سایت بدون –این روزها تعداد اندکی از شرکتهای بزرگ که تعداد زیادی رسانه را زیرمجموعه خود قراردادهاند تلاش میکنند سواد رسانهای افراد را برای تغییر سیستمهای رسانهای جهتدهی کنند. سواد رسانهای در اصل به مهارت عموم مردم جامعه برای درک پیامهای رسانهای گفته میشود تا بتوانند بخوبی دریابند که هر یک از رسانهها چه اهدافی را برای انتشار اخبار دنبال میکنند و با چه تعصبات یا چارچوبهایی به نشر اخبار میپردازند. یکی از مهمترین مواردی که در حوزه سواد رسانهای مورد توجه قرار میگیرد بازاریابی محتوایی است.
مردم امروز تمایلی به روشهای سنتی بازاریابی ندارند و در بسیاری از موارد با چشمپوشی از بنرها و بمبارانهای تبلیغاتی، اطلاعات مورد نیاز خود را از روشهای دیگر به دست میآورند. همین مسأله باعث شده است تا کسب و کارهای آنلاین به شعارهای تبلیغاتی بسنده نکنند و بهدنبال اتفاقاتی باشند که ارزش جدید در زندگی مخاطبان آنها ایجاد میکنند. این فرآیند برای کسب ارزش مذکور با نام «بازاریابی محتوایی» شناخته میشود.
فارغ از اینکه رسانه چه اهداف و رسالتهایی را دنبال میکند، بازاریابی محتوایی میتواند فاصله میان آن با مخاطبان را به حداقل برساند. این روزها بازاریابی محتوایی بجز رسانههای خبری در وبلاگها، ابزارهای اجتماعی و تصاویر ویدئویی هم مورد توجه قرار میگیرد تا با ارزش آفرینی، اطلاعات را به صورت هدفمند به دست مخاطبان برساند. با توجه به اینکه بازاریابی بهعنوان فرآیندی برای رفع نیازهای مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرد، بازاریابی محتوایی ابزاری است که نیازهای مخاطبان را در عرصه اخبار و اطلاعات به صورت گستردهتر بررسی میکند و به صورت پیچیدهتر از روشهای بازاریابی تجاری دنبال میشود.
باید توجه داشت که مخاطبان امروزی با در اختیار گرفتن یکسری شعار تبلیغاتی به رسانه اعتماد نمیکنند و در عوض بهدنبال اتفاقات ارزشمندتری هستند که به آن علاقه داشته باشند و همین اتفاق باعث شده است بازاریابی محتوایی بیش از هر زمان دیگر فواید و مزایای خود را نمایان کند. مزیت بازاریابی محتوایی نسبت به سایر انواع بازاریابی این است که سعی نمیکند به مردم القا کند که مخاطبان فوقالعادهای هستند و در عوض فعالیتهای خود را به گونهای پیش میبرد که هر کس بتواند محتوای مورد نیاز خود را به صورت اختصاصی در اختیار بگیرد.
مردم امروز تمایلی به روشهای سنتی بازاریابی ندارند و در بسیاری از موارد با چشمپوشی از بنرها و بمبارانهای تبلیغاتی، اطلاعات مورد نیاز خود را از روشهای دیگر به دست میآورند. همین مسأله باعث شده است تا کسب و کارهای آنلاین به شعارهای تبلیغاتی بسنده نکنند و بهدنبال اتفاقاتی باشند که ارزش جدید در زندگی مخاطبان آنها ایجاد میکنند. این فرآیند برای کسب ارزش مذکور با نام «بازاریابی محتوایی» شناخته میشود.
فارغ از اینکه رسانه چه اهداف و رسالتهایی را دنبال میکند، بازاریابی محتوایی میتواند فاصله میان آن با مخاطبان را به حداقل برساند. این روزها بازاریابی محتوایی بجز رسانههای خبری در وبلاگها، ابزارهای اجتماعی و تصاویر ویدئویی هم مورد توجه قرار میگیرد تا با ارزش آفرینی، اطلاعات را به صورت هدفمند به دست مخاطبان برساند. با توجه به اینکه بازاریابی بهعنوان فرآیندی برای رفع نیازهای مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرد، بازاریابی محتوایی ابزاری است که نیازهای مخاطبان را در عرصه اخبار و اطلاعات به صورت گستردهتر بررسی میکند و به صورت پیچیدهتر از روشهای بازاریابی تجاری دنبال میشود.
باید توجه داشت که مخاطبان امروزی با در اختیار گرفتن یکسری شعار تبلیغاتی به رسانه اعتماد نمیکنند و در عوض بهدنبال اتفاقات ارزشمندتری هستند که به آن علاقه داشته باشند و همین اتفاق باعث شده است بازاریابی محتوایی بیش از هر زمان دیگر فواید و مزایای خود را نمایان کند. مزیت بازاریابی محتوایی نسبت به سایر انواع بازاریابی این است که سعی نمیکند به مردم القا کند که مخاطبان فوقالعادهای هستند و در عوض فعالیتهای خود را به گونهای پیش میبرد که هر کس بتواند محتوای مورد نیاز خود را به صورت اختصاصی در اختیار بگیرد.
یک دیدگاه
بازتاب ها: آگاهی از سطوح مختلف سواد رسانهای - بدون