واکنش جامعه ورزشی آمریکا به مرگ دردناک شهروند سیاهپوست /نفربعدی منم؟


سایت بدون – دوشنبه گذشته روز مهم و تأثیرگذاری برای آمریکا بود. جورج فلوید، تبعه سیاهپوست آمریکا دست بسته در بازداشت پلیس جان سپرد در حالی که گردنش زیر زانوی افسر پلیس به نام درک چووین بود و التماس می‌کرد نمی‌تواند نفس بکشد. خشم عمومی نسبت به پلیس شکل گرفته و حالا نوبت ورزشکاران است که یک به یک به این موضوع واکنش نشان دهند.
عده زیادی از چهره‌های ورزشی جهان تأسف و خشم خود را نسبت به مرگ جورج فلوید ابراز کرده‌اند و امثال لبرون جیمز، لوییز همیلتون، کالین کاپرنیک بلافاصله به موضوع واکنش نشان دادند. کوکو گاف ۱۶ ساله ستاره و پدیده نوجوان تنیس، ورزشی که معمولاً ستاره‌های طراز اولش خودشان را درگیر مسائل اجتماعی نمی‌کنند، ویدئویی در «تیک تاک» درباره مرگ فلوید و دیگر قربانیان خشونت نژادی منتشر کرد. در این ویدئو، گاف دستان خود را بالا می‌گیرد و بعد شرحی برای این تصویر پدیدار می‌شود که نوشته: «بعدی منم؟» او در آغاز این ویدئو می‌گوید: «برای همین است که من از صدای خودم برای مبارزه با نژادپرستی استفاده می‌کنم» و در پایان می‌گوید: «من از صدای خودم استفاده کردم، شما چطور؟» او یک پست هم در توییتر گذاشت اما آن حذف شده است.
دردناک‌تر از همه حرف‌های استیفن جکسون است، بازیکن سابق NBA که ۱۴ سال در لیگ ملی بسکتبال آمریکا بوده و در سال ۲۰۰۳ که سن آنتونیو اسپرز قهرمان شد، مهاجم ثابت این تیم بود.
جکسون در اجتماع معترضان در مینیاپولیس گفت فلوید دوست دوران کودکی‌اش بوده و در هیوستون با هم بزرگ شده بودند: «من اینجا هستم چون نمی‌خواهند به شخصیت جورج فلوید، قل دیگر من، احترام بگذارند. خیلی وقت‌ها پلیس می‌داند کاری که انجام می‌دهد درست نیست اما اولین کاری که می‌کنند این است که لاپوشانی کنند و بعد که قضیه لو رفت می‌خواهند طوری وانمود کنند که تخلفی که شخص مرتکب شده سزاوار این مجازات بوده اما آیا واقعاً سزاوار مرگ بود؟ اگر سیاهپوست باشد مشکلی ندارد.»
او ادامه داد: «نمی توانید به من بگویید وقتی آن مرد زانویش را روی گردن برادرم گذاشت و جانش را گرفت، چهره‌اش نمی‌گوید من تحت حمایت هستم و هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. نمی‌توانید به من بگویید او به قتل رساندن برادرم را وظیفه خودش نمی‌دانست و اینکه مطمئن بود ماجرا برایش دردسر درست نمی‌کند. نمی‌توانید بگویید این در چهره‌اش پیدا نبود.»
دادستان هنپین کانتی اعلام کرده چووین به دلیل ارتکاب قتل درجه سوم بازداشت شده و در حبس به سر می‌برد. مایک فریمن در پاسخ به این سؤال که آیا واکنش‌های اجتماعی باعث دستگیری چووین شده، گفت: «من فقط وقتی تصمیم می‌گیرم که شواهد و ادله کافی وجود داشته باشد.»
جکسون ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تا ابد عشق بورزیم و نفرت سر و کله‌اش پیدا می‌شود و من نگرانم. من واقعاً نگرانم چون می‌دانم از نفرت چه چیزهایی شکل می‌گیرد، از خود ما و من می‌دانم چرا شما وحشت زده‌اید. شما وحشت زده‌اید چون ما می‌خواهیم تلافی کنیم. شما خیلی وقت است که کارهای غلط درباره ما انجام می‌دهید و فکر می‌کنید که کارما یقه‌تان را می‌گیرد اما اگر ما تلافی کنیم هیچ‌وقت این نفرت تمام نمی‌شود. دیگر اشکی برایم نمانده، به اندازه کافی گریه کرده‌ام، به اندازه کافی گریه کرده‌ام. فقط به یک دلیل اینجا هستم، به احترام برادرم.»
اما جو بارو، یکی از معدود ستاره‌های سفیدپوست ورزش آمریکا است که به این موضوع واکنش نشان داده و در توییتر نوشته: «جامعه سیاهپوستان به کمک ما نیاز دارد. خیلی وقت است که کسی صدای آنها را نشنیده. گوش‌های خود را باز کنید، بشنوید و صحبت کنید. این سیاست نیست، این فقط حقوق بشر است.» او در تیم سینسیناتی بنگالز در لیگ فوتبال آمریکا(NFL) بازی می‌کند.
برایان فلورس، مربی تیم میامی دلفینز در NFL یکی از تنها چهار مربی اقلیت در لیگ فوتبال آمریکا است و در بیانیه‌ای خواستار صداقت، شفافیت و همدردی شده است. او می‌گوید: «خیلی از کسانی که تصاویر زانو روی گردن فلوید گذاشتن را منتشر می‌کنند به نظر می‌رسد ایده درستی درباره قتل‌های اخیر این زنان و مردان جوان سیاهپوست ندارند. بعضی از آنها می‌گویند درخواست کمک جورج فلوید یکی از چیزهای وحشتناکی است که در زندگی خودشان دیده‌اند اما شاید صدای آنها را کسی نمی‌شنود و انتشار این ایده‌ها به اندازه کافی مهم نیست. من در یک گروه از جوانان عضویت دارم که می‌توانند در جهان تأثیر واقعی بگذارند. پیام من به آنها و همه کسانی که گوش شنوا دارند این است که صداقت، شفافیت و همدردی باید تا جایی ادامه پیدا کند که مردم با هم متحد شوند و یک تغییر درست و اساسی ایجاد شود. امیدوارم تراژدی‌های چند هفته اخیر چشم و گوش و قلب ما را باز کند تا راه بهتری برای ارتباط و ایجاد آن تغییر پیدا کنیم.»
جیمی فاکس هم حمایت خود را از معترضان به مرگ جورج فلوید ابراز کرد. بازیگر ۵۲ ساله برنده اسکار در جمع کسانی که برای حمایت از عدالت اجتماعی تجمع کرده بودند و در کنار استیفن جکسون گفت: «وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد سخت‌ترین زمان ممکن است اما تنها به یک دلیل در اینجا حاضر شدم چون می‌خواستم همه شما بدانید که ما از ایستادن نمی‌ترسیم، ما در این لحظه هیچ ترسی نداریم. چرخه خشونت پلیس مقابل رنگ پوست همه چیز را پیچیده می‌کند و واقعاً والدین سیاهپوست نمی‌دانند باید چه توضیحی در این باره به فرزندانشان بدهند و آنها را چطور آماده زندگی کنند. خیلی چیزهایی که ما به آنها می‌آموزیم دیگر کارکردی ندارد چون برخوردهای پلیس ما را در شرایط امروز قرار داده است.»
فاکس به دیلان روف اشاره کرد، سفیدپوست نژادپرستی که در سال ۲۰۱۵ با حمله به یک کلیسای تاریخی متعلق به سیاهان ۹ نفر را به ضرب گلوله از پا درآورد: «تمام تلاش ما برای این است که به پاسخ این سؤال برسیم، چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟»
او ادامه داد: «من یک سلبریتی نیستم، از تگزاس آمده‌ام، اینها برادران من هستند. این یعنی همه چیز چون وقتی شما را در خط  مقدم این مبارزه آرام و اجتماعی می‌بینیم می‌خواهیم بدانید که مورد حمایت قرار دارید. خداوند جورج را رحمت کند و به خانواده‌اش صبر بدهد.»
فاکس بعد از صحبت‌هایش، یک ویدئوی طولانی از کسانی که با این تجمع صلح آمیز همراهی کرده بودند را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. در این تجمع فعالان عدالت اجتماعی زیادی شرکت داشتند.
بیانس، تیلور سوییفت و خیلی‌های دیگر به این مرگ واکنش نشان دادند. بیانس، خواننده و بازیگر معروف که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی چندان فعال و پرسر و صدا نیست، از ۱۴۷ میلیون فالوئر خود در اینستاگرام خواست با امضای نامه‌های متعدد خواستار عدالت برای فلوید شوند.
منبع: گاردین / یو اس‌ای تودی

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *