پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی و علمی – تخیلی با ایده‌ای دیوانه‌وار و جاه‌طلبانه است که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند

سایت بدون  – روزی را تصور کنید که زندگی‌تان را مثل همیشه شروع می‌کنید و در این فکر هستید که همه چیز را عادی سپری خواهید کرد؛ اما زندگی مثل یک تازیانه دردناک مدام به صورت شما سیلی می‌زند تا بفهمید هیچ‌چیز سرجایش نیست. فرزندتان که او را بزرگ کرده‌اید طور دیگری صحبت می‌کند، سازی در خانه دارید که همه می‌گویند در نواختن آن مهارت داشتید، اما حس می‌کنید تا حالا از کنارش هم رد نشده‌اید، دوستانی دارید که نگران‌تان هستند اما تا به‌حال آن‌ها را ندیده‌اید، از لحظه‌ای که چشم باز کرده‌اید جز چهره‌تان در آینه هیچ‌چیز آشنا نیست، حتی شخصیت خودتان و چیزی که دیگران از آن انتظار دارند. در این بین سیلی زندگی به‌جای آن‌که شما را از این خواب کابوس‌وار بیدار کند مدام به شما تلنگر می‌زند که شاید روان‌تان در هم ریخته یا دچار یک توهم بزرگ شده‌اید. یک اتفاق دردناک و عجیب که «جوآنا» شخصیت اصلی مینی‌سریال «صورت فلکی» درگیر آن است. فضانوردی معروف که در بازگشت از یک ماموریت فضایی متوجه می‌شود هیچ چیز زندگی‌اش مثل سابق نیست و دیگران اصرار دارند که او باید تحت درمان روانی باشد اما خودش معتقد است مشکلی ندارد. با معرفی این سریال همراه ما باشید.

اشتباهی بزرگ در انتخاب آثار نمایشی
اشکال بزرگ بسیاری از ما در انتخاب فیلم و سریال برای تماشا این است که به امتیازهای کاربران اهمیت زیادی می‌دهیم، برای همین گاهی خودمان را از تماشای آثاری که ایده‌های درخشان دارند اما به‌اصطلاح پاپ کورنی نیستند به‌راحتی محروم می‌کنیم. مینی سریال هفت قسمتی «صورت فلکی» یکی از آن آثاری است که تماشایش ذهن شما را درگیر گره‌های داستانی و در عین‌حال مفاهیم مختلف علمی، فلسفی و روان‌شناختی می‌کند، اما به‌خاطر اتمسفر سنگین، ریتم کند و نوع روایت پیچیده‌اش آن‌چنان که باید مورد اقبال مخاطبان نبوده و امتیاز بالایی کسب نکرده است، اما اثری است که فراتر از سرگرمی می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر کند و بیننده کنجکاو را به مطالعه بیشتر برای درک مضمون اثر هدایت کند.

آزمایشی که منشأ اتفاقی عجیب شد
جوآنا با بازی نائومی راپایس در ایستگاه فضایی متعلق به آژانس فضایی اروپا در حال تحقیق است؛ از طرفی فرمانده پائول لنکستر از ناسا هم در همان ایستگاه مشغول انجام یک آزمایش مهم روی اتم سرد است؛ آزمایشی که یک فضانورد قدیمی ناسا به نام «هنری» با بازی جاناتان بنکس که در سری عملیات‌های معروف آپولو هم حضور داشته طراح آن است. بد نیست بدانید که هدف از آزمایش اتم سرد که در دنیای واقعی علم هم اهمیت بسیاری دارد دسترسی به حالت پنجمی از ماده تحت چگالش بوز/ انیشتین است که حتماً باید خارج از جو زمین و در حالت خاصی انجام شود. با برخورد جسمی به ایستگاه فضایی و مصدوم شدن پائول، جوآنا ناچار به بازگشت می‌شود درحالی‌که باید باکس آزمایش را هم برگرداند. اما با حضورش در زمین متوجه می‌شود هیچ‌چیز مثل سابق نیست، دخترش به زبان مادری صحبت نمی‌کند، رنگ خودروی‌شان متفاوت است و حتی دوستانش متفاوت از قبل هستند. جوآنا با پیگیری‌هایی می‌فهمد که در معرض آزمایش اتم سرد بودن باعث شده او یک موقعیت کوانتومی مثل «اثر مشاهده‌گر» را که در فیزیک نوین جزو دستاوردهای جذاب اما غیرقابل درک است، تجربه کند.

چرا سریال را ببینیم؟
حین تماشای «صورت فلکی» با یک اثر معمولی در ژانر علمی و تخیلی مثل دنیای «جنگ ستارگان» طرف نیستید که در آن شخصیت‌پردازی تخت، مفاهیم ساده و قابل هضم سریع باشد. غیر از داستان پیچیده‌ای که گره‌های متعدد دارد؛ سریال ظرفیت‌های روان‌شناسی بالایی دارد چون درون روان شخصیت‌ها را شخم می‌زند. در کنار این‌ها بازی‌های چشم‌نواز بازیگران به‌خصوص جاناتان بنکس و نائومی راپایس که شیدایی، سرگشتگی و فروپاشی شخصیت را دقیق اجرا کرده‌اند می‌تواند برای‌تان به‌عنوان بیننده دیدنی باشد. هرچند ریتم آرام که اقتضای چنین اثری است و چرخه زمانی که شاید مخاطب را گیج کند جزو ویژگی‌های سریال باشند که  ممکن است جذابیت آن را برای شما کم کند. اما اگر به تماشای سریال نشستید، زمان خوبی را به آن اختصاص دهید تا با تمرکز کافی در دنیایش غرق شوید.

مطلب پیشنهادی

هوادار سپاهان ۱۰ سال محروم شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را درباره هوادار خاطی دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *