کمیته انضباطی با دربی رکورد جریمه‌ها را شکست/دقیقه‌ای دو میلیون و ۶۲۲ هزار تومان

امیر اسدی


 آرای متخلفین دربی همه را متعجب کرد. از محرومیتی که برای استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته شده بگیرید تا جرایم مالی که مبلغ قابل توجهی را به حساب فدراسیون فوتبال واریز خواهد کرد. اگر از محرومیت انضباطی دو تیم و بازیکنان‌شان فاکتور بگیریم، نکته مهم دیگر جرایم مالی است که علیه متخلفین صادر شده و آنها را نقره‌داغ کرده.
استقلال و پرسپولیس هر کدام ۷۰ میلیون تومان جریمه شده‌اند. یعنی روی هم باید ۱۴۰ میلیون تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند و البته در کنار آن، یک بازی هم از حضور تماشاگران محروم شوند. به جز جریمه ۷۰ میلیون تومانی، استقلال و پرسپولیس بابت برگزاری یک دیدار بدون تماشاگر و هزینه بلیت‌فروشی که در این بازی‌ها شامل حال آنها نمی‌شود نیز متضرر خواهند شد.
بحث اصلی نه این ضرر چند صد میلیونی بلیت‌فروشی بلکه جرایم مالی است که کمیته انضباطی برای باشگاه‌ها و بازیکنان در نظر گرفته. عارف غلامی و سیاوش یزدانی ۲۰ میلیون تومان جریمه شدند و علی کریمی هم ۱۰ میلیون تومان باید پرداخت کند. یعنی استقلال و بازیکنانش روی هم ۱۲۰ میلیون تومان جریمه شدند و باید آن را خیلی زود پرداخت کنند.
در پرسپولیس هم حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده جریمه شده‌اند. هر یک از این بازیکنان باید ۲۰ میلیون تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند. دو بازیکنی که زوج مرکز خط دفاع پرسپولیس را در بازی‌های اخیر تشکیل داده‌اند. با جریمه آنها و ۶ میلیون تومان به خاطر دریافت ۵ کارت زرد، سهم پرسپولیس از جرایم مالی کمیته انضباطی به ۱۱۶ میلیون تومان می‌رسد. این عدد را با جریمه ۱۲۰ میلیون تومانی پرسپولیس جمع کنید تا ببینید فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی برای دربی ۹۰ چقدر پول به جیب زده‌اند.
۲۳۶ میلیون تومان جریمه، تنها برای یک بازی و ۹۰ دقیقه حضور دو تیم در زمین. این یک رکورد ویژه در فوتبال ایران است، رکوردی که باید به نام اسماعیل حسن‌زاده و مهدی تاج بنویسیم. اگر این رقم را بر ۹۰ تقسیم کنیم، عدد جالب دیگری به دست‌ می‌آید. عددی در حدود دو میلیون و ۶۲۲ هزار تومان برای هر دقیقه که سقف جریمه در فوتبال ایران را جابه‌جا کرده است.
در اینکه متخلفین باید جریمه شوند و تیم‌ها نیز همینطور، هیچ بحثی وجود ندارد اما ارقام بالا با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست. درآمد فدراسیون فوتبال از دربی، اگر بلیت‌فروشی، تبلیغات محیطی و همچنین حق پخش را کنار بگذاریم، ۲۳۶ میلیون تومان است. مبلغی که مشخص هم نیست کجا هزینه می‌شود و کدام معضل فوتبال ایران را
حل می‌کند.
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «در را از پاشنه در آورد»

سایت بدون – در قدیم لولا هنوز ساخته نشده بود و هر لتگه از در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *