والنتینو روسی بعد از ۲۵ سال پرافتخار بازنشسته شد/پـایـان یـک اسطــوره


سایت بدون – والنتینو روسی، اسطوره موتوجی پی و قهرمان هفت دوره این مسابقات، بعد از کسب رتبه دهم در گرندپری والنسیا -آخرین گرندپری این فصل- به ۲۵ سال فعالیت درخشان در این رشته پایان داد و رسماً اعلام بازنشستگی کرد. این ایتالیایی ۴۲ ساله شمار حضور خود در گرندپری‌ها را به ۴۳۲ رساند که در ۱۱۵تا اول شده و در ۲۳۵تا در کلاس‌های مختلف روی سکو رفته است.
روسی درباره دوران حرفه‌ای خود گفت: «فکر می‌کنم ویژگی شاخص دوران من این است که خیلی‌ها علاقه‌مند به موتوجی پی شدند تا کار من را دنبال کنند و این ورزش نه‌تنها در ایتالیا مشهورتر و بزرگتر شد بلکه در سراسر جهان هواداران زیادی پیدا کرد. خیلی خوشحالم که در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای تبدیل به چیزی شبیه اسطوره شدم و این واقعاً خوشایند است اگرچه برای یک موتوسیکلت‌ران آنچه در پیست رخ می‌دهد و نتایج هم اهمیت زیادی دارد.»
روسی حرفه خود را در دسته ۱۲۵ سی‌سی شروع کرد و در سال ۱۹۹۷ به قهرمانی جهان رسید. دو سال بعد در ۲۵۰ سی‌سی به عنوان قهرمانی دست یافت و یک سال بعد به بالاترین دسته آمد؛ جایی که در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۱ به هفت قهرمانی رسید.
روسی ادامه داد: «همیشه چنین لحظه‌ای را تصور می‌کردم، حس غریبی دارد. می‌خواهم عادی جلوه دهم اما امکان ندارد، حس فوق‌العاده‌ای دارم.»
راننده تیم پتروناس یاماها ابراز ناراحتی کرد از اینکه نتوانسته دهمین قهرمانی جهان را به دست آورد: «برایش خیلی تلاش کردم، در سطح خوبی مسابقه دادم. از آخرین قهرمانی من در سال ۲۰۰۹ زمان زیادی می‌گذرد. خوشحال می‌شدم اگر یک قهرمانی دیگر به دست می‌آوردم اما شکایتی ندارم. من دوران حرفه‌ای فوق‌العاده‌ای داشتم.»
فصل آخر روسی برایش تمام شد. او در مجموع ۳۸ امتیاز گرفت و هرگز نتوانست روی سکو برود. فابیو کوارتارارو از تیم یاماها ماه گذشته در گرندپری امیلیا رومانیا بالاتر از فرانچسکو بانایا از تیم دوکاتی قرار گرفت تا قهرمانی‌اش را قطعی کند. او نخستین فرانسوی است که در مسابقات جهانی موتوجی پی به قهرمانی می‌رسد.
لوییز همیلتون، قهرمان هفت دوره مسابقات فرمول یک ابراز ناراحتی کرد از اینکه بازنشستگی روسی را تماشا می‌کند. راننده انگلیسی، روسی را یک اسطوره دانست و علاقه و تعصب او به این رشته را ستود: «واقعاً تماشای پایان کار غم‌انگیز است اما فکر می‌کنم انگیزه او، تلاش او، نگاه او و هر کاری که در این دوران درخشان انجام داده، فوق‌العاده است. علاقه‌ای که در طول این سال‌ها حفظ کرده، گویاست. او بدون شک یکی از بهترین‌های تاریخ موتوجی پی به حساب می‌آید و اینکه دیگر نمی‌توانیم مسابقاتش را ببینیم، ناراحت کننده است، هرچند حالا می‌تواند وقت بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند. خوشحالم که شانس بودن کنار او در یک روز خاص را به دست آوردم. همیشه به یادش هستم.»
روســـــــی در کنار پیست مسابقــــــــــــــه شگفــــــــــت‌زده شــــــــــــد از اینکه اسطـــــــــــوره‌اش، رونالدوی برزیلی را دید. او بعد از ۲۰ سال که رونالدو را در میلان دیده بود، با او ملاقات کرد. رونالدو پرچم را تکان می‌داد که روسی مورد استقبال یک دیوار زرد از هواداران وفادارش قرار گرفت که در میان ۷۵ هزار تماشاگر حاضر در مسابقه بودند، بعد از آن هم‌تیمی‌ها و سایر راننده‌ها او را روی دوش گرفتند.
پیام‌های ویدئویی اسطوره‌های تنیس، راجر فدرر و رافائل نادال و همچنین ستاره‌های هالیوود، تام کروز و کیانو ریوز در روی صفحه نمایش غول‌پیکر پیست به نمایش گذاشته شد.
روسی قبل از آنکه برای آخرین‌بار موتور خود را متوقف کند، دور افتخار زد.
منبع: سان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «در را از پاشنه در آورد»

سایت بدون – در قدیم لولا هنوز ساخته نشده بود و هر لتگه از در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *