آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه می‌کند، باید واضح درباره مشکلش با پ‍زشک صحبت کند و توضیح بدهد.
سه اختلال از مهم‌ترین این اختلالات در آقایان که حدود هشتاد درصد مشکلات جنسی را تشکیل می‌دهد؛ اختلال نعوظ، انزال زودرس و کاهش میل جنسی است. بیمار باید بداند به کدام‌یک از این مشکلات شایع مبتلاست. گاهی بیمار دچار انزال زودرس است و آن را با اختلال نعوظ اشتباه می‌گیرد و وقتی به پ‍زشک مراجعه می‌کند، به اشتباه مشکل را بیان می‌کند و درمانش هم اشتباه می‌شود و نتیجه‌ای نمی‌گیرد. ویاگرا یا سیندنافیل برای اولین بار به‌وسیله شرکت فایزر در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. این شرکت چند ده نفر از دانشمندان دنیا را حدود ده سال در یک ساختمان شش طبقه با تمام امکانات به کار گرفت تا اینکه موفق شدند این دارو را بسازند. فایزر ادعا می‌کرد نتایج بررسی‌های‌شان نشان می‌دهد این دارو در ۹۸ درصد موارد در درمان ناتوانی جنسی در همه بیماران موثر است اما این ادعا درست نیست. ما در علم پزشکی دو اصطلاح داریم؛ درمان و تسکین. درمان یعنی مشکل و عارضه کاملا از بین برود و فرد به حالت قبل برگردد؛ مثلا فرد دچار تب مالت شده، بعد از دو هفته مصرف آنتی‌بیوتیک کاملا بهبود می‌یابد ولی دردِ خانم مسنی که آرتروز شدید دارد، فقط می‌توان با داروهایی موقتا تسکین داد و درمان نمی‌شود. اگر ادعای فایزر واقعیت داشت، بیمار مجبور نبود تا آخر عمر سیلدنافیل را مصرف کند و درمان می‌شد.

ویاگرا برای برخی افراد اصلا موثر نیست

برخلاف تصور بسیاری از افراد ویاگرا داروی بدون نسخه نیست و فقط باید زیر نظر پزشک مصرف شود و همه افراد نمی‌توانند آن را مصرف کنند. ویاگرا حتی برای تمام کسانی که دچار اختلال نعوظ هستند، مناسب نیست و کارایی ندارد؛ مثلا اگر عروق لگن به‌وسیله چربی مسدود باشد، راه‌حلی وجود ندارد.
 سردسته بیماری‌هایی که باعث گرفتگی عروق لگن می‌شود، دیابت است. تقریبا تمام بیماران دیابتی بعد از ده سال کاملا دچار ناتوانی جنسی می‌شوند که در بیشتر موارد (هشتاد درصد) به داروهای خوراکی مانند ویاگرا پاسخ نمی‌دهد ولی چند سال از این مطب به آن مطب و از این کلینیک به آن کلینیک می‌روند و داروهای مختلفی از جمله سیندنافیل دریافت می‌کنند که فقط برای‌شان عارضه به‌جا می‌گذارد و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.
 قطع نخاع در اثر تصادف، سقوط از بلندی یا جراحی دیسک کمر و آسیب به ستون فقرات کمری و فلج پاها. عصب‌گیری ناحیه تناسلی و روده‌ها و مثانه از ستون فقرات کمری است. ستون فقرات کمری از پنج مهره تشکیل شده است و اگر یکی از آنها دچار شکستگی شود یا اعصابی که از وسط آنها خارج و وارد لگن می‌شود، دچار اختلال شود، فرد دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌شود و چون عصب‌گیری ناحیه تناسلی هم از ستون فقرات کمری است، در این بیماران فرد اختلال نعوظ خواهدداشت و ویاگرا و سیلدنافیل موثر نخواهد بود و هر چقدر و با هر دوزی مصرف کنند، فایده ندارد. باید بیمار را از همان ابتدا در این باره راهنمایی کرد.
 بیماران دیگری که در مطب با آن مواجهیم، جراحی روده بزرگ یا کولون انجام داده‌اند. در عمل جراحی روده بزرگ که معمولا برای بیماران سرطانی انجام می‌شود، کل روده بزرگ یا بخشی از آن را برمی‌دارند. هنگام این جراحی، اعصابی که در لگن است و به دستگاه تناسلی عصب‌گیری می‌دهد، آسیب می‌بینند و از بین می‌روند. در این موارد هم فرد دچار اختلال نعوظ می‌شود.
 جراحی کولون برای بیمارانی که روده‌شان زخم است و کولیت اولسروز دارند. گاهی این بیماری آنقدر شدت پیدا می‌کند که با دارو درمان نمی‌شود و پزشک مجبور می‌شود با جراحی بخشی از روده را بردارد. در این صورت کلا اعصاب لگن آسیب می‌بیند و هیچ دارویی روی اختلال نعوظ آنها تاثیر ندارد.
به‌طورخلاصه، هر نوع عمل جراحی وسیع در ناحیه لگن به اعصاب عصب‌دهنده دستگاه تناسلی و مثانه و روده آسیب می‌زند و این بیماران علاوه بر اختلال نعوظ، حس مثانه را هم از دست می‌دهند. از دست رفتن حس اعصاب مثانه در بیماران دچار دیابت هم دیده می‌شود.
ویاگرا برای همه عوارض دارد
موضوعی که بیست سال بعد از کشف این دارو مشخص شد این است که پنجاه درصد افرادی که این دارو در آنها موثر بوده هم بعد از مدتی آن را به‌دلیل عوارضی که برای‌شان پیش می‌آید، کنار می‌گذارند. این عوارض عبارتند از: سردرد بسیار شدید، آبی رنگ دیدن همه اشیا، فلاشینگ یا گرگرفتگی (صورت بیمار قرمز می‌شود، به طوری که بسیاری از خانم‌ها با دیدن چهره همسرشان متوجه می‌شوند همسرشان ویاگرا مصرف کرده است.)
ویاگرا جان این افراد را به خطر می‌اندازد
 افرادی که دچار بیماری قلبی عروقی هستند.
 بیمارانی که نیتروکانتین مصرف می‌کنند.
 افراد با سن بالا که دچار تصلب شرایین هستند.
اما و اگرهای مصرف ویاگرا
اگر ویاگرا درست و بجا مصرف شود، مفید است؛ مثلا بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک تشخیص می‌دهد که سیلدنافیل برای او موثر است. بعد از دو هفته ممکن است مراجعه کند و بگوید این دارو برایش تاثیری نداشته است. در ۵۰ درصد موارد دلیل تاثیر نداشتن سیلدنافیل در افرادی که پزشک در موارد بجا این دارو را برای‌شان تجویز کرده، مصرف نکردن درست این دارو است.
۱٫ این دارو باید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت قبل از رابطه مصرف شود.
۲٫ مصرف آن باید همراه با تحریک جنسی باشد. وقتی کسی این دارو را بخورد و بعد به فرض روی مبل بنشیند و مطالعه کند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
۳٫ بیماری‌ که این دارو را مصرف می‌کند، باید کاملا معده‌اش خالی باشد؛ چه قبل از مصرف دارو و چه بعد از آن. مثلا اگر ناهار خورد و دیگر تا ۹ شب هیچ‌چیز نخورد، می‌تواند این دارو را مصرف کند و موثر خواهد بود، به شرطی که بعد از آن شام هم نخورد، چون سیلدنافیل در معده‌ای که داخل آن غذا باشد، جذب نمی‌شود.
۴٫ این دارو به شدت با الکل تداخل دارد. اگر کسی چهار ساعت قبل از مصرف سیلدنافیل الکل خورده باشد و بعد این دارو را بخورد، ممکن است زندگی خود را از دست بدهد.
افراد مسن نباید ویاگرا بخورند
من به هیچ‌وجه این دارو را برای افراد بالای ۶۵ سال تجویز نمی‌کنم چون با افزایش سن عروق بدن سفت می‌شود و حالت نرمی خود را از دست داده‌اند و دیگر گشاد نمی‌شوند. در سنین بالا بیش از ۵۰ درصد قطر عروق (شریان‌ها یا سرخرگ‌ها) با چربی گرفته می‌شود و عروق باز نمی‌شود بنابراین سیلدنافیل کاره‌ای نیست دوما پنجاه درصد یا بیش از پنجاه درصد قطر شریان بسته شده است و جریان خون فوق‌العاده کم است بنابراین وقتی یک فرد هفتاد ساله برای درمان اختلال نعوظ به ما مراجعه می‌کند، سیلدنافیل تجویز نمی‌کنیم چون قلب را تحت فشار قرار می‌دهد و چون این افراد تصلب عروق دارند، بسیار خطرناک است.
باید واقع‌بین بود، همان‌طور که برای کسی که در پنجاه سالگی یائسه می‌شود، هیچ راهی برای بچه‌دار شدن وجود ندارد یا در سنین بالا دچار پرچشمی می‌شویم و مجبوریم عینک بزنیم، اختلال نعوظ در مردان در سن بالا جزئی از فیزیولوژی آنهاست بنابراین باید به شناسنامه خودشان نگاه کنند و واقعیت را بپذیرند که نمی‌توانند مانند قبل رابطه زناشویی داشته باشند.
مکانیسم نعوظ
نعوظ با ورود جریان خون به داخل آلت تناسلی ایجاد می‌شود. فشار معمول ما ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است و باید وارد دستگاه تناسلی شود و فشار تا ۲۰۰ میلی‌متر جیوه بالا برود و این حالت تحریک‌پذیری مردانه یا نعوظ اتفاق بیفتد. هر علتی که باعث شود خون نتواند وارد دستگاه تناسلی شود، اختلال نعوظ ایجاد می‌کند. شایع‌ترین آنها رسوب چربی در عروق است. علاوه بر آن، عروق باید گشاد شوند. کار سیلدنافیل هم باز کردن عروق است؛ بیشتر روی عروق دستگاه تناسلی موثر است ولی عروق سایر قسمت‌های بدن را هم باز می‌کند. وقتی عروق بدن باز و گشاد شود، فشار فرد پایین می‌آید. یکی از روش‌های درمان فشار خون در افراد دچار پرفشاری خون، تجویز متسع‌کننده‌‌های عروق است. در افرادی که فشار خون طبیعی دارند و هنوز سنشان کم است، هنوز عروقشان تصلب یا سفتی ندارند و وقتی این دارو را مصرف می‌کنند، عروقشان باز می‌شود و خون در رگ‌ها بهتر جریان پیدا می‌کند و حالت نعوظ برای مرد ایجاد می‌شود. همراه با آن، فشار هم سقوط می‌کند.
دو نکته بسیار مهم
۱٫ اگر فشار فردی در اثر مصرف سیلدنافیل افت پیدا کند، در همین شهر تهران هم درمانی برایش وجود ندارد چون تنها درمان افت فشار خون ناشی از مصرف ویاگرا، استفاده از پمپ آئورت است. من هیچ بیمارستان و کلینیکی را سراغ ندارم که بعد از ظهر، نصف شب و… بتوان مریض را برد آنجا و بلافاصله برایش پمپ آئورت بگذارند بنابراین ممکن است جانش را از دست بدهد. حتی توصیه می‌شود این دارو در شهرهایی مصرف شود که گذاشتن پمپ در آئورت راحت انجام شود و این امکان درمانی در دسترس باشد و مردم بدانند باید به کجا مراجعه کنند.
۲٫ متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان هم برای دوپینگ جنسی از این دارو استفاده می‌کنند در حالی که ویاگرا دوای هر دردی نیست و اینکه مانند نقل و نبات تجویز و استفاده می‌شود و متاسفانه داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند، کار بسیار نادرستی است و در بسیاری از موارد باعث می‌شود فقط هزینه‌ای صرف شود بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد و عوارض مصرف این دارو گریبانگیر بیمار می‌شود. منظور از دوپینگ جنسی این است که عده‌ای از افراد برای اینکه بتوانند مدت طولانی‌تر یا به دفعات به رابطه جنسی ادامه دهند، از این دارو استفاده می‌کنند اما این دارو روی تاخیر انزال هیچ تاثیری ندارد. پس هر بیمار داروی خودش را دارد و هر بیماری درمان خودش را دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «مثل قرقی»

سایت بدون – قرقی یکی از کوچک ترین پرندگان شکاری است این پرنده که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *