آیا هانسی فلیک در مربیان افسانه ای بایرن مونیخ جای می گیرد؟/ بوی سه گانه


 سایت بدون – تنها سه بازی برای هانسی فلیک مربی بایرن‌مونیخ باقی مانده تا یکی از رویایی‌ترین شروع‌ها در تاریخ این باشگاه پرافتخار رقم بخورد.
صحبت از مربی‌های افسانه‌ای تاریخ بایرن‌مونیخ حول محور چهار نام در میان پایگاه‌های هواداری این باشگاه دیده می‌شود. در مکتب قدیم به موفقیت‌های بی‌سابقه اودو لاتک اشاره می‌شود و در مکتب جدید به فوتبال مالکانه پپ گواردیولا می‌پردازند در حالی که از یوپ هاینکس و اوتمار هیتسفلد به عنوان مربی‌های فوق‌العاده بزرگ و موفق یاد می‌شود.
اما فلیک که تنها ۹ ماه روی این نیمکت نشسته، نامش در میان بزرگان تاریخ باشگاه پرافتخار بایرن‌مونیخ جا باز کرده است.
 
تنها قهرمانی برای نجات کافی نیست
فلیک ۵۵ ساله از آبان که به جای نیکو کوواچ مربیگری بایرن را به دست گرفت، اعتبار و جایگاهی که در تیم زیر نظر مربی سلفش از دست رفته بود و کار را به جایی رسانده بود که باشگاه دچار بحران هویت شده بود، را به تیم بازگرداند. دوگانه داخلی پاداشش بود اما حالا فلیک با چالش قدرتنمایی در سطح قاره مواجه است یعنی همان چیزی که خیلی‌ها را قبل از او زمین زده.
بایرن یک باشگاه نخبه است که برای موفقیت ساخته شده. آنها پول، امکانات و نام‌های بزرگ لازم برای رسیدن به هدف را دارند تا جایی که برخی بحث می‌کنند هر کس روی نیمکت این تیم بنشیند، موفق است.
واقعیت اما این است که تنها سرمربی‌هایی توانسته‌اند در بایرن ماندگار شوند که فوتبالی مقتدرانه ارائه کرده‌اند، کافی است از کوواچ یا کارلو آنچلوتی سؤال کنید. فلیک در ۳۲ بازی روی نیمکت بایرن نشسته و ۲۹ پیروزی همراه با یکصد گل زده دستاوردش بوده و همین حالا از دو سلف خود سبقت گرفته است.
سبک کار پویا و پرتحرک او درمان کم‌نقص نتیجه‌گرایی دوران کوواچ بود که یکی از شب‌های تحقیرآمیز بایرن در اروپا بعد از قهرمانی سال ۲۰۱۳ را رقم زد. اینکه لیورپول تا قهرمانی فصل گذشته پیش رفت، از درد بایرن چیزی نکاست.
چه پاداشی بهتر از اینکه کارل هاینتس رومنیگه مدیر اجرایی بایرن‌مونیخ فلیک را تحسین کرده به خاطر اینکه فلسفه «ایستادگی برای مالکیت توپ، سلطه بر بازی، قدرت در بازی منطقه‌ای و گلزنی زیاد» را احیا کرده است.
 
آینده فلیک
فلیک در جایی موفق شده که آنچلوتی و کوواچ در آن شکست خوردند، در ایجاد تعادل بین بی‌باکی و جسارت دوره دوم مربیگری هاینکس و ساختار مبتنی بر مالکیت گواردیولا. او در حالی به این دستاورد مهم رسیده که کسانی که بیشترین تأثیر را در آن داشته‌اند، راضی نگه داشته است.توماس مولر به زوددویچه زایتونگ گفت: «آخرین بار که اینطور منظم و بابرنامه بازی کردیم، زیر نظر پپ گواردیولا بود. همه اجازه دارند بخشی از توانایی شخصی خود را بر اساس موقعیت، نقاط قوت و ضعف در بازی‌شان دخیل کنند. همیشه همه کارها مشخص بوده. هیچ اگر و اما و شایدی وجود ندارد. برای همین بود که با آمدن او اینقدر خوب برگشتیم.»سؤال اینجا است که آیا فلیک می‌تواند کار ناتمام گواردیولا را تمام کند، قهرمانی اروپا تنها جای خالی کنار نام این مربی اسپانیایی در سال‌های حضورش در بایرن است.
 
مبارزه خطرناک برای سه‌گانه
تعداد مربی‌های بایرن‌مونیخ که در نخستین فصل حضورشان روی نیمکت این تیم برای رسیدن به بزرگترین جایزه باشگاهی اروپا شانس داشته‌اند، زیاد نیست اما در این بایرن، هفت بازیکن با سابقه قهرمانی جام جهانی وجود دارند که اصلاً هراسی از حضور در تورنمنت‌های بزرگ ندارند.
بایرن ۱۸ برد متوالی در رقابت‌های مختلف به دست آورده اما راه سختی پیش روی این تیم است. بارسلونا جمعه شب در یک‌چهارم‌ نهایی مقابل این تیم قرار می‌گیرد و برنده منچسترسیتی – لیون بر سر راه این تیم برای رسیدن به فینال و شاید کسب ششمین قهرمانی اروپا قرار دارد.
فلیک در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: «شاید شما خوشتان نیاید اما راهی طولانی برای رسیدن به هدف وجود دارد. ما در لیگ و جام حذفی عملکردی عالی داشتیم اما بعد از پیروزی فوق‌العاده برابر چلسی، باید کار ویژه‌ای انجام دهیم. باید در پرتغال یک بار دیگر توانایی‌مان را ثابت کنیم، می‌خواهیم همه کیفیت و قدرتمان را در برابر بارسلونا هم نشان دهیم.»
اینها نشان می‌دهد فلیک به خوبی آگاه است اگرچه موفقیت داخلی، انتظار همیشگی از بایرن است اما لیگ قهرمانان جایی است که عملکرد یک مربی محک می‌خورد.
منبع: دویچه وله

 

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …