مجموعه تلویزیونی است که در کشور مصر ساخته و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *