۸ پیشنهاد برای خرید خودروی دست‌دوم/چقدر پول دارم چه ماشینی بخرم؟

سایت بدون -در بازار آشفته و نه‌چندان منطقی این روزها که قیمت خودروها بعضا به چند برابر چیزی که در گذشته بود، رسیده و قدرت خرید برای مصرف‌کنندگان بشدت کاهش یافته است؛ بدون شک هنوز هم گزینه‌هایی وجود دارد که با جهش قیمت چندان زیادی مواجه نشده باشند و بتوان با استرس کمتری از این که ارزش نقدینگی موجود در حساب بانکی شما کاهش یافته است سراغ خریدشان رفت. خودروهایی که شاید بنا به هر‌دلیلی در فضای کلی بازار چندان روی بورس نیستند اما اگر قصد خرید برای مصرف دارید، گزینه‌های به‌صرفه‌تری محسوب می‌شوند. در ادامه به بررسی این گروه از خودروها خواهیم پرداخت.

تا ۲۰ میلیون تومان

https://blog.carap.ir/wp-content/uploads/2017/03/1-4-660x330.jpg

پیش از موج گرانی اخیر، پراید در انواع ۱۱۱، ۱۳۱ و حتی وانتبار ۱۵۱گزینههایی بودند که در انواع صفرکیلومتر یا کارکرده در کانال ۲۰میلیون تومانی پیش روی شما قرار میگرفتند. اما در بازار این روزها که قیمت پراید بهعنوان ارزانترین خودروی کشور هم رشد سرسامآوری داشته و در مقطعی حتی رکورد ۴۰ میلیون تومان را هم تجربه کرد، اگر قصد خرید خودروی ۲۰میلیون تومانی داشته باشید که قیمت آن نسبت به قبل تفاوت چندانی نداشته باشد، پروتن ویرا میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این خودرو که در نیمه اول دهه ۸۰ شمسی وارد بازار کشورمان شد، محصولی است که در دهه ۹۰ میلادی روی خط تولیدِ پروتنِ مالزی قرار داشت و زمانی در خطوط تولید داخلی مونتاژ میشد. محصول مذکور یک پیشرانه چهار سیلندر ۵/۱لیتری با بیشینه توان ۹۰ اسب بخار دارد و طبق اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود هشت لیتر برای صدکیلومتر خواهد بود. سواری نرم، فضای داخلی بهتر از پراید، ظاهر متفاوت و… از جمله نکات مثبتی است که این خودرو به شما ارائه میکند. اما در عوض کمبود قطعات یدکی، بازار ضعیف فروش و مواردی از این قبیل هم ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. به غیر از این، امویام ۱۱۰ اتاق قدیم بخصوص در نمونه سه سیلندر نیز تفاوت قیمت چندان فاحشی با گذشته نداشته و هنوز هم میتوان این خودروی شهری جمع و جور را با قیمتی نزدیک به چند ماه پیش خریداری کرد.

تا ۴۰ میلیون تومان

https://blog.carap.ir/wp-content/uploads/2017/01/Untitled-660x330.png

تا همین چند ماه پیش و قبل از این که موج گرانی گریبانگیر قیمت خودروهای مختلف شود، بازه قیمتی زیر ۴۰ میلیون تومان مختص خودروهای تولید داخل رایجی مثل سمند، ۴۰۵، ۲۰۶، پارس، تیبا و… بود. اما با این جهش ناعادلانه، عمده این خودروها به کانالی بالاتر تغییر قیمت دادند که البته طی جریان سقوط قیمت دلار که هفته گذشته اتفاق افتاد، بسیاری از این خودروها حداقل ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. با این حال مطمئنا هنوز هم با این بودجه خودروهایی پیدا میشوند که جو گرانی این روزها تاثیر زیادی روی قیمتشان نگذاشته باشد و بتوانید با قیمتی مناسبتر نسبت به خودروهای رایج بازار سراغ خریدشان بروید.

جک جی۳ هاچبک یا همان «توجوی» یکی از این خودروهای خوشقیمت این روزهای بازار است که هرچند به عنوان رقیبی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سایپا ۱۱۱ عرضه شده بود، اما نسبت به این خودروها که روند افزایشی بسیار تندی را پیش گرفته بودند، خوشقیمتتر باقی ماند. در واقع این روزها جک جی۳ هاچبک تمیز و مرتب را میتوان هنوز با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان خرید و این در حالی است که عدد مذکور به معنای حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت برای این خودروست. پیشرانه قرار گرفته روی این خودرو از نوع چهار سیلندر ۳/۱ لیتری خطی با ۹۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور است که این اعداد هرچند چندان دندانگیر نیست، اما برای خودرویی که تقریبا یک تُن وزن دارد کافی به نظر میرسد. ضمنا لازم به ذکر است در دورهای نسخه سدان این خودرو نیز به بازار راه پیدا کرد که همچون برادر هاچبک خود چندان باب طبع بازار نیست.

تا ۸۰ میلیون تومان

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Citro%C3%ABn_C5_II_front-1.JPG/1200px-Citro%C3%ABn_C5_II_front-1.JPG

با نیمنگاهی به بازار پیش از عید نوروز میبینیم که آن روزها با بودجه ۸۰ میلیون تومانی میشد خودروهایی مثل تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی هیوندای سوناتای دست دوم خرید، اما با
دو برابر شدن تقریبی قیمت اینگونه خودروها، در حال حاضر اگر چنین بودجهای پیش روی شما قرار بگیرد، متاسفانه نمیتوانید به گزینههای کرهای یا ژاپنی فکر کنید. اما در این بین یک گزینه وجود دارد که بهرغم تلخیهای این روزهای بازار، میتواند با قیمتی بسیار مناسب پیش روی شما
قرار بگیرد.

سیتروئن سی ۵ (C5) اتاق قدیم که تنها در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ وارد بازار ایران شد، گزینهای است که بعضا حتی با کمتر از این بودجه قابل دسترسی خواهد بود. این خودرو که از سواری بسیار عالی به همراه امکاناتی مناسب بهره میبرد، از پیشرانه چهار سیلندر ۲لیتری مشابه زانتیا برخوردار است که از ۱۳۸ اسب بخار قدرت به همراه گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره میبرد. اما بزرگترین مشکل این خودرو، کمبود قطعات یدکی بخصوص در بخش فنی است که ممکن است شما را به چالش بکشد.

تا ۶۰ میلیون تومان

https://cdn01.zoomit.ir/2018/1/6ac3bf0c-8a62-465c-af0c-327901af2d7b.jpg

تا همین چند ماه گذشته این بازه قیمتی جایی بود که خودروهای با کیفیتتر چینی و برخی از خودروهای کوچک کرهای و حتی ژاپنی (مثل میتسوبیشی میراژ) در آن جای میگرفتند. اما حالا با افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار کشورمان با بودجه ۶۰ میلیون تومان باید سراغ برخی محصولات افزایش قیمت خورده تولید داخل و البته نمونههای دست دوم خودروهای سادهتر چینی رفت که البته در مورد نمونههای چینی تنوع نسبتا خوبی
وجود دارد.

امویام ۵۵۰ اتوماتیک یکی از گزینههای خوبی است که در بازه قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود و به غیر از این، جیلی اماگرند ۷ دنده نیز با همین حدود قیمت معامله میگردد. خودروهای دیگری مثل لیفان ۶۲۰ که حضور موفقی در بازار داشتهاند و بیشتر مالکان از عملکرد آن اعلام رضایت دارند نیز در این بازه پیش روی شما
قرار میگیرد.

البته نکته مهم این است که قیمتهای این گونه خودروها نوسان بسیار شدیدی دارد و عمده مالکان بهصورت کاملا سلیقهای روی خودروی خود قیمت میگذارند. اما کشش بازار چیز دیگری است.

تا ۱۰۰ میلیون تومان

https://blog.carap.ir/wp-content/uploads/2017/01/2013-Mazda-2-Exterior-660x330.jpg

وقتی که یک رقم دیگر به مجموع ارقام بودجه شما اضافه شود، به نظر میرسد بتوان با این پول خودروهای متنوعتر و بهتری خرید. ما در بازار صفر کیلومتر شاهد محصولات خانواده اچ۲۰۰ (H200) برلیانس، سایپا آریو و خودروهایی از این قبیل هستیم که با کمی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان پیش روی شما قرار خواهند گرفت و به همین علت باید در بازار دست دوم دنبال گزینهای ایدهآل بود.

مزدا۲ خودرویی هاچبک و کاملا شهری است که در ابتدای ورودش به بازار ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ زیرا اصولا بازار ایران روی خوشی به خودروهای کوچک خارجی نشان نمیدهد. به همین خاطر خیلی زود از خط تولید خارج شد. اما حال که بیش از نیم دهه از حضور مزدا۲ در خیابانها میگذرد، اگر به دنبال یک خودروی خوشقیمت تا ۱۰۰ میلیون تومان باشید و گزینهای مد نظر شما باشد که در هیاهوی این روزهای بازار دستخوش افزایش قیمت چندان زیاد نشده باشد، این هاچبک کوچک پیشنهاد ما به شماست.

این کوچولوی ژاپنیتبار از موتور چهار سیلندر ۵/۱ لیتری به همراه بیشینه توان ۱۰۲اسب بخار و گیربکس اتوماتیک چهارسرعته تیپترونیک بهره میبرد و مصرف سوخت آن در بدترین حالت به عددی کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد.

معید حمیدی

مطلب پیشنهادی

حتما باید دید/ پلتفرم؛ نابرابری در ساختار هرمی

سایت بدون – فیلم پلتفرم (The Platform)، به کارگردانی گالدِر گاستِلو-اوروتیا در سال ۲۰۱۹، یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *